AF-VLOOT: MAZDA MX-5 1.5 SKYACTIV-G [DEEL 2]

mx-5-duurtest

Dag 10. De Rode Roadster heeft ons al meer dan een week in zijn greep. Brengen we hem vroeger terug of rijden we nog met even veel plezier rond als op dag één?

Het zwarte canvas dakje, we hebben het amper gezien de laatste dagen. Stralend weer dus, hup, weg met dat ding. En nog voor die zin is uitgesproken is het dak alweer open. Bij de vorige generatie (NC) ging dat zo vlot dat je het dak meteen in zijn slot kon werpen. Nu moeten we toch elke keer even na-duwen. Geen probleem, althans niet voor ons jonge veulens. We kunnen inbeelden dat anderen toch liever uitstappen omdat de arm wel heel ver achteruit moet. Toch geen slecht woord hierover. Het is het beste op de markt! Rij je op de autostrade en begint het plots te gieten en hagelen dan is dat dak nog sneller weer dicht dan het open ging. Timer bij de hand? START! Klik open, zwaai naar achter, klik. Vast! Klik los, trekken, klik. Vast! In letterlijk 6 seconden is zo’n dakje dus open en weer dicht - wel eventjes eerst parkeren hé...

mx-5

De fiets?

Het kan misschien te maken hebben met het nieuwe van dakloos-rijden of met onze afkeer voor PK (pedaalkracht dan). Die gloednieuwe fiets hebben we al tien dagen niet meer aangeraakt. Zolang onze bankkaart aan de pomp “pip-pip” zegt, blijven we gassen en niet trappen. Ach binnen een dikke twee weken is hij weg. Profiteren dus! We verzinnen nog altijd redenen om even snel in de auto te springen...

mx-5

Op lange termijn

Slijtage. Alles is onderhevig aan slijtage. De vraag is alleen wanneer laat dat slijt van zich horen. De lederen zetels bijvoorbeeld. Je moet bij het in- en uitstappen altijd nogal schuiven met je hele gewicht. De stiksels zien hier het meeste van af en wanneer die beginnen loskomen… Het leder zelf moet je elk jaar zeker twee keer een grondige kuisbeurt geven en het leder voeden. Doe je dat niet dan gaat de zon in combinatie met het eerder vermelde samen snel zorgen voor krakelerend en slap leder.

mx-5

handsfree, of toch nie...

Het handschoenkastje (dat schoendoosje tussen de twee rugleuningen in het midden) kan je afsluiten met de sleutel. Nu hebben we een keyless-systeem en moet je dus die godvergeten-sleutel uit je afstandsbediening peuteren om dat vakje open en dicht te doen. De goeie ouwe sleutel die zich liet zien na een druk op het knopje had handiger geweest op dat vlak. Voor de rest hoef je je sleutel vrijwel nooit uit je broekzak te halen. De wagen sluit zichzelf af en openen doe je gewoon d.m.v. een knopje op de klink te duwen. Moderne tijden, ook in deze roadster. De kap doe je best telkens dicht wanneer je de wagen achterlaat. Trouwens ook het veiligste en geen moeite uiteindelijk.

Nog een nadeel ondervonden? Putjes/steenslag vormen nog altijd een lastig item. De lak lijkt er al wel op vooruit te zijn gegaan. De NC had een heel dunne laklaag. De ND kan net iets meer verdragen al is er toch al redelijk wat steenslag te bemerken op deze 20.000 km jonge kar. De "Jinba Ittai" dat de Mazda-goeroe's ademen is trouwens de oorzaak van de afwerking in carrosserie kleur aan de binnenkant van de deuren. Wij houden er wel van alleen weer een plekje meer om met je zonnecrème-handjes aan te zitten.

mx-5

het kart-gevoel

Je hoort wel eens “dat kartgevoel” vallen, of men zegt: “dat rijdt als een kart!” Wij namen de proef op de som en gingen karten… Conclusie? Dat kart-gevoel heb je inderdaad tot je dus uit een échte kart stapt en enkele seconden later met de MX-5 gaat rijden. Het stuurgevoel is veel zachter dan je denkt. Scherpte/respons is prima! Vergelijk het met een Mini Cooper - de kart voor op de openbare weg - dan zit je zo goed als gelijk. Niet super scherp, niet te zwaar en algemeen gezien helemaal zoals wij het hier bij autofans graag hebben voor alledaags gebruik.

Sportief sturen doen we dus nog graag met onze rode duivel…

Gegevens
• Kilometerstand: 20.481 km
• Gereden kilometers: 756 km
• Verbruik: 7,2 l/100km
• Opmerkingen: Eerste tank benzine leeg na 520 kilometer, volgetankt met 95° van een goed merk.

Zijn er dingen die jullie we zeker niet mogen vergeten te testen laat het ons maar weten. (o.a. de maximale lengte van de bestuurder komt volgende keer aan bod)

Laatst gepubliceerd

Reacties (29)

Plaats een reactie
Trobken 11:39
afbeelding van Trobken

Leuk verslag, ik keek er naar uit en kijk nu al uit naar deel 3.
Zoals eerder gezegd, ik heb identiek hetzelfde exemplaar besteld.

Op andere sites heb ik al wat informatie gevonden, wat je weinig concreet merkt is hoe je de wagen écht dagelijks gebruikt. Bv ticketje pakken vanuit de wagen bij een betaalparking of de toltunnel of 'n gesprek met de intercom. Boodschappen voor een week, krijg je dit in de koffer? Hypermiling is niet echt waarvoor zo'n wagen bedoeld is, toch heeft de MX-5 ND daarvoor flink wat troeven (oa klein frontaal oppervlak, laag gewicht, minimale mechanische weerstand,...). Kan je eens 'n trip door Vlaanderen doen met het opzet om zo minimaal mogelijk te gebruiken? Dat zijn aspecten die nog maar zelden aan bod kwamen...

Yvesw 12:02
afbeelding van Yvesw

Trobken: Het zal leuk zijn om weten dat de MX-5 vorig jaar de Defi Turbo heeft gewonnen (zuinigheidstest georganiseerd door Turbo-magazine). Tijdens die rit kwam de roadster toe met een verbruik van 4,4 liter (terwijl het normverbruik op 6l/100 km staat).

Kortom, best zuinig dus ;-)

Trobken 12:25
afbeelding van Trobken

Dag YvesW. Ik had dat ooit ergens gelezen, maar kon het naderhand niet terug vinden. Merci voor de tip! 'n Rondetijd op het circuit is leuk om te bekijken en het is ook leuk te weten hoe deze MX-5 het ervan zou brengen, maar hoeveel (Autofans-)lezers doen dit ook effectief met hun wagen?

Is 'n MX-5 ook leuk om te rijden in ons kleine Vlaanderen.... dat lees ik al deels in het verslag en inderdaad zijn er al flink wat van die kleine -soms irritante- dingen belicht zoals de sleutel die je dan wel nog nodig hebt voor het handschoenenkastje...

...dus ik kijk uit naar deel 3 om nog zo'n dingen te lezen maar vooral ook om te lezen of de balans ondanks die 'pietluttigheden' dan toch nog positief blijft. Maar daarvan vermoed ik de uitslag al. ;-)

Wim 18:50
afbeelding van Wim

Net met de MX-5 gereden, man man, toch echt de moeite hoor

Yannick 21:56
afbeelding van Yannick

Om enkele vragen te beantwoorden: -Ticketjes nemen lukt vrijwel overal probleemloos. Let wel, de zitpositie is 20mm lager tegenover de vorige versie. Met die NC-versie heb ik ruim twee jaar rondgereden en geen enkel probleem ondervonden. Enkel de ticketmachines van Route Du Soleil... die dingen staan slecht voor vrijwel elke wagen. De lagere ND zal het er niet gemakkelijker op maken. Aanrader in zo'n geval is dus TicketPass dat de barelen automatisch opengaan ;-) -Boodschappen voor een week die krijg je zeker kwijt. Zoals in deel één beschreven, ongeveer één bomvolle kar krijg je er in. Al zit je eventuele partner dan wel met de flessen melk, water en cola tussen de benen en op de schoot. -Zuinig rijden gaat prima en ons verbruik van 7,2 momenteel valt nog mee voor ons sportieve vlotte rijstijl. Wanneer we ons best doen komen we zoals Yves al vermelde makkelijk onder de 5.5 L/100km zonder als een slak te rijden achter vrachtwagens. groeten!

John 22:17
afbeelding van John

Kan zo'n mx5 niet onder de barelen doorrijden ? :-D

Trobken 22:22
afbeelding van Trobken

Hee Yannick, bedankt voor die antwoorden. Wat je beschrijft, is nuttige informatie en mocht je ook net daar wat leutige beelden van hebben...wel die gaan zeker het internet rond.

Inspiratie:
http://www.akmiataclub.org/Trunkgirl.jpg

Yannick 11:13
afbeelding van Yannick

oei, de foto van gisterenavond heb je al gevonden zie ik ;-)

nee goed idee! ik zal proberen ook daar enkele foto's van te schieten

Nico 12:50
afbeelding van Nico

Lijkt me compacter dan een paar bakjes Vedett ;-) (dat meisje)

Jelle DR 21:14
afbeelding van Jelle DR

Ik vind dit ook de leukste wagen van het moment. Het is een bijzonder ding. Wat mij eigenlijk wel een beetje stoort (maar waar het model zelf niet om vraagt) is de mogelijkheid om iets te kunnen trekken. Gewoon een simpel caravannetje erachter en genieten.
De baan op naar weet ik veel waar (waar er mooie bochten zijn). De eerste generatie had die mogelijkheid wel, maar aangezien alles veel lichter moet is de mtm amper 1200.

Ok t is een sportwagen, maar zou het niet geweldig zijn mochten we dit wagentje kunnen gebruiken voor roadtrips? Jammer dat Mazda daar nog niet aan gedacht heeft. Een wagentje om herinneringen te bouwen, alleen jammer dat dit niet kan... Het zou echt genieten zijn mocht hier een mini caravan achterhangen.

Yannick 21:49
afbeelding van Yannick

We zullen dit is ééns onderzoeken. Zelf heb ik er al een NB FL (dus circa 2004) zien rijden met een aanhangwagen en grote JetSki erop. Is natuurlijk niet hetzelfde als een caravan maar toch.

Jelle DR 08:17
afbeelding van Jelle DR

Dat moet echt wel een levensgenieter zijn. Jammer genoeg laat het weer in België ons te vaak in de steek om het water op te gaan. Ook zitten we te verstrikt in wetten en regels. :-)

Trobken 22:36
afbeelding van Trobken

Hee Jelle DR

Een Mazda MX-5 ND (recentste generatie) mag niks slepen. Ook geen trekhaak louter voor een fietsendrager. Daar heeft Mazda 'm ook niet voor gehomologeerd.

De gedachte van je plannen is misschien leuk maar een beetje caravan mét comfortabele inhoud (uitgeruste keuken, comfortabele zetels, goede uitgeruste natte cel) weegt al snel even veel of makkelijker meer dan deze hele auto.

Nee, dan is deze wagen eerder geschikt om op reis te gaan via de kleinere lokale wegen waarbij je blijft slapen bij de locals in 'n Gîte d'Etape...

Of omgekeerd koop je 'n oude truck met 'n sterke lange laadklep waar je de MX-5 Kitt's-gewijs al rijdend in rijdt... ;-)

Jelle DR 08:15
afbeelding van Jelle DR

Het idee van een zelfgemaakte mobilhome met een trailer erachter hadden we ook al eens onderzocht, maar dat blijft een beetje overkill. We zullen het maar houden bij B&B's. Die mensen zijn het best op de hoogte wat de streek te bieden heeft.

Maar toch, zo een Rookie 3.5 erachter, dat zou pas fun zijn!

Yannick 11:15
afbeelding van Yannick

of een Knaus Schwalbennest ? :-p

jelle DR 12:34
afbeelding van jelle DR

Hmm, nein danke! We moeten mee met de tijd. Krijg een Bassie en Adriaan gevoel bij. :-)

eddy 20:51
afbeelding van eddy

salut er bestaat een trek haak voor de mx 5nd ,en ge ziet niks als de haak er af.
http://www.kupplung-vor-ort.com/anhaengerkupplungen/mazda.html,voor fietsen te dragen ,dus niet trekken is wel een woorden spel ,hij is niet gehomologeert om te trekken, aa+

Bjorn 20:29
afbeelding van Bjorn

Dag Eddy
Bedankt voor deze tip.
Alleen de volgende vraag: mag dit erop gemonteerd worden om bijvoorbeeld een koffer van thule erop te monteren?
Of een fietsrek van thule?

Adriaan 10:53
afbeelding van Adriaan

Als ik mij niet vergis zal dit zoals bij de prius zijn, een trekhaak die gekeurd is om 75kg te trekken, dus enkel voor fiets rek of zoals je zegt een tule box, zolang je maar niet te zwaar gaat.

Marc O 18:46
afbeelding van Marc O

Yannick, ik lees op verschillende fora dat er problemen zijn met de soft top, in die zin dat deze tegen de bekleding van de rolbeugels schuurt wanneer open geplooid, met bij sommigen beschadiging van de soft top tot gevolg (doorschuren van de stof).
Zie volgende links:
http://www.mx5-nd-forum.de/index.php?thread/249-verdeck-schwerg%C3%A4ngi...
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=591981
Heb jij daar iets van ondervonden?
Groetjes,
Marc.

Yannick 19:11
afbeelding van Yannick

Dag Marc,

Ik heb dat onlangs ook tegengekomen bij een lid van een MX-5 club in nederland. Die maakte zich er zorgen over maar had zelf nog geen schade (5000km)

Onze duurtester heeft inderdaad ook de rolbeugels die het canvas raken. Hier echte geen schade of slijt te bemerken (20.000km) Al weet ik de voorgeschiedenis van deze auto niet. Het kan misschien al vervangen zijn.

Uit eigen ervaring had mijn NC dat ook en na 60k km's geen enkele schade. Dat dakje ging op een gewone dag toch zeker 5 keer open en dicht.

Ik zal er extra op letten waar het juist zou schuren!

Jelle DR 19:58
afbeelding van Jelle DR

Voor de liefhebbers, vanaf deze week wordt in Japan de RF verkocht. 't Is dus nog even wachten vooraleer er officieel nieuws volgt bij ons. Btw, ik geloof dat we deze week de Europese premiere hebben, dit op Goodwood F.o.s. Dus wie goesting heeft om snel eens de Eurostar te nemen, er zijn nog tickets over voor donderdag en vrijdag.

Trobken 23:10
afbeelding van Trobken

Voor de cijferfetisjen hier nog wat leuke data over deze geteste MX-5 ND 1.5:
Acceleratie (0-100 km/u): 8,3 sec.
Vergelijkbaar met een BMW Z4 sDrive18i (2015): 8,3sec. of een Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI 2015): 8,4sec.

Acceleratie (0-120 km/u): 11,7 sec.
Acceleratie (80-120 km/u): 5,7 sec.
Topsnelheid: 204km/uur
Remmen: 50km-0km/u: 9,7m
Remmen:100km/u-0km/u: 37,8m
Brandstofverbruik
Stad : 7,9 l/100km
Weg: 4,9 l/100km
Gemiddeld : 6,0 l/100km
CO2-uitstoot: 139 g/km
EU-emissieklasse: Euro 6
Inhoud brandstoftank: 45 liter
Brandstof: Loodvrije benzine 95 RON
Gewicht/pk: 7,4kg

Net gebeld nogmaals met de Mazda garage (was alweer 3 weken geleden dat ik nog nieuws gekregen had): nog zeker meer dan 1 maand (extra!) wachten. Levering eind juli 2016. A man and his toy, wachten duurt lang. Gelukkig (dixit verkoper) is 't (inderdaad) geen echt MX-5 weer.

Nico 11:05
afbeelding van Nico

Maar de meest cruciale vraag is: hoeveel bakken bier kunnen er in de koffer (Vedett bakje bvb)?!

Trobken 00:57
afbeelding van Trobken

Da's toch geen associatie Nico!
Stel je zoiets voor op deze ranke, strakgelijnde MX-5:
https://www.google.be/search?q=beer+krates+mazda+mx-5&client=safari&hl=n...

Ga dan toch gewoon iets drinken (pas op met alcohol en rijden!) in het café op je roadtrip met deze wagen, geniet van het rijden an sich en trakteer de barman ook iets! ;-)

Nico 18:58
afbeelding van Nico

Toch belangrijk om weten als de MX-5 je (enige) daily driver is toch? :-)
ps: dat is uiteraard niet voor onderweg

jelle DR 11:58
afbeelding van jelle DR

Wil niet zagen, maar waar blijft deel 3? :-) Of moeten we eerst het resultaat van de Duivels afwachten?

Yannick 14:24
afbeelding van Yannick

We zijn er aan bezig ;-) alleen de foto's in de regen zijn er nog niet.

Sven 10:12
afbeelding van Sven

De tests met die bakken bier verlopen een beetje moeizaam na de winst van de Duivels gisteren... :D

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws