Rijtest: Hyundai i20 TN (2017)

rijtest-hyundai-i20-tn-2017

Ons Belgenland heeft een rijk rallyverleden en Thierry Neuville schrijft samen met Hyundai knappe hoofdstukken aan dat verhaal. Waardoor de Belgische tak van Hyundai onze rallytrots een hart onder de riem wil steken om de kampioenstitel dit jaar binnen te halen, met deze i20 TN als resultaat

Turen we even naar rallyland, dan is Belgische trots Thierry Neuville sterk op weg om zijn i20 WRC naar die wereldkampioenstitel te sturen dit jaar. Met winst op Corsica, het nodige puntengepak tijdens andere rally's en nu ook een overwinning in Argentinië. Om maar te zeggen dat Hyundai maar al te blij is met de knaap uit de Oostkantons in hun raceteam. Een samenwerking die Hyundai Belux extra in de verf wil zetten, met deze i20 TN, een aangepaste i20 met knipogen naar de dienstwagen van Neuville.

Hommage

Een hommage dat wel meer automerken creëerden voor hun rallyvechters. Denk maar aan de Tommi Mäkinen Edition van de Mitsubishi Lancer Evo VI of de Series McRae voor de Subaru Imprezza WRX. Edities die vaak uitpakten met visuele elementen van de rallywagens die werden ingezet in het WRC. In die zin is hier niets anders aan de hand met de i20 TN. 17-duimers rondom met een knijteroranje kleurstelling voor en metaalgrijs achter, oranje stickerwerk op de flank en een al even oranje vleugel rond de grille.

rijtest-hyundai-i20-tn-2017

Het geeft de i20 TN alvast de présence op de openbare weg of hij komt juist van een rally-etappe gereden. Enkel extra bodywerk en spoiler ontbreekt. Al heeft zeker de driedeursversie van nature een al sportief voorkomen dankzij de omgekeerde grille (ga maar eens naar de vijfdeurs kijken) en het zwarte lijntje in de C-stijl dat de zijruiten visueel laat doorlopen. Als je zelfs al een duimpje krijgt van een Ford Fiesta ST200 eigenaar, dan weet je dat Hyundai juist zit met het stickerwerk.

Wacht even...

Een nadere inspectie begint echter enkele vraagtekens op te werpen. Is dat een panoramisch dak? Die stoelen staan wel redelijk hoog en... waar is het Martens verloopstuk van 125 mm als uitlaateinde achteraan (te koop bij Gamma voor 2,40 euro trouwens)? Hoe sportief is deze i20 TN eigenlijk?

Wel, verwacht geen rallyprestaties.

Net zoals die McRae en Mäkinen edities baseert de TN-uitvoering zich op de standaardwagen die Neuville omgebouwd gebruikt in het rallykampioenschap. Waar dat bij de eerste rallybazen nog 280 pk sterke sedans waren is dat bij Thierry Neuville de reguliere i20. Waardoor je, jawel, deze kit kan bestellen op alle i20 versies en motorisaties.

rijtest-hyundai-i20-tn-2017

Een 1.1 diesel met 75 pk behoort daarbij tot de mogelijkheid. Doe dat echter maar niet als je vrienden van Autofans wilt blijven. Gelukkig heeft Hyundai ook nog de 1.0 T-GDI op het schap liggen. Een driecilinder turbobenzine met 120 pk die best puike cijfers neerzet.

Als een Golf GTI, nu ja

Of Hyundai dat blok stevig onder handen neemt voor deze i20? Of op z'n minst een versnellingsbak met kortere verhouding voorziet? Nope, Hyundai blijft van de basismechaniek af. Waardoor het enige kortere aan heel de wagen de ophanging wordt. Een aangepaste set zorgt namelijk voor een verlaagde rijhoogte van 25 milimeter. Zeggen dat dit verregaande gevolgen heeft voor het rijgedrag zou misschien wat overdreven zijn. Al moet gezegd worden dat de i20 deksels fijn rijdt en best pittig stuurt met de 1.0 T-GDI voorin.

rijtest-hyundai-i20-tn-2017

Niet op een niveau om oranje strepen over de gehele carrosserie te draperen maar de versnellingsbak voelt snedig in gebruik (ook al liggen de verhouding van de bak zelf te ver uit elkaar) en zorgt de ophanging voor een geplante rij-ervaring. Het zou dan ook wat dwaas zijn om 120 pk en 172 Nm af te schilderen als flauwe cijfers in een karretje met de afmetingen van een Zuid-Koreaanse hoed. De originele Golf GTI schermt met ongeveer dezelfde cijfers, zonder turbo trouwen. Al moet die evenwel 200 kilogram minder mee sleuren.

Doe het voor de zetelbekleding

Zie dit dan ook niet als een sportversie van de i20, wel als een aanmoedigingsvlag voor Thierry Neuville vanuit Hyundai België. Het is dan ook de opdracht van de lokale dealer om de stickerset op je nieuwe i20 te plakken en de kortere veren en velgen (maatje 195/45R17) te installeren. Een aanmoedigingsvlag van 2.965 euro trouwens. Al krijg je voor dat geld ook een TN-logo op de kofferklep, oranje accenten aan de ventilatiemonden binnenin en stiekem een zeer fraaie zetelbekleding met alcantara en oranje stiksels.

rijtest-hyundai-i20-tn-2017

Je maakt je i20 TN dus zo duur als je zelf wil. Want ga je voor de i20 vijfdeurs met 1.2 benzine aan boord (75 pk) dan kan je er vanaf zijn voor 17.764 euro. Wil je zo dicht mogelijk bij Neuville zijn rally-ervaring komen (en neem dat maar met een korrel zout), dan zet een i20 Coupé met 1.0 T-GDI in Sport+ uitvoering je 22.464 euro terug met het TN-pakket. Eentje voor de echte fans dus.

Conclusie

Een bedankje voor Neuville zijn trouw aan Hyundai, deze i20 TN. Met visuele addenda die eigenlijk niet gelijk lopen met de prestaties die het karretje weet neer te zetten. Waardoor het vooral bij parkingprésence blijft. Met goedkeuring van Neuville trouwens. Al gaan we er stiekem van uit dat hij eind dit jaar een telefoontje pleegt naar Hyundai Belux om hetzelfde nog eens uit te halen met de 275 pk sterke op til staande i30 N. En de kans is groot dat wij dan even snel een telefoontje plegen richting Hyundai...

rijtest-hyundai-i20-tn-2017

Specificaties

Motor

1.0 turbo benzine, drie-in-lijn

Vermogen

120pk

Koppel

172 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

190 km/u

Prijs testwagen

€ 22 464.00

0 tot 100 km/u

10.20 sec

CO2-uitstoot

112 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
suskewiet 16:20
afbeelding van suskewiet

wanneer komt nu die N20.....

Davy 00:33
afbeelding van Davy

Bzehoorlijk snel..., tot je er met 2 of meer personen in zit..
Koplampen, zó groot!
En dit voor een editie die misschien niet eens 1/200ste uitmaakt van de verkoop..
Net zoals alle andere merken trouwens..

Uw reactie