Vergeten Auto #19: Lotus Omega

Vergeten auto: Lotus Opel Omega

De Opel Omega is een degelijke auto die je niet meteen in de categorie Supercars zou plaatsen. Tot je de ‘Opel’ -benaming kan vervangen door ‘Lotus’ en je een gemanipuleerde berline krijgt.

 

Vergeten auto: Lotus Opel Omega

De Lotus Omega werd gebouw op basis van een gewone Opel Omega A-berline. Die wagens waren in hun tijd vooruitstrevend door hun goede stroomlijn (een Cx van slechts 0,28) en doordeweeks bruikbaar. Van zulk soort wagens verwacht je natuurlijk niet dadelijk een speciale versie. Toch kwamen de ingenieurs bij Opel met een aantal speciale versies aandraven. Om te beginnen was er de Opel Omega 3000, met een vermogen van 204pk. Daarop baseerde Irmscher de Omega EVO500. Deze versie kon beschikken over een goeie 230pk. Een 0-100km/u ging in 7,5s en de teller stopte bij net geen 250km/u. Die cijfers waren al mooi, maar Opel/Vauxhall gaf haar Omega/Carlton wat later in handen van de Britse autoconstructeur Lotus. General Motors had Lotus Cars in 1986 overgenomen en sindsdien waren er plannen om eens ‘samen iets te doen'.

 

Vergeten auto: Lotus Opel Omega

Het resultaat van die samenwerking werd dus de Lotus Omega. De ingenieurs bij Lotus maakten schoon schip met de burgerlijke kwaliteiten van de wagen en gaven hem een aangepaste 3.0 24v-motor met twee watergekoelde Garret-turbo's en een cilinderinhoud van 3.615cc, die 376pk voortbracht. Tot nu is het nog steeds de krachtigste wagen in de geschiedenis van Opel, al moeten we er wel bij vermelden dat de wagen een Lotus-badge opgespeld kreeg. Lotus plaatste een manuele 6-bak van het ZF-type over van de Chevrolet Corvette ZR-1 en het Plezier kon beginnen.

 

Vergeten auto: Lotus Opel Omega

Plezier met grote P, want de Lotus Omega beschikte over achterwielaandrijving om de volle 1.663kg vooruit te duwen. Dat dat behoorlijk lukte, bewijzen de cijfers. De Omega kon een snelheid van 310km/u aan, al werd die enigszins afgebogen door de begrenzer op het zesde verzet van de versnellingsbak. 0-100 ging moeiteloos in eerste versnelling in 5.2sec. De 0-160km/u en terug naar 0 ging zomaar even in slechts 15sec. Dat kon door de geventileerde schijfremmen met race-klauwen op alle wielen. Al die cijfers zorgden ervoor dat de Lotus Omega de snelste vierdeursberline was gedurende een hele tijd. Binnenin werd geopteerd voor Conolly-leder in combinatie met Recaro-zetels voor- en achteraan. De deurpanelen werden ingekleed in suede, het stuur kreeg een Alcantara-omhulsel. Hardhout sierde het dashboard en de vloer werd voorzien van klassevolle Wilton vloermatten. De enige beschikbare carrosseriekleur was het Imperial Green, een soort British Racing Green.

 

Vergeten auto: Lotus Opel Omega
Vergeten auto: Lotus Opel Omega
Vergeten auto: Lotus Opel Omega

Concurrentie voor de Lotus Omega kwam vooral uit Duitse tuninghoek. De Alpina B10 BiTurbo had met 360pk een topsnelheid van 291km/u. De Mercedes 500 E, de super-Benz voor AMG zich kwam moeien, kreeg 326pk mee voor een begrensde topsnelheid van 250km/u.

De productie van de Lotus Omega begon in 1990, vier jaar later dan de standaard Opel Omega. Bij de productiestart had General Motors een oplage van een goeie 1.100 exemplaren voor ogen, maar die prognose werd gedwarsboomd door de recessie van begin jaren ’90. Na 950 exemplaren hielden ze het voor bekeken, 320 Vauxhall Carltons en 630 Opel Omega’s. Het grote probleem bij de Lotus Omega was dat de wagen meestal de behandeling van een Opel kreeg, terwijl de Lotus-techniek liever met de zachte handschoen werd behandeld. De wagen kreeg dan ook een slechte reputatie vanwege de vele motorschades die gemeld werden door de klanten.

 

Vergeten auto: Lotus Opel Omega

In België stond de Lotus Omega in de catalogus voor de prijs van 3.050.000 Bfr, zowat € 75.000. Op dit moment koop je een tweedehands-exemplaar voor gemiddeld € 25.000. Dat is een goeie € 16.000 minder dan een basis Opel Insignia OPC uit de huidige Opel-catalogus. Die wagen heb je dan wel nieuw, maar je krijgt er ‘slechts’ 325pk voor in de plaats.

 

Vergeten auto: Lotus Opel Omega

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Administrator 10:13
afbeelding van Administrator

immens vette bak

DETC 10:44
afbeelding van DETC

de 310 Km/h is echt geen wishfull thinking...

na 290 heeft hij wel iets meer moeite, maar dat vinden we helemaal niet erg :-)

Om exact te zijn, terug gerekent van de overbrengings verhoudingen, bandenmaat, inclusief slip berekening om ik toch echt tot de conclusie dat 312 km/h haalbaar is, wel in de 5e versnelling en niet de 6.

Sneller gaat helaas niet vanwege de toerental begrenzer van de motor die dan ook werkt.

Groeten nr 488D

nick 19:03
afbeelding van nick

top wagens :) zijn er altijd maar weinig te zien

Groeten 277b

Anonieme gebruiker 22:01
afbeelding van Anonieme gebruiker

Bert,

Als je echt de historie kent dan weet je dat het wel degelijk een 3.0 blok is waarvan enkel de slag is verlengt.
Dus geen spookverhalen over opboren of een nieuw blok. Lotus moest een sedan maken met een klein budget. Vandaar dat ook het dashboard uit de 1.8 GL versie van 1986 komt. Maar dat geeft niet bij deze auto.

Tiff Needel heeft er ook eens een getest en sprak de worden: "They did however spend money were it mattered"

nl-tuning 02:14
afbeelding van nl-tuning

Er zijn 3 soorten onderblokken gebruikt voor deze auto,
de laatste in hun serie hebben een eigengegoten onderblok. incl modificatie(na nr 480)

En dat dash ach hoort bij die tijd he',

De beste wagen ooit!!!

Groeten

Lotus Omega 0488D 13:18
afbeelding van Lotus Omega 0488D

Er staat er een te koop voor een betaalbare prijs...
.
http://lotusomega.detc.nl
.

Buizesmurf 18:31
afbeelding van Buizesmurf

Kan ie als oldtimer genruikt worden?Verkeersbelasting,verzekering in Belgie...

berend ritsema 21:37
afbeelding van berend ritsema

helaas kan ik niet meer er in rijden in deze fatastise auto ik ben nu 72 jaar nog steeds van nieuw af aan in de lotusomega gereden, nummer772 km staat 77000 nu te koop. berend ritsema

Yves Vrankx 22:53
afbeelding van Yves Vrankx

227 is mine :-)
Tegenwoordig staat hij helaas veel te lang stil en de laatste keer bleef het toerental vrij hoog stationair draaien ( tegen de 2500 toeren/min) iemand van jullie ervaring mee?

Grtz en fijne feestdagen

Wim 08:34
afbeelding van Wim

mooie wagen Yves!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws