AF-Vloot: Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G [Deel 3]

 mazda-mx-5-duurtester

Het einde is in zicht. Het weer is alles behalve cabriolet-geschikt. Ach, we gaan er niet om huilen, in de regen heeft zo’n MX-5’je ook wat te bieden…


dwarsligger

De Yokohama Advan Sport’s. Het zijn goede banden maar lang niet de beste, in regenweer is de grip beperkt. We hebben “maar” een 1.5’je, toch komt er al vroeg genoeg kracht uit het hoogtoerig motorblok dat het achtersteven opzij kan zetten. De elektronica doet z’n best om dat niet te veel te laten gebeuren.


mazda-mx-5-duurtest-autofans

Zet je dat systeem uit met een korte druk op de knop, hou je dan maar klaar. Het o-zo-leuke driften -het woord is gevallen- kan zonder enig probleem, maar voorzichtigheid is geboden. Het kan namelijk snel fout gaan. Een sperdifferentieel - wat overstuur een pak makkelijk te controleren maakt - heeft de 1.5 niet, de 2.0 liter dan weer wel. Een MX-5 kan dus zo speels zijn als je zelf wil. Een compact fun-toestel dat het klein kind in je terug naar boven kan halen.

Minpunten

Laten we voor dit derde deel ook maar even de negatieve bevindingen overlopen. Want, nee, ook een Mazda MX-5 is niet perfect. Wat zijn zo de dingen die ons deze maand stoorden?

mazda-mx-5-duurtest-autofans
  • Mechanisme van de soft-top-sluiting: Bij het sluiten van het dak maakt het inhaak mechanisme een harde blikken klik. Zo hard dat we’r maar even een rubbertje voor onder de stoel hebben tussen gekleefd.
  • Navigatie/multimedia systeem: Dit overcomplete systeem is niet intuïtief, kaart moet je automatisch laten zoomen, wil je manueel even in-/uitzoomen moet dat via instellingen gaan en dan is het moment al voorbij.
  • Het schermpje in het midden (van de toerenteller). Hier zie je –heel klein- in welke versnelling je staat en wat de aangeraden versnelling is. Veel handiger had geweest een digitale snelheidsmeter of maximaal toegelaten snelheid, zoals bijvoorbeeld bij een BMW Z4.
  • Ruimte: onze passagier had wat plaatsgebrek door die vreemde bult in de beenruimte.
  • Leder: Extreem warm kan zo’n zwart leder worden! Slechts 30°C buiten en al na enkele minuten in de zon te staan kan je na het instappen meteen in het zweet staan. Zowel de zetels als het stuur hadden beter geperforeerd leder gehad of zelfs zetelventilatie voor een meerprijs?
  • locatie bekerhouders: in het midden. Vanachter. Helaas alles behalve makkelijk te gebruiken, gelukkig wel makkelijk te verwijderen. Lastige punt is dus de locatie en dat je het ding kan los klikken wanneer je aan je GPS of Radio wil klooien. Uit gemak vraag je dan eventueel aan je passagier, of die niet even de GPS kan instellen. Maar ook dan moet je met je arm uit de weg. Beetje te krap dus.
  • Laag: In deze ND zit je 2 cm lager dan zijn voorganger. Bij het parkeren letten we er speciaal op dat we niet te dicht bij de borduur staan. Je kan er anders moeilijk uit klauteren.

mazda-mx-5-duurtest-autofans

Vreemde vogel

Nog tot 24 juni karren we met de MX-5 rond. Hopelijk laat de zon zich terug wat zien in die laatste week. Onlangs hebben we even gek gedaan en om 06:00 ‘s morgens het dak al naar beneden. 14°C en net gedaan met miezerig regenweer. De mensen keken maar vreemd naar de Rode Roadster. “kijk die gek in cabrio rijden in dit weer” Horen we ze denken.

Inderdaad, vreemd maar vroeger kon je ondergetekende in een dikke coltrui en hoofddeksel voorbij zien rijden, zelfs met sneeuw in hopen langs de baan en een kerstboom op de passagierszetel. In een MX-5 kan dat eigenlijk prima, koud weer en zelfs motregen moet je niet als excuus gebruiken om het dak niet naar beneden te doen. De wind komt namelijk amper in de cockpit. Je haar doe je beter goed in de Reuzel en een sjaal is ook geen overbodige luxe. De airco op 22°C en zetelverwarming op max en karren maar! Dat kleine windschermpje tussen de zetels is tegenwoordig vast en dus niet langer wegklapbaar. Het werkt perfect. Véél beter dan de onhandige en te grote vouw-zeilen die we bij andere merken vaak tegenkomen.

mazda-mx-5-duurtest-autofans

volgende week

In deel 4 zullen we alle lezersvragen beknopt overlopen. (die bakken bier-test komt er dus aan, ja.) Lees je nu pas dit duurtester verhaal, hier nog even de vorige delen. Stel nog gerust je vragen en tot volgende week!

Gegevens
• Kilometerstand: 20.481 km
• Gereden kilometers: 765 km
• Verbruik: 7 l/100km
• Opmerking: Gemiddelde verbruik is iets gezakt. Kan nog lager mits je onze éérste alinea achterwegen laat.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Trobken 12:08
afbeelding van Trobken

Leuk verslag Yannick!
Klein foutje denk ik?
Je spreekt in het begin van dit artikel over de 1.8 (van de NC) of moet dit de huidige 1.5 zijn?

Goed dat je 't zegt van die hoge stoepranden, daar had ik nog niet aan gedacht.

Nog iets praktisch te ondervinden is de draaicirkel, ik lees ook vaak dat het zicht achteruit belabberd is. 'n Korte draaicirkel is daarom belangrijk bij het manoeuvreren...

De ingenieurs hebben het maximum van efficiënt in kosten/baten opgezocht voor deze MX-5. Daarom ook die bobbel aan passagierszijde (links van de linkerknie). Die herbergt de katalysator die niet alleen minder diefstalgevoelig is daardoor (smiley) maar natuurlijk daar zit omdat dat de efficiëntste plaats bleek. Zelfs als de passagiersruimte daarvoor moest wijken!

Yannick 13:42
afbeelding van Yannick

Oeps dat was er inderdaad nog tussen geglipt! is nu aangepast bedankt!

Trobken 10:37
afbeelding van Trobken

Toen ik het artikel nogmaals las, vond ik deze ook wat raar... Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.

"Mechanisme van de soft-top-sluiting: Bij het sluiten van het dak maakt het inhaak mechanisme een harde blikken klik. Zo hard dat we’r maar even een rubbertje voor onder de stoel hebben tussen gekleefd."

Een harde klik bij het sluiten van het dak.
Maar waarom kleef je dan 'n rubbertje onder de stoel?

Yannick 13:09
afbeelding van Yannick

dat "voor onder de stoel" rubbertje daar bedoel ik mee "zo een rubber vierkantje dat je normaal onder de poten van stoelen kleeft om ze te laten glijden" :-p leest inderdaad wat vreemd?

Trobken 15:19
afbeelding van Trobken

Yes, get it. Een stoelpootdop, rubberglijder (nee, dit is geen condoom) of viltglijder dus.

Er zijn bij 'n nieuw exemplaar van de MX-5 blijkbaar wat geluidjes die tevens meestal ook wegebben bij het gebruik ervan. Zo hoorde ik ook al over krakend leder en het dak dat soms tegen de rolbeugels klapt, maar beide kleine hindernissen minderden na 'n tijdje.

Wagens zoals deze zoeken natuurlijk het (extreme) compromis op, dat weet je (of zou je moeten weten) als je zo'n wagentje koopt. Kwaliteit moet oké zijn maar mag de kostprijs én het rijplezier niet hypothekeren. Zoals ik in bovenstaande artikel lees, vallen de kleine nadelen/mankementen nogal mee.

Punt 1 (soft-top-sluiting): blijkbaar snel én eenvoudig op te lossen, lost misschien zichzelf op als het kraakverse ervan af is?
Punt 2 (kaart navigatie): allicht zal dit ook aangepast worden bij een van de volgende software-updates?
Punt 3 (mini-schermpje stand versnellingsbak): lijkt me geen issue, de MX-5 is 'n auto die je als geen ander moet "aanvoelen", bij de proefrit van (identiek dezelfde) MX-5 heb ik zelden of nooit de informatie nodig gehad van dit mini-schermpje...
Punt 4 (ruimte): perfecte oplossing: als je passagier hiervan last begint te krijgen, is het tijd om te wisselen van positie... ;-)
Punt 5 (hitte in de cabine): is dit niet zowat 'n probleem waar alle cabrio's hebben? Vermits dat dit wagentje ook volop lof krijgt voor het dakmechanisme en de soepele en snelle opening/sluiting ervan zou ik het dak snel opnieuw sluiten als ik de wagen verlaat voor 'n langere tijd dan de tijd die nodig is voor het nemen van 'n parkeerticket... Scheelt in diefstal van je spulletjes in de wagen, 'n duif die haar witte handtekening op het leder wil zetten en de zon die het zwarte leder niet kan uitstaan...en ook in het opwarmen (en afkoelen?) van het interieur...
Punt 6 (bekerhouder): hét belangrijkste criterium, alleszins voor de Amerikaanse kopers... "Een onderzoek van PricewaterhouseCoopers in 2007 toonde aan dat een meerderheid van hen bij de aanschaf van een auto de bekerhouders een belangrijker aspect vond, dan het verbruik van de auto." De interieurruimte is nu eenmaal krap, misschien komen er wel betere (aftermarket) oplossingen. Niks onoverkomelijk lijkt me, vroeger hadden de wagens geen bekerhouder, nu kunnen we blijkbaar niet meer zonder?
Punt 7 (laag): dàt lijkt me het belangrijkste negatieve punt maar natuurlijk eigen aan het concept en daarom ook aan het ontwerp van de wagen. Dat wordt veel anticiperen (altijd goed voor élke weggebruiker met gelijk welke wagen ook) én vooral opletten bij manoeuvreren en parkeren. Zo'n Ford Door Edge protection (= een rubberen stootrand die pas tevoorschijn komt vanaf het moment dat je je autodeur opent) lijkt me wel wat, mocht je deze aftermarket kunnen vinden én mocht deze ook goed werken op deze Mazda MX-5.

Hugo 20:13
afbeelding van Hugo

We hadden met grote tevredenheid al een na en een nc coupe, en we zouden eens iets anders gaan kopen. Op een slechte winterdag dan toch maar eens met een nd 1.5 gereden 'voor de ervaring'. Je koopt dit niet voor de binnenruimte, de koffer, de uitstraling, de snelheid, ... Ondertussen zitten we al ietwat nerveus te wachten tot hij geleverd wordt ! Overigens heeft deze goedkope genietwagen een heel goede restwaarde en bij correct onderhoud quasi onverslijtbaar. Wie biedt beter ?

Hugo 20:50
afbeelding van Hugo

Hee Hugo

Ik ken het gevoel, mijn (quasi identiek exemplaar als in deze test) zou al moeten geleverd zijn, maar heeft 2 maanden vertraging. In plaats van eind mei, eind juni.

De meesten zijn verkocht aan hun absoluut-noodzakelijke achterbank en moeten op zijn minst een I.ea-boekenkast kunnen transporteren met hun auto. Maar ik laat deze wel leveren of huur een camionette bij een bekende autoverhuurdienst vlakbij. Tenslotte rij ik niet elke dag met mensen op de achterbank (hoogst uitzonderlijk) of een boekenkast (nog hoger uitzonderlijk) rond, integenstelling tot heel veel andere mensen blijkbaar... Tijd zal het leren.

Succes met het geduld en met je aankoop!

Hugo 23:08
afbeelding van Hugo

Thx.
Als vader zeg ik dikwijls : gebruik de dingen waar ze voor gemaakt zijn. En dan bedoel ik : met een nagelvijl haal je geen tegels van de muur, gebruik geen zonnebrandolie om de steak te bakken, ... Maar dat geldt ook voor onze 4wieler. Ik bezondigde me vroeger ook aan het misbruiken van een Golfje met 5 pax-kleerkasten. Intussen schafte ik me hiervoor een break aan. Met deze break doen we alles wat nuttig moet gebeuren : werken, fietsen meedoen, extra volk, lange autowegenritten, ....
Een mx-5 daarentegen dient om ... Juist ja : te genieten en voor niks anders, en de Japanners zijn daar bijzonder goed in geslaagd. Less is more ook hier van toepassing !
O ja betrouwbaarheid : sedert een ford escort uit 1988 waar geen enkele optie op stond en de mx-5 jes heb ik geen enkele pechvrije auto meer gehad, en ik rij intussen een kleine 40 jaar met vw, skoda, audi, ... Dus proficiat mazda !

Audi2013 22:26
afbeelding van Audi2013

Nog een negatief punt, het dak is naar het schijnt niet zo goed van kwaliteit, ken een eigenaar die al na een jaar problemen had en zijn er meer die er last van hebben volgens hem.

Yannick 00:30
afbeelding van Yannick

We hebben dat ook ergens gelezen. Wij lazen bij een eigenaar die zich toch zorgen maakte over dat de beugels tegen het canvas schuren. Er was echter geen schade te bemerken. Ook bij deze perswagen met 20.000 km op de teller is er geen teken van slijt. Voor de rest is het dak prima in gebruik en degelijker afgewerkt dan in de NC-generatie.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws