Rijtest: Audi A5 Sportback 2.0 TDI Ultra

audi-a5-sportback-20tdi-ultra

Opnieuw komt er een Audi A5 zichzelf bewijzen op de redactie. Deze keer ééntje met Ultra in zijn volledige naam. Ultra performance? Ultra snel? Ultra quattro? Nee, het is de Ultra die je koppelt aan zuinig en groen. Of dat helemaal klopt controleren we even voor u.

Net voor de A5 Sportback testten we de nieuwe TT Coupé. Toen we overschakelden van de sportieve, moderne TT naar deze A5 Sportback Ultra kregen we een koude douche. Zijn knappe - zeg gerust sexy - gefacelifte carrosserie vergeet je meteen bij het plaatsnemen in de bestuurderszetel. Het gehele interieur is namelijk nog steeds hetzelfde als bij zijn introductie, ondertussen bijna acht jaar geleden. Jammer dat er niet meer moeite is genomen om het interieur over de jaren heen hier en daar op te frissen. Een nieuw stuurwiel, verder zijn ze niet geraakt. De A5 is overigens niet de enige uit het Audi-gamma dat dringend wat interieurupdates mag ontvangen. Dat gezegd zijnde, wat je krijgt is wel kwaliteitsvol en mooi afgewerkt. De bestuurder is hier duidelijk waar het om gaat. Alles knopjes en wijzers zijn naar u, de baas, gericht en dat de passagier er maar best afblijft.

audi-a5-sportback-20tdi-ultra-foto

best seat is the driver’s seat

Tijd om het comfort van die lederen S-line-sofa’s te testen. De wegen in België zijn bijna alsof je continu de schokdemper test op de autokeuring aan het doen bent. Gelukkig is de SportBack niet keihard maar ook zeker niet te mals op zijn vering. Het mocht zelfs allemaal iets zachter van ons. Ook achterin hoorden we meermaals klachten dat het dak echt wel te laag komt. Qua zitcomfort is het ook niet zo geweldig daar vanachter. Het stuurgevoel is prima en vrij zacht zonder verlies van voeling met de weg. We rijden tenslotte niet met een sportwagen en al zeker niet met een S5.Dat is ook meteen duidelijk wanneer we letten op hoe hij het motorisch er vanaf brengt. Daar gaat deze rijtest vooral over.

audi-a5-sportback-20tdi-ultra

Ultra?

Wanneer je Ultra ziet staan bij Audi moet je meteen denken aan dieselmotoren. Ze hebben het namelijk klaar gekregen om hun 2.0 liter grote motoren behoorlijk milieuvriendelijk te maken. Je hebt de keuze uit 136 pk -onze testconfiguratie - of 163 pk met een CO2-uitstoot van slechts 109 g/km (136 pk) of 111g/km (163 pk). Dat maakt een “Ultra” een ideale wagen om in te schrijven als leasewagen. Fiscaal aftrekbaar tot 80 procent en voordelige maandelijkse lasten. Waar we dan weer niet akkoord mee zijn is het opgegeven verbruik. 4,2 liter per 100 km zou de Ultra gemiddeld verbruiken, helaas komen wij nooit onder de 5,1 liter. Deze keer hebben we nochtans Ultra-speciaal op onze rechtervoet gelet. 5,1 liter is dan misschien niet onoverkomelijk veel maar bij het minste dat we vlot en soepel meerijden met het verkeer ging het direct naar een ronde 6 liter. Al bij al nog steeds niets om over te huilen maar 4,2 liter... vergeet het maar. “136 pk is dat wel genoeg?” Wij verkiezen eerder 163 pk. Als het groen licht gaat branden en je moet echt moeite gaan doen om een monovolume bij te houden dan is je S-Line A5 te traag. Prijsverschil? 3.750 euro meer/of VAA 193 euro ipv 180 euro. Moet je niet lang twijfelen.

audi-a5-sportback-20tdi-ultra-foto

conclusie

Hoe mooi de A5 Sportback nog voor de dag komt, dat interieur zijn wij onderhand wel beu gezien. De Ultra-motorisaties zijn ver van spannend maar hun fiscaal voordeel is groot genoeg om genoegen te nemen met een lager vermogen dat als voldoende kan worden beschouwd. Een testrit boeken is de boodschap als je warm loopt van sportief ogende wagens met een groen kantje. Grootste voordeel van een A5 Sportback nog even meegeven? Kofferruimte zat!

Specificaties

Motor

2.0 Tdi 4-cliinder

Vermogen

136pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 655 kg

Topsnelheid

212 km/u

Prijs testwagen

€ 43 070.00

Prijs basismodel

€ 35 700.00

0 tot 100 km/u

9.50 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

480 L

Max. kofferinhoud

980 L

CO2-uitstoot

109 g/km

BIV

€ 75.00

Rijtaks

€ 402.00

Auteur: Yannick
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Kefkie 16:58
afbeelding van Kefkie

De facelift heeft de A5 wel goed gedaan, maar het blijft saaie eenheidsworst daar bij de 4 ringen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws