Special: Porsche 911 Speedster (1994)

Porsche 911 Speedster (1994)

Het is 125 jaar geleden sinds de Duitser Carl Benz de eerste auto ontwierp. Sindsdien kwamen en gingen er vele autoconstructeurs. Enkele bleven echter en drukten hun stempel op de geschiedenis. Porsche is zo'n merk dat doorheen de jaren uitgroeide tot een echt icoon. Wij willen de geschiedenis van dit merk in de verf zetten en gingen op zoek naar enkele mooie exemplaren die Porsche produceerde. De 356 SC, de 930 Targa Turbo en de Carrera RS stelden we u de voorbij weken al voor. De vierde en voorlaatste wagen die we u willen voorstellen is de Porsche 911 Speedster.

De 964 speedster werd in oktober 1992 geïntroduceerd, er werden in totaal zowat 2.000 exemplaren van geproduceerd. Het was een cabrio-versie met een laag dak op basis van de Carrera 2. De Speedster vorm werd het eerst geberuikt bij de 356 voor de Amerikaanse markt. Later kon je ook nog een Carrera 3.2 Speedster verkrijgen (1989) en de 964 Speedster was dus het derde model dat deze speciale cabriovorm kreeg aangemeten. In 2010 lanceerde Porsche weer een Speedster versie van de 911 op het salon in Parijs. Hij was 44 mm breder dan een gewone Carrera, hij kreeg 23 pk extra tegenover een Carrera S en er werd een totaal van 408 stuks gemaakt. De PDK-versnellingsbak was standaard, net als de Porsche Active Suspension Management en keramische remschijven.

Porsche 911 Speedster (1994)

 Bij zijn lancering in 1992 was de 964 Speedster verkrijgbaar in standaarduitvoering of in de lichtgewichtversie genaamd "Clubsport". De 964 Speedster was bedoeld om een rijdersauto te worden, hij was een mengvorm tussen een Carrera 2 cabriolet en een RS. De ophanging van de Speedster was niet zo extreem stug als die van een RS maar hij kreeg ook niet alle luxe van een gewone Carrera 2 cabriolet om gewicht te besparen.

Porsche 911 Speedster (1994)

De wagen die wij testen was oorspronkelijk een Amerikaanse versie maar hij werd gerestaureerd en omgetoverd tot een Europese variant. Hij is meteen herkenbaar aan de lage schuine voorruit en de 2 bulten achter de zetels. De felrode kleur van het koetswerk loopt door in de velgen en het interieur en geeft hem toch iets gedurfd. Het is een ideale auto om bij een zonnige dag door de landwegen van bijvoorbeeld het zuiden van Frankrijk te rijden. Het is een auto die zich moeiteloos aanpast aan de omstandigheden. Het is zowel een boulevardcruiser als een echte racer.

Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers

Specificaties

Motor

3.6 flat six

Vermogen

250pk

Koppel

310 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 350 kg

Topsnelheid

261 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

5.60 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Mesoerrie 16:23
afbeelding van Mesoerrie

hmm ik heb het niet zo voor die Porsches met hun rugzak op

uiteraard wel een mooi collector item

Glenn Nuijens 18:23
afbeelding van Glenn Nuijens

Verdomme wat een prachtexemplaar.
De 964 is en blijft toch de knapste 911 imo.

Wim 19:45
afbeelding van Wim

vind het een zalig ding, dit liever dan een nieuwe :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws