Het is 125 jaar geleden sinds de Duitser Carl Benz de eerste auto ontwierp. Sindsdien kwamen en gingen er vele autoconstructeurs. Enkele bleven echter en drukten hun stempel op de geschiedenis. Porsche is zo'n merk dat doorheen de jaren uitgroeide tot een echt icoon. Wij willen de geschiedenis van dit merk in de verf zetten en gingen op zoek naar enkele mooie exemplaren die Porsche produceerde. De 356 SC, de 930 Targa Turbo en de Carrera RS stelden we u de voorbij weken al voor. De vierde en voorlaatste wagen die we u willen voorstellen is de Porsche 911 Speedster.
De 964 speedster werd in oktober 1992 geïntroduceerd, er werden in totaal zowat 2.000 exemplaren van geproduceerd. Het was een cabrio-versie met een laag dak op basis van de Carrera 2. De Speedster vorm werd het eerst geberuikt bij de 356 voor de Amerikaanse markt. Later kon je ook nog een Carrera 3.2 Speedster verkrijgen (1989) en de 964 Speedster was dus het derde model dat deze speciale cabriovorm kreeg aangemeten. In 2010 lanceerde Porsche weer een Speedster versie van de 911 op het salon in Parijs. Hij was 44 mm breder dan een gewone Carrera, hij kreeg 23 pk extra tegenover een Carrera S en er werd een totaal van 408 stuks gemaakt. De PDK-versnellingsbak was standaard, net als de Porsche Active Suspension Management en keramische remschijven.
Bij zijn lancering in 1992 was de 964 Speedster verkrijgbaar in standaarduitvoering of in de lichtgewichtversie genaamd "Clubsport". De 964 Speedster was bedoeld om een rijdersauto te worden, hij was een mengvorm tussen een Carrera 2 cabriolet en een RS. De ophanging van de Speedster was niet zo extreem stug als die van een RS maar hij kreeg ook niet alle luxe van een gewone Carrera 2 cabriolet om gewicht te besparen.
De wagen die wij testen was oorspronkelijk een Amerikaanse versie maar hij werd gerestaureerd en omgetoverd tot een Europese variant. Hij is meteen herkenbaar aan de lage schuine voorruit en de 2 bulten achter de zetels. De felrode kleur van het koetswerk loopt door in de velgen en het interieur en geeft hem toch iets gedurfd. Het is een ideale auto om bij een zonnige dag door de landwegen van bijvoorbeeld het zuiden van Frankrijk te rijden. Het is een auto die zich moeiteloos aanpast aan de omstandigheden. Het is zowel een boulevardcruiser als een echte racer.
Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers
Specificaties
3.6 flat six
250pk
310 Nm
5-bak manueel
achterwiel
1 350 kg
261 km/u
€ 0.00
€ 0.00
5.60 sec
0.00 L/100km
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 6 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 21 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden