Rijtest: Bentley Continental Supersports (2017)

bentley-contintal-gt-supersports-2017

Bentley is klaar met haar nieuwe generatie Continental GT. Voor die echter de spelerparkings van Europa's meest succesvolle voetbalclubs mag betreden gingen we nog even op pad met de krachtigste variant van de huidige generatie. 710 uitzwaaihanden sterk, die Supersports.

Bentley, ooit een merk dat anoniem stond met Britse aristocraten en diens oubollig imago. De Continental GT die in 2003 op het toneel verscheen maakte in één grote zwiep komaf met dat imago. Voetballers, rappers, Russische handelaars en - toegegeven, nog steeds - rijken met smaak vonden hun weg naar Bentley. Om het oude imago helemaal van zich af te drukken heeft Bentley de Supersports in de aanbieding. Een luxesloep met raketaandrijving. Bijna letterlijk.

710 Raspaarden

De neus van de Conti GT is - net zoals de rest van de sloep - tamelijk groot. Alleen is dat nodig, want voorin moet de Bentley 710 paarden en 1.017 Nm herbergen. Getrokken uit een astronomisch grote 6-liter W12 benzine met twee turbo's die groter zijn dan de gehele motor van je grootmoeders boodschappenwagen. Sportwagencijfer dus. Wat zeggen we? Eerder supercarnummers.

bentley-contintal-gt-supersports-2017

Enfin, zolang we de weegschaal er niet bijnemen. Want met 2.3 ton kan je twee Alpine's A110 aan de andere zijde van die schaal leggen en nog de bodem raken met de Bentley. De Fransoos heeft trouwens 4,5 seconden nodig om de honderd aan te tikken met zijn lichte schulp. Deze Brit? 3,5 tellen. (Wils)kracht overtreft vaak een dieetkuur.

VLIEG- OF RACEMACHINE?

Dat deze Bentley op snelheid kickt is een zekerheid, getuige de top van 336 km/u. Alleen is het maar de vraag of Bentley het lijvige gewicht wel in het gareel weet te houden bij een lastenwissel. De wijze waarop de Supersports reageert in het betere bochtenwerk is bewonderenswaardig. Al merk je duidelijk dat 'ie altijd blij is wanneer het weer een stukje rechtdoor mag gaan. Luxe boven alles dus.

bentley-contintal-gt-supersports-2017

Het onderstel - met een vierwielaandrijving die standaard 60 procent van de kracht naar de achterwielen stuurt - weet als de beste het gewicht psychologisch te onderdrukken. Berekend, als een Duits (was Bentley niet van Volkswagen?), waardoor je je niet hoeft te verwachten aan een ongewenste schuiver. Alles in zich om de G-krachten op te vangen dus. Daardoor een racemachine? Niet echt. Geef 'm echter de vleugels van het Bentley-logo en je kan er zo vliegtuigen mee uitdagen aan de lichten van de startbaan.

VAN NAALD TOT DRAAD

De sportuitvoering van een luxecoupé dus. Daardoor traanplaten in de plaats van vloermatten, neon in het interieur en luidsprekers in de hoedenplank? Niet echt. Nu ja, buiten die luidsprekers achterin misschien. De luxe en spotloze afwerking blijft staan, ook in deze Supersports. Een uniek steekmotief in het leder en alcantara-accenten doen het interieur net dat tikkeltje pittiger aanvoelen. Onderstreept door de gestikte Supersports-logo's en unieke schakelpook die de 8-trapsautomaat van ZF bedient.

bentley-contintal-gt-supersports-2017

Verder verbergt deze tweede generatie GT niet echt dat 'ie al weer meegaat sinds 2011. Dat lijkt niet zo lang geleden maar de opkomst van de 'digitale tellerij' op het dashboard laten het luxebeest wat door de mand vallen. Relatief kleine schermpjes bedienen je van informatie. De benzinemeter, die is daarnaast ook nog eens analoog. Zonde, want de wijzer daarvan zouden we liefst zo ver mogelijk weg willen steken in een digitaal menuutje. Om maar te zeggen dat de W12 best een borrel lust.

Zakgeld

Driehonderdenvierduizendzevenhonderdzesentwintig euro en veertig cent. Dat is de prijs van deze blauwe Supersports. En als je daar al van achterover valt, weet dan dat bijna één derde van die prijs richting de optielijst ging. 225.000 euro kost een kale Bentley Continental GT Supersports namelijk. Alleen koopt niemand deze Coupé natuurlijk aan zijn instapprijs.

bentley-contintal-gt-supersports-2017

Dat weten de Britten (lees: Duitse boekhouders) maar al te goed, waardoor ze grof geld vragen voor sommige opties. Nu ja, 'grof', de éne zijn miljoen is de ander zijn zakgeld natuurlijk. Een titanium uitlaat? 5.900 euro. Dit blauw kleurtje? 4.500 euro. Een pakket met achteruitkijkcamera, geventileerde zetels en NAIM-audiosysteem? 7.245 euro. We durfden stiekem al niet meer vragen wat de prijs is van het hangertje aan de sleutel van de Supersports. Maar wederom; de éne zijn miljoen...

CONCLUSIE

Afwisseling van wacht staat in de coulissen te trappelen. Met 100 kilo's minder aan zijn lijf en dezelfde W12 voorin. Met 635 pk moet Continental GT numéro 3 toch nog de duimen leggen tegenover deze Supersports. Tot Bentley op de proppen komt met een 'SS' versie van de nieuwe generatie natuurlijk. En afgaande op de kunde van deze uitloper, houden we ons hart en rijbewijs vast voor de volgende iteratie.

bentley-contintal-gt-supersports-2017

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Techno Patat 17:00
afbeelding van Techno Patat

Heel leuk geschreven zeg! Ik weet begod niet wie het was (m’n iPad was een paar weken buiten westen en mobiel hier naartoe surfen en reageren heb ik uitgesteld tot het punt dat ik m’n iPad terughad :D!)! Maar leuke rijtest met een guilty pleasure van mij... geen idee waarom maar het feit dat ze een supersports versie maken van een gigantische auto en hem dan nog eens zo snel krijgen door middel van puur nafteverbruik kietelt mijn autohart :D!

Yannick 13:46
afbeelding van Yannick

Heb hem deze zomer in Puerto Banus zien rijden in een bizar aubergine kleurtje. Die kar, deze auto. Mijn droomauto eigenlijk.

Uw reactie