Wij testten de Mazda MX-5 Cup op circuit

 mazda-mx-5-cup-friends-of-mx-5-barcelona-event-autofans

Als je dacht dat de nieuwste generatie MX-5 (ND) het beste was dat Mazda onlangs op de wereld bracht ben je fout. In het prachtige Barcelona lieten ze ons eigenhandig kennismaken met de MX-5 Cup. Een racewagen, een échte, met slicks enzo! Excuseer ons, we zijn nog even aan het bekomen…

De MX-5… 's Werelds populairste roadster met ruime voorsprong. Circa 1.000.000 stuks van die (plezier)voertuigen rijden er rond. Dat succes is te wijten aan hoe Mazda de MX-5 blijft verbeteren door te luisteren naar hun cliënteel, de vele MX-5 clubs op regelmatige basis ontmoeten en gebruik maken van de kostbare ervaringen in hun MX-5. Dat mag dan een NA, NB, NC of ND zijn. Die mensen konden als eerste kennis maken met wat wat Mazda “Money can’t buy experiences” noemt. Voorbeeld? Kennismaken met Program Manager Nobuhiro Yamamoto, ex-Formule 1 piloot Johnny Herbert, Fabriekspiloot Tom Long… of een unieke dag beleven te Barcelona in de Mazda Space. Recent nog won een gelukkige een reis naar New York om er de MX-5 RF als één van de eerste live te kunnen ontdekken. Die ging in première op het autosalon. De MX-5 won er trouwens twee prestigieuze prijzen: World car of the year en World car design of the year. Geen misse prijzen, Yamamoto-san sprong dan ook een gat in de lucht daar in New York.

mazda-mx-5-cup-friends-of-mx-5-barcelona-event-autofans

FriendsOfMX5

Voor alle fans van de MX-5 is er nu het "Friends of MX-5" programma. Je moet dus niet per sé eigenaar zijn van de pretmobiel bij uitstek. De eerder genoemde voordelen zijn maar een klein deel. De twee belangrijkste aspecten komen nu aan bod.

iRacing Cup Race

De meesten onder jullie zullen vast al van iRacing gehoord hebben. Het is een simulator voor PC & MAC die een 50 tal wagens ter beschikking heeft en tal van circuits die met millimeter nauwkeurig virtueel worden weergegeven. iRacing wordt tot zelfs in de Formule 1 gebruikt als trainingstool. Je kan je nu inschrijven op het MX-5 European Car Championship. De MX-5 Cup wagen is in het programma geïmplementeerd en laat iedereen deelnemen met exact dezelfde configuratie als in het echt. Doel is om de snelste tijd neer te zetten op het Mazda Speedway of te wel Laguna Seca.

mazda-mx-5-cup-friends-of-mx-5-barcelona-event-autofans

Evan Maillard, is één van die succesverhalen. Hij won via het het spel een plaats in de Mazda Motorsport Club Racer Shootout te California. Helaas grijp hij net naast de hoofdprijs van 100.000 $ die Mazda uitloofde als carrière-start hulpmiddel. We zien hem hier in Barcelona strakke tijden zetten op de iRacing simulator. Wij konden er alleszins niet aan tippen. Mazda heeft momenteel opnieuw een competitie lopen die afsluit einde juli. Alle volwassenen - mits een deftige computer - kunnen hier aan deelnemen. De finale van het spel gaat door in Barcelona op het Parcmotor Castelloli Circuit. Een technisch en zéér fijn circuit met heel wat hoogte verschil. De vijf beste mogen deelnemen aan de Mazda Global MX-5 Cup, te Laguna Seca, California. Niet slecht.

MX-5 Cup

Wij konden de MX-5 Cup in detail bekijken en vooral eens goéd op hun staart trappen. De Cupwagen is niet gewoon een MX-5 met rolkooi en slicks. Nee, hier is werkelijk alles behalve de carrosserie en de motor anders. Je hebt dus een leuke 2.0 SkyActiv met 160 pk in het vooronder die prima presteerde op circuit. De verschillen zijn te vinden rond de motor: een inox in- en uitlaat systeem, extra grote intercooler, extra oliekoeler een race ECU en stalen toevoerleidingen. Verder nog meer verschillen: extra koeling en heavy duty seals enzovoort. Het chassis is op meerdere plaatsen extra stijf gemaakt met opvallende rode braces, kijk maar naar de veerpootbrug.

mazda-mx-5-cup-friends-of-mx-5-barcelona-event-autofans

De remmen zijn van Brembo-makelij, met 4-zuigers. Deze zijn ook (optioneel) verkrijgbaar op de normale MX-5. Deze zijn echt fantastisch in combinatie met de gegroefde schijven en racekwaliteit rempads. De wagens werden heel de dag stevig gebruikt en misbruikt en gaven geen teken van opgeven. Leuk want je kan dus véél langer op die gaspedaal blijven duwen en pas remmen twee seconden nadat je verstand zegt: REMMEN!. Ook andere banden onder de Cup, namelijk BFGoodrich g-Force slicks. Deze zachte rubbers maken hun type-naam waar. Verder nog tal van verplichte veiligheidsvoorzieningen die door alle belangrijke instanties gekeurd zijn.

MX-5 ND

Mazda haalde buiten de MX-5 cup wagens ook tal van normale MX-5’s naar het circuit. Opmerkelijk genoeg allen 2.0 liter’s met 160 pk. Geen 1.5 te bespeuren. Volgens een technieker ter plaatse logisch want de 2.0l’s zijn héél verschillend van de 1.5l. Die gedraagt zich namelijk meer als het vorige NC model terwijl de 2.0l ND vele sportiever is afgesteld. Dat maakt het voor ons natuurlijk alleen maar leuker hier in Barcelona. Ook in eigen land is dat te merken. Een 2.0l bemachtigen is een hele opgave geworden. De 1.5 laten de meeste links liggen. Jammer want voor meer dan de helft van de kopers voldoet dat model meer dan voldoende.

mazda-mx-5-cup-friends-of-mx-5-barcelona-event-autofans

Racegevoel

Op een kleiner kart circuit konden we ons laten gaan met de normale MX-5. Zoals we hem al eerder beschreven: wat een heerlijk ding. De motor is voldoende krachtig om de hoogteverschillen te overwinnen. Hij is ook prima qua speelsheid, let wel op een zachte bediening van het gas- en rempedaal. De MX-5 laat zich van zijn snelste kant zien als je het rekening houd met de gewichtsverplaatsing. Dat is ook te merken in de Cup wagen, zij het aan véél hogere snelheden. Op het grotere circuit konden we een poging doen om Johnny Herbert te volgen. Dat die man ooit nog in de legendarische Mazda 787b heeft gereden was een extra motivatie.

mazda-mx-5-cup-friends-of-mx-5-barcelona-event-autofans

Het is snel duidelijk dat de Cup wagen opnieuw een gigantisch verschil is met de normale MX-5 en vooral dat hij zonder schroom het label racewagen mag dragen. Toen we even later konden plaatsnemen naast meneer Herbert voor een ritje op zijn manier kon de wagen ons helemaal overtuigen. Wat een opmerkelijk goede en vooral snelle wagen is dit?! Nu is ook echt duidelijk dat de remmen boven verwachting voldoen en dat 160 pk in de juiste handen meer dan voldoende is.

mazda-mx-5-cup-friends-of-mx-5-barcelona-event-autofans

Er is maar één nadeel aan de MX-5 Cup…

Europeanen hebben (voorlopig) niet de kans om de Cup wagen aan te schaffen. Over de plas in de Verenigde Staten kan dat wél. Daar betaal je circa 55.000 euro voor je rasechte racewagen. Er zijn in Europa momenteel vijf MX-5 cup wagens, allen in handen van Mazda zelf. Moest er toch onverwacht veel vraag zijn vanuit de racewereld overwegen ze toch de verkoop hier bij ons. MX-5 clubs, fans en friends, doe jullie ding!

 mazda-mx-5-cup-friends-of-mx-5-barcelona-event-autofans

Wij namen uiteraard ook lustig foto's deze kan je bekijken in de galerij.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Yannick 21:12
afbeelding van Yannick

Past prima. abonnementje bij de kraker is misschien wel handig maar het past...

jelle DR 23:54
afbeelding van jelle DR

Dat lijkt me toch nipt. Ik zou gewoon naar de garage gaan en een lange testrit maken.
Ikzelf ben 182 en voor mij is goed redelijk te doen, geen problemen. Alleen heb ik de neiging om de stoel volledig naar achter te schuiven, maar dat lukt niet perfect. Om een of andere reden klikt die er telkens terug uit.

JanMijnBotte 14:26
afbeelding van JanMijnBotte

Intercooler op een atmosferische motor?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws