Rijtest: Mercedes E-Klasse Cabrio (2018)

2018_mercedes_benz_e200_cabrio

Voor ieder wat wils bij Mercedes. Zelfs op cabriovlak, want in ongeveer elk segment biedt het merk met de ster een dakloze variant aan. Waarom je deze E Cabrio moet verkiezen boven de C Cabrio en wat hij moet laten liggen op een S Cabrio? We zoeken het uit... in putje winter?!

C-Klasse Cabrio, SLC-Klasse, E-Klasse Cabrio, SL-Klasse, S-Klasse Cabrio en Mercedes-AMG GT Roadster. Jawel, maar liefst 6 cabrio's biedt Mercedes aan. Waardoor we begrijpen dat je niet altijd meer de ster door het bos kan zien. We namen ze allemaal eerder onder de loep (HIERZO), behalve die E Cabrio. 'Want dat zal toch hoogstwaarschijnlijk een grotere C Cabrio zijn'. Wel, tijd om uit te vinden dat onze gedachte met de realiteit strookt.

Patsergedrag

Op ondergetekende heeft de tand des tijds nog niet zo veel grip gehad als de gemiddelde rijder van zo'n dakloze E - of dat hoop ik toch. Waardoor de 'wat-doet-zo'n-snotaap-in-zo'n-auto'-blik al snel binnen geworpen werden in het interieur. Moesten de E-Klasse en ik een liedje zijn, het was een foute remix tussen Con Te Partirò en patsergedrag. Al voelde ik me heus niet op de verkeerde plaats in de cabrio.

2018_mercedes_benz_e200_cabrio

Buitenaf tapt de E Cabrio alvast uit hetzelfde designvaatje als zijn gesloten broer. Met een lange motorkap, imposante rooster en obligatoire AMG-opsmuk. Zoek je verschillen met de kleinere C Cabrio? Dan kan je zeggen dat de achterkant minder gedrongen lijkt. Ook achteraan; wat bredere lichten. Rondom? Je zal de meetlat boven moeten halen. Geen verwijt evenwel, want het cabrio-trio C, E en S staan zelfzeker op de baan.

2018_mercedes_benz_e200_cabrio

Binnenin vertoeven

Na het openen van de immense deur, wat instappen op een smalle parking niet evident maakt, word je begroet door een interieur om U tegen te zeggen. Lederen zetels in het zadelbruin –vreemde naam voor een kleur- die beter zitten dan het salon thuis, een dashboard in zacht hoog kwaliteitsleder met contrasterend stiksel, een digitale wijzerplaat die lijkt door te lopen naar de middenconsole en knopjes om je heen die pure kwaliteit uitstralen... en ook nog zo voelen. Aha! We hebben een groot verschil met de C Cabrio te pakken. Want de E krijgt een lekker analoog klokje op de middenconsole. Voor die extra grob exclusiviteit.

2018_mercedes_benz_e200_cabrio

Het stevige infotainmentscherm pronkt met een hoge resolutie waarvan ook de achteruitrijcamera zijn voordelen uit haalt. Je weet bijna niet waar zien de eerste tien minuten binnenin. Naast die camera - en de nodige parkeersensoren - kan de E zich ook zelf inparkeren. Ook even verduidelijken dat het scherm geen touchscreen is. Sorry Mercedes voor de vettige vinger op dat scherm. Het ingeven van je bestemming gebeurt via de draaiknop op de middenconsole of via het schrijven van je letters op diezelfde draaiknop. Ook mensen opbellen kan via deze manier en na een beetje oefening werkt dat systeem ook vlekkeloos.

Voor een cabrio is het veel moeilijker om geluiden van buitenaf te filteren en buiten te houden al is het Mercedes bij deze E-Klasse toch wel behoorlijk goed gelukt. De geluiden die je niet wil horen kan je natuurlijk altijd overstemmen met het audiosysteem waarbij je de klassieke keuzes hebt uit bluetooth, radio enzovoort.

2018_mercedes_benz_e200_cabrio

De elektrische zetels zijn uitgerust met een massagefunctie waarbij je kan kiezen uit vier verschillende soorten massage alsook zetel- en nekverwarming. Dit kwam wel van pas toen we bij 5 graden Celsius de grote man gingen uithangen met onze cabrio. Van windgeruis heb je zeer weinig last bij de toegelaten snelheden wat nog meer aanzet om zonder kap te rijden en dit is te danken aan de aircap - een spoiler bovenaan je voorruit - en windscherm dat je met een trek aan de knop omhoog laat komen. Het dak bedienen kan tot een snelheid van 50 km/u en neemt 20 seconden in beslag, wat toch behoorlijk lang aanvoelt ondanks dat alle systemen bij de concurrenten ongeveer even veel tijd in beslag nemen.

Ook de 2 personen achteraan kunnen dankzij de groei van de E-Klasse, tegenover de vorige generatie, genieten van de enorme luxe, ruimte en een bijna windgeruisloze rit. Zelf een Maxi-Cosi is er achteraan in te krijgen wanneer je de voorste zetel naar voor hebt geklapt en even hebt gewacht tot hij volledig elektrisch naar voor is geschoven. Stampende vol met snufjes zit deze Mercedes E-klasse cabrio.

2018_mercedes_benz_e200_cabrio

De kofferruimte van een cabrio is nooit echt om naar huis te schrijven maar Mercedes heeft daar wel iets op gevonden. Met een druk op de knop verdwijnt de opvangruimte voor de kap en vergroot de ruimte voor je boodschappen fenomenaal. Dan maar even niet zonder kap rijden. Een 310 liter moet je wel weten terug te vinden wanneer je de kofferklep opent.

Jeckyll&Hyde, maar vooral Jeckyll

Dus we zijn ingestapt en hebben de deur dichtgegooid. De E-Klasse is zo lief om je gordel aan te geven. Wat een cool snufje! Even de rem induwen en de startknop indrukken. Dan zetten we hem in D en we zijn vertrokken. Typisch Mercedes om de selectie van je versnelling aan de stuurkolom te plaatsen. Als je bijna elke andere wagen in de geschiedenis gewoon bent dan kan het wel eens zijn dat je aan die kant je ruitenwissers zoekt en dat kan dan wel even tot lastige situaties lijden. De Mercedes E-klasse cabrio is alleen maar te verkrijgen met een 9G-Tronic Plus automatische versnellingsbak en dat past volledig bij het karakter dat de wagen heeft gekregen. Toch een kleine opmerking bij de versnellingsbak die toch net iets sneller mag zijn bij het wisselen van achteruit naar voorwaarts om bijvoorbeeld te draaien in de straat.

2018_mercedes_benz_e200_cabrio

De wagen kan met het selecteren van de rijmodi volledig van karakter veranderen, zowaar een Jeckyll & Hyde al is hij toch liever de zachtaardige Jeckyll. In Eco en Comfort (normaal) krijg je een zeer vergevingsgezinde opstelling, letterlijk als een boot over kasseien zweven, waarbij het enige verschil bij deze 2 in de reactie van de motor zit. Bij Eco is hij tergend traag terwijl in de normale stand alles veel aanvaardbaarder is.

Dan is er ook nog een keuze uit Sport en Sport + en hierbij word de ophanging steviger/scherper, het stuur reageert directer en de motor toont zijn speels karakter. Het verschil tussen Sport en Sport + is er, maar daar moet je heel veel aandacht aan besteden om hier iets te merken. Als laatste mogelijkheid is er de individuele stand waarbij je alles naar eigen zin kan aanpassen en daar zal dan vooral worden gekozen voor de Sport + bij de motor en stuurbekrachtiging terwijl de comfortsetting voor het onderstel zal aangetikt worden.

2018_mercedes_benz_e200_cabrio

Onze Mercedes-Benz E 200 cabrio krijgt van de Duitsers 184 benzine-pk's en 300 Nm koppel. Deze cijfers maken hem vlot al is het toch net wat te weinig om hem snel te noemen. Hebben we in de week dat we hem meegekregen ooit gedacht: "Ach, nu had ik graag wat meer kracht gehad”? Nee, een duidelijke nee. 8,1 seconden heeft de Mercedes nodig om zijn 1.580 kilogram tot aan de 100 km/u te krijgen en je zou kunnen doortrekken tot 234 km/u.

Op gebied van verbruik weet de E Cabrio een best waardige 7,6 liter neer te zetten. Gezien zijn proporties en de viercilinder die al het werk moet doen best om over naar huis te schrijven.

2018_mercedes_benz_e200_cabrio

Prijskaartje

Je kan een Mercedes E-Klasse cabrio gaan ophalen vanaf 58.080 euro maar natuurlijk zou Mercedes Mercedes niet zijn als ze geen hele hoop opties aanbieden. Zo kan je wel een wagen van een ton configureren, dromen mag altijd. Onze Mercedes E 200 cabrio staat op de oprit voor 74.626,75 euro.

Conclusie

Eerder een gekrompen S Cabrio dan een uitgeveegde C Cabrio. Met een heerlijk rijcomfort, indrukwekkend interieur en hypermoderne techniek. Dit is de ideale cruiser om naar je huisje in het zuiden van Frankrijk te rijden en daarna even snel naar St. Tropez te gaan om een nieuwe handtas voor je vrouw of minnares te gaan halen.

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine

Vermogen

184pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

9G-Tronic Plus automatische versnellingsbak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 580 kg

Topsnelheid

234 km/u

Prijs testwagen

€ 74 626.00

Prijs basismodel

€ 58 080.00

0 tot 100 km/u

8.10 sec

Gemiddeld testverbruik

7.60 L/100km

Max. kofferinhoud

310 L

CO2-uitstoot

145 g/km

BIV

€ 547.00

Rijtaks

€ 387.00

Auteur: Lelievre Kenny
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws