Rijtest: BMW 650i Cabrio (facelift)

bmw 650i cabrio facelift 2015 V8

Zacht roffelend door de Condroz, daar is waar onze 650i Cabrio zich het meest thuis leek te voelen. Te opzichtig en te groot voor in de stad, te zwaar en te log voor rond bochten te smijten. Alles nog zoals het was dus met deze midlife facelift.

Weet je nog de vorige generatie 6 Reeks? Die dat haastig ineen leek gestoken in een verlaten BMW magazijn? Sindsdien zijn we ver gekomen, en deze mid life facelift bouwt daar graag op voort. Kleine veranderingen, zoals standaard LED-koplampen, een hertekende achterbumper en het verminderen van tien naar negen lamellen – jawel, ze durven iets daar in München – in de grille moeten de * sechser* een frisse blik geven voor de komende paar jaar.

De voorkant van zo’n 6 Reeks blijft met al die aanpassingen hoe dan ook onze minst favoriete aanblik van de wagen met zijn dikke horizontale LED-mistlampen. Links- of rechtsachter, daar is het bij ons om te doen. De lange lijn die vertrekt aan de achterlichten en onder de deurklinken doorloopt tot aan de zilverkleurige accenten vlak voor de A-stijl, daar zijn we grote fan van.

bmw 650i cabrio facelift 2015 V8

Veeleisende kopers

Niet alleen de buitenkant kreeg enkele wijzigingen, voor het interieur luisterde BMW ook naar de opmerkingen van hun veeleisende kopers. Hoogwaardigere materialen, enkele aanpassingen aan de leren accenten en een nieuwe donkere houten inleg. Onze testwagen moest het stellen met het glanzend gelakte hout en de lichtbruine zetels, een combinatie die we zelf niet zouden kiezen.

In het midden van alles staat het 10,2 inch grote iDrive scherm dat als een trofee op het verlengde van de middentunnel prijkt. De bedieningsknoppen rechts van de versnellingspook blijven even makkelijk te bedienen met een luie hand als voor de facelift en de zetels hebben ook nog steeds dat delicate evenwicht tussen knus en stevig.

bmw 650i cabrio facelift 2015 V8

Het motorenpalet van voor deze refresh blijft hetzelfde, al werden er enkele aanpassingen in efficiëntie en uitstoot doorgevoerd. Zo zijn ze nu allemaal Euro6-compatibel en zouden ze beter uitgerust zijn voor hernemingen in versnelling.

Welluidend geroffel

Nu niet dat laatste direct een probleem was bij onze 650i met zijn 650 Nm aan koppel, integendeel. Deze 4,4 liter V8 vormt samen met de 640i (3 liter, zes-in-lijn, 320 pk) en de 640d (3 liter, zes-in-lijn, 313 pk) de volledige line-up. Afgezien van de M6 dan wel, die het met een opgekietelde versie van de V8 doet en zo 560 pk weet neer te zetten.

Rustig rondtoeren, daar leek onze V8 zich het best bij te voelen. Voor snedig bochtenwerk moet je bij de 640i blijven daar die toch pakken minder gewicht vanvoor legt en voor zuinig lange afstanden rijden is de koppelrijke dieselbron dan weer ideaal.

bmw 650i cabrio facelift 2015 V8

Als je ondanks het geroffel dat welluidend weerkaatst tussen de bomen je toch geneigd bent om de pedaal helemaal tot de vloer in te trappen is de beloning eerder minimaal. Het geroffel verandert naar een dreunend geluid dat na elke 6.500 toeren even onderbroken wordt door de 8-traps ZF-automaat. Achter het stuurwiel ook nog steeds het elektronische stuursysteem in plaats van het directe van weleer, al zijn we dat tegenwoordig meer gewoon dan vroeger.

bmw 650i cabrio facelift 2015 V8

Bochten of niet, met 449 pk en 650 Nm vlieg je vooruit als een raket. Onze achterwielaangedreven versie doet de sprint naar 100 in 4,6 seconden, de xDrive-variant is een tiende van een seconde sneller. De topsnelheid is elektronisch gelimiteerd op 250 kilometer per uur, even veel als alle andere motorisaties, met uitzondering van de M6 met het M Drivers Pakket, dan kan je tot 305 km/u.

Rij je al rustig roffelend rond mag je een verbruik van 10,5 liter per 100 kilometer verwachten, doe je het sportiever mag je daar natuurlijk enkele litertjes bijtellen.

Luxueuze cocon

Als het weer je niet aan staat sluit je het stoffen dak in 19 seconden als een cocon rond de zetels, volledig openen gaat in 24 seconden. Met het dak open speel je wel een waardevolle 50 van de beschikbare 350 liters kofferruimte kwijt.

Standaard heb je de 650i Cabrio voor 107.750 euro met lederen interieur, xenon koplampen, het 10,2" Professional navigatiesysteem en verwarmde voorzetels. Ons Melbourne Rot exemplaar tikte uiteindelijk af op 132.755 euro met als grootste item het Exclusive Pack Plus 7.086 euro. Veel grand tourer kost dan ook veel geld.

Specificaties

Motor

4.4 V8

Vermogen

449pk

Koppel

650 Nm

Overbrenging

8-bak automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 905 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 132 755.00

Prijs basismodel

€ 107 750.00

0 tot 100 km/u

4.60 sec

Gemiddeld testverbruik

12.20 L/100km

Min. kofferinhoud

300 L

Max. kofferinhoud

350 L

CO2-uitstoot

208 g/km

BIV

€ 2 192.00

Rijtaks

€ 2 195.00

Conclusie

Deze dakloze zesreeks blijft uniek een het autolandschap met als een van de enige rechtstreekse concurrenten de Maserati GranCabrio. Een karig gepakte reiskoffer, de stralende zon en de Franse riviera. Daar wanen we ons al meteen in. Net dat tikkeltje beter dan de Condroz. De soms vage sturing, weinig kofferruimte met het dak open en een verbruik dat niet met de meeste lonen in dit land te betalen valt nemen we er op het einde graag bij.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws