Rijtest: Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI

Rijtest: Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI

Een zwoele zomerdag, ééntje zoals onze voorbije zomer er weinig heeft gekend. Vergezeld van een Duitse schone trek ik naar het Franse platteland voor een weekendje nietsdoen. Motorisatie van dienst in de strakgelijnde Duitse is een 1.8 TFSI.

Rijtest: Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI

De Audi A5 spreekt tot de verbeelding wat het lijnenspel betreft. Walter de Silva zette hier een meesterwerkje neer, vertelde ik in één van de eerste tests op onze website en die stelling is nog steeds niet neergehaald. De A5 cabriolet kwam wat later dan de coupé op de markt, ter vervanging van de vierzits-A4 cabriolet en als antwoord op wagens als de Volvo C70. Met de cabriolet testen we de derde koetswerkvariant van de audi A5, naast de coupé en de Sportback. De cabriolet is zonder twijfel de knapste van de drie. Het ontbreken van een daklijn doet niets af van haar schoonheid en met het dak erop staat er precies een coupé voor je neus. De Audi A5 cabriolet lijkt één van de weinige wagens te zijn waar de LED-dagrijverlichting niet als goedkope tuning overkomt.

Rijtest: Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI

Ook binnenin lijkt alles te kloppen, al is het interieur intussen niet langer origineel en werd het ook in andere modellen overgenomen. Alles ziet er perfect afgewerkt uit en ook qua ergonomie zit alles goed. De instap in dit soort wagens vergt wat oefening, maar met de verstelbare S-Line zetels vind je al snel de juiste zitpositie. Achteraan is niet direct de uitverkoren plek om te zitten, vooral niet wanneer met het dak open gereden wordt. Echt veel plaats is er niet en het lijkt ons sterk dat er twee volwassenen kunnen plaatsnemen. De achterbank deed tijdens ons uitrustweekendje dan ook eerder dienst als stockageplaats voor zaken die je af en toe nodig hebt. De stoffen kap zorgt ervoor dat je niet al te veel ruimte verliest in de koffer, minimum hou je 320 liter over. Je kan de achterbank neerklappen, waardoor 750 liter vrijkomt voor je koffers. De kofferopening is inherent aan de cabriobouw, maar de smalle laadopening is niet dadelijk de handigste manier om je reiskoffer in te laden.

Rijtest: Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI

De stoffen kap laat je neer in slechts 15 seconden. Je hoeft vooraf niet te gaan rekenen of het al dan niet zal regenen onderweg. De kap kan geopend of gesloten worden tot 50 km/h waardoor je tijdens een onverwachte regenbui zelfs tijdens het rijden de kap kan sluiten. Met een luide biep laat het systeem weten dat de open- of sluit-oefening volledig ten einde is. Wanneer de kap toe was, had ons testmodel wat hinder van gekraak en gepiep vanwege de windinwerking, ook al waren alle ruiten gesloten. Een vreemde gewaarwording als niet-die-hard-cabriorijder was het geluid van buitenaf. Het leek of de kap achteraan minder goed was geïsoleerd dan het gedeelte rond de bestuurder. Wanneer je wagens voorbijsteekt klinkt het geluid minder hard door wanneer je ze inhaalt dan op het moment dat je ze net voorbij bent.

Rijtest: Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI

Foeterden we bij de Audi A5 Sportback nog op de Multitronic, dan zouden we hem in deze wagen een perfecte aanvulling vinden op de 1.8 TFSI. De basismotorisatie krijgt 160 pk die erg lineair worden opgebouwd. Daar krijgt de 1.8 TFSI zijn reden tot bestaan tegenover een 1.4 TSI met hetzelfde vermogen. Waar de 1.4 vinniger is, voelt de 1.8 TFSI veel romiger aan, de perfecte motorisatie om te gaan cruisen met het dak open. Sportief rijden doe je met deze 1.8 TFSI cabriolet niet, maar eigenlijk hadden we daar geen nood aan. Een snelheid van 50 was net genoeg om zonder windscherm te rijden, vanaf 80 km/u kwam de wind ook het interieur binnen terwijl het windscherm rechtstond. Wie even de snelweg op wil, doet er best aan om vlak ervoor even het dak dicht te klappen.

Rijtest: Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI

Wie een Audi koopt moet goed bijbetalen voor de extra’s. De basisprijs van de testwagen was 40.650 Euro. Wie de opties neemt die ook op onze testwagen zaten – metaalkleur, verwarmbare spiegels en zetels vooraan, gsm-voorbereiding, xenon plus koplampen, Audi Soundsystem en het Intenso Plus-pack – komt al snel uit op een goeie 49.400 euro uit. Goed geld voor een aantal comfortabele snufjes, waarbij wij enkel de automatisch dimmende binnenspiegel niet smaakten, omdat deze nogal snel de hele achtergrond verduisterde.

Rijtest: Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI

De Audi A5 Cabriolet ziet er verleidelijk en snel uit. Toch komt hij de belofte van dat snelle niet helemaal na tijdens het rijden. Ondergemotoriseerd is hij zeker niet, maar maak je maar op voor relaxed cruisen, eerder dan om even snel-snel door het verkeer te spurten. Het interieur is erop ingesteld dat je het dak eraf gooit en volop geniet van de indrukken uit je omgeving en de zon op je bol.**
**

Rijtest: Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Met dank aan d'Ieteren Audi Import voor de testwagen.

Specificaties

Motor

1798

Vermogen

160pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 630 kg

Topsnelheid

218 km/u

Prijs testwagen

€ 49 300.00

Prijs basismodel

€ 40 650.00

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

Max. kofferinhoud

750 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 13:34
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Zonder de twijfel een van de toppers uit het segment.

marty 09:52
afbeelding van marty

Mooie wagen maar met zijn 160 Pk nogal traag ,zou toch ook gaan voor de 2 liter

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws