Rijtest: BMW 420d Cabrio (2021)

bmw 4 series review 2021

De nieuwe BMW 4 Reeks komt er ook als cabrio. Die borduurt verder op de looks van de 4 Reeks Coupé en breekt met het verleden. Wij namen de 420d mee voor een test.

In het begin van deze eeuw waren cabrio's met een metalen vouwdak plots hot, met dank aan de Mercedes SLK. Ook bij BMW gingen ze mee in die trend door de toenmalige 3 Reeks Cabrio een metalen wegklapdak te geven. Die kap werd overgenomen op de eerste generatie 4 Reeks, hoewel concurrenten Mercedes en Audi bleven zweren bij een stoffen cabriodak. Met de nieuwe 4 Reeks treedt BMW ook weer tot de groep van cabrio's met stoffen daken. Dat zorgt er alvast voor dat de looks van de wagen weer wat puurder worden.

goed geïsoleerd

Het stalen wegklapdak werd destijds gepresenteerd als een miraculeuze oplossing die het interieur beter zou isoleren tegen de weersomstandigheden en omgevingsgeluiden. Tegenwoordig beweert BMW dat het stoffen dak zo goed geïsoleerd is dat je je in een coupé waant eens het dak dicht is. We geven ze alvast geen ongelijk. Met het dak dicht worden de omgevigsgeluiden bijzonder goed weggefilterd. Toch vraagt zo'n cabrio erom om open gereden te worden. Doe je dat, dan kies je best voor het windscherm dat boven de achterzetels kan gemonteerd worden en de inkomende windvlagen in het interieur zo goed als uitschakelt. BMW biedt het windscherm niet standaard aan en dat blijft spijtig. Met het monteren van het windscherm ontneem je jezelf echter de kans om twee extra passagiers mee te nemen. Anders kunnen twee kleinere passagiers gerust plaatsnemen op de achterbank terwijl je cabrio rijdt, al is de zitpositie voorin toch royaler te noemen.

bmw 4 series review 2021

dieselduwer

Wanneer het autolandschap op een omslagpunt zit, zouden we verwachten dat de dieselversies er als eerste uitvliegen, in het voordeel van een hybride aandrijving die ongeveer dezelfde cijfers kan voorleggen. BMW blijft echter vasthouden aan een dieselversie voor de 4 Reeks Cabrio, ook al bevindt dat model zich eerder in een nichesegment. Sterker nog, BMW biedt behalve deze 190 pk sterke 420d - voorzien van 48V mild hybrid-systeem - ook nog de 286 pk sterke 430d aan voor wie wat meer power wil. Een diesel in een cabrio moet echter een bewuste keuze van de koper zijn, een koper die veel lange afstanden aflegt. Want geef toe, in een cabrio hoort een vlotte benzinemotor te liggen. Het dieselblok is echter verre van slecht, alleen heeft hij wat weg van een laatste getuige van een tijdperk waarin we zuinigheid boven dynamiek leken te verkiezen.

bmw 4 series review 2021

Het rijgedrag van deze BMW is dan weer wel van deze tijd. Uitsluitend te verkrijgen met automatische versnellingsbak toont deze 420d Cabrio zich als een regelrechte comfortabele cruiser. Het dak eraf, de wind in de haren en we kunnen gaan sturen op onze landwegen of dromen van een vakantie in het zonnige Italië. De BMW geniet van een bijna gelijke gewichtsverdeling en krijgt een scherp sturende voortrein. Nefast voor de feestvreugde is echter het stuur, dat met zijn elektronische bekrachtiging nog altijd moeilijkheden heeft om gelijkmatig toe te nemen.

bmw 4 series review 2021

conclusie

De overstap naar een stoffen kap is een goeie, omdat de geluidsisolatie helemaal op punt is. De keuze voor een diesel zouden we echter niet meer aanraden, al hebben we een zelfontbrander in een cabrio nooit begrepen. Het comfort primeert bij deze BMW op rijdynamiek en dat uit zich vooral in een minder soepel stuurgedrag.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

190pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat, dubbele koppeling

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 750 kg

Topsnelheid

236 km/u

Prijs basismodel

€ 58 100.00

0 tot 100 km/u

7.60 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

385 L

CO2-uitstoot

127 g/km

BIV

€ 628.00

Rijtaks

€ 483.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Dominique 11:50
afbeelding van Dominique

Ik weet eigenlijk niet wat ik hiervan moet denken. Visueel past het plaatje niet.
Het is inderdaad ook vreemd dat men kiest voor een dieseluitvoering. Je zou verwachten dat men eerder zou opteren voor een benzine versie.
Ben niet echt fan...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws