Rijtest: Audi A5 Cabrio (2017)

Als ze bij Audi een nieuwe coupé van hun A5-reeks uitbrengen, dan is het kwestie van tijd voordat ook de andere versies volgen. Als afsluiter nemen we de A5 Cabrio mee.

Veel geluk hebben we tijdens onze testweek. Boven onze opgeblonken testwagen staat een prachtige zon, en het beloven de warmste dagen van het jaar te worden. Goed dat we niet met één of andere Nordic Edition van een Zweeds merk op stap gaan.

in een trek

Eén beweging scheidt ons nog van de fijne rit, en dat is de armbeweging richting knop op de middenconsole. In 15 seconden laten we het stoffen dak achter de achterzetels verdwijnen. Hoewel, dat is een beetje gelogen, want het openen van het dak kan zelfs tijdens de rit, tot een snelheid van 50 km/u. Aan die snelheid is het wel even scrhrikken als het dak zich volledig opricht en de volle wind vangt. De omgekeerde beweging duurt trouwens 18 seconden.

audi-a5-cabrio-2017-test-autofans

De A5 Cabrio verschilt niet zoveel van de Coupé en de Sportback. Hij krijgt dezelfde scherpere trekken mee die deze nieuwe generatie Audi's tekenen en daarmee is eigenlijk alles gezegd. En dat mag ook, want we zijn nog altijd te vinden voor het design van deze A5, ook al kunnen we het als behoudend benoemen.

stijver

Niet dat hij helemaal hetzelfde als de Coupé is, want door de afwezigheid van een vast dak moest Audi aan de slag met het stijver maken van de overblijvende onderdelen. 40 procent extra stijfheid, is het resultaat, terwijl de ingenieurs wel 40 kg gewicht wisten weg te snijden ten opzichte van de voorganger. En dat op een auto die nog eens 5 centimeter langer werd. Die extra lengte lijkt ook de passagiers ten goede te komen, waarbij de achterste inzittenden wat meer beenruimte lijken te krijgen. De kofferruimte bedraagt 380 liter, met geopende kap blijft er nog 320 liter van over.

audi-a5-cabrio-2017-test-autofans

vlotjes

En dan gaan we rijden. De zon op ons bolletje, lekker windje door de haren, de ramen allemaal naar beneden want véél te warm buiten. Het nadeel aan die warmte is dat je met de A5 Cabrio moet zien dat je in beweging blijft, want anders brandt de zon gewoon een gat in je broek of op je stuur. Bewegen doen we voortgetrokken door de 2.0 TFSI, de instapmotor in de A5 Cabrio brengt 252 pk voort. Da's niet niks. En toch voelt het in de Cabrio vlot aan, maar meer ook niet. Je hebt wat extra gewicht bij, maar je ervaart geen hinder van de open structuur van de wagen.

audi-a5-cabrio-2017-test-autofans

Dat nadeel is mooi opgevangen door de extra rigiditeit, waardoor je met de A5 Cabrio quasi even vlot door de bocht kan als met de Coupé. Reken met de 2.0 TFSI op een verbruik van 9 l en meer per 100 km. Wil je zuiniger, dan is er de 2.0 TDI met 190 pk, wil je echter meer vermogen, dan heb je de 3.0 TDI met 286 (of 218) pk. Helemaal bovenaan staat voorlopig de S5 Cabrio met 354 pk.

Ook zonder staalconstructie boven je hoofd blijft de A5 een te pruimen auto. De Cabrio is niet noemenswaardig anders dan de Coupé en biedt met plezier het blote hoofd aan de BMW 4 Reeks Cabrio en Mercedes C-Klasse Cabrio. Die twee concurrenten zijn hem trouwens niet alleen waard qua rijervaring, ook qua prijzen zitten de drie premiums in elkaars buurt. Een A5 Cabriolet is er vanaf 43.900 euro. Dan heb je een 2.0 TFSI met 190 pk onder de kap. De versie met 252 pk zoals onze testwagen is er slechts als 'Sport' of als 'Design' voor 55.850 euro, inclusief quattro en S-Tronic automaat. En dan ben je er nog niet, want net zoals elk ander premiummodel vindt deze Audi het ook fijn als je even in de optielijst duikt en er wat extra's uitkiest.

conclusie

Knip het dak van een Audi A5 en het wordt... een Audi A5 zonder dak. Ook dan blijft het een fijn sturende auto die je naar je - zonnige - bestemming brengt. Tijdens onze test bleek dat er in deze comfortabele cabrio geen grote verschillen zijn met de coupé. En dat is des te beter.

Specificaties

Motor

2.0 TFSI, turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

252pk

Koppel

370 Nm

Overbrenging

S-Tronic

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 625 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 43 900.00

0 tot 100 km/u

6.70 sec

Min. kofferinhoud

320 L

CO2-uitstoot

145 g/km

BIV

€ 470.00

Rijtaks

€ 387.00

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws