Vergeten Auto #93: Mitsubishi Galant AMG

mitsubishi-galant-amg-vergeten-auto

Die had je niet zien komen, AMG bouwde in de jaren '80 ook een speciale versie van de Mitsubishi Galant. Al bleef het bij een eenmalig project.

AMG kennen we allemaal als de huistuner van Mercedes-Benz. Toch hielden ze zich in de jaren '80 ook bezig met andere merken. Zo kwam de Mitsubishi Galant AMG tot stand. De Galant was de middenklasser van Mitsubishi, een modelnaam die in 2006 van het toneel verdween in Europa. Halfweg 2012 was het ook in andere werelddelen gedaan met de Galant.

vreemde eend

Denken we aan Mitsubishi, dan stellen we ons daar vooral 4x4-modellen bij voor, naast de Lancer in zijn vele Evolutions. Toch was ook de Galant geen doetje want de VR4-versies werden bij vele rally's ingezet. Die VR4's waren vrij bekend, de AMG-versie is dat veel minder.

mitsubishi-galant-amg-vergeten-auto

AMG pakte ondermeer de 2.0 4G63-motor aan. Daar werden andere kleppen geplaatst en de compressie ratio werd verhoogd van 9:1 naar 10.4:1. Titanium klepveren, grotere uitlaatcollector en uitlaatpijpen en een Dual Stage Cyclone luchtinlaat maakten samen met een aangepast motormanagement dat je deze motorisatie niet meer kon herkennen. Het vermogen steeg tot 170 pk en 191 Nm.

mitsubishi-galant-amg-vergeten-auto

niet de strafste van de klas

Daarmee kwam hij onder de latere VR4 in het gamma, die laatste was goed voor 204 pk. Een manuele vijfversnellingsbak of een automatische vierversnellingsbak namen - in aangepaste versie - de overbrenging voor hun rekening. Het geheel reed van 0 tot 100 km/u in 8 seconden, voor die tijd was dat zeker snel te noemen, zelfs vandaag zijn dat tijden de waar de gemiddelde berlinerijder nog van opkijkt.

mitsubishi-galant-amg-vergeten-auto

Wie aanzette met de Galant AMG kreeg wat torque steer te verwerken, al kon je dat vermijden door het gaspedaal met de nodige zachtheid te beroeren. Wanneer je de wagen door de bochten gooide, voelde je wat onderstuur en wat wheelspin, iets wat je bij de vierwielaangedreven VR4 niet had. Ook de ophanging werd nochtans door AMG aangepakt. De dempers en vering werden vervangen, hoewel die laatste wat soft bleek te zijn voor een AMG. Ook de remmen werden wat straffer gemaakt om met dat extra pk-geweld om te kunnen.

mitsubishi-galant-amg-vergeten-auto

beperkte productie

Binnenin tenslotte ging AMG ook aan het werk. De Galant AMG werd uitgerust met een volledig lederen interieur, klimaatcontrole en een CD speler. Er werden in 1989 en 1990 in totaal 1.395 exemplaren van de Mitsubishi Galant AMG gebouwd. De meeste waren voorzien voor de Japanse markt, al zijn er intussen wel een aantal te vinden op de Australische en Amerikaanse wegen. Hoewel de onderdelen makkelijk te vinden waren, blijkt een okkasie-Galant AMG niet zo eenvoudig te vinden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Wim 12:33
afbeelding van Wim

wow, weer iets bijgeleerd, een Galant AMG, 80s coolness

Techno Patat 18:29
afbeelding van Techno Patat

*trots dn triomfantelijk* haha! Ik kende hem al :D! Niet bepaald mijn favoriete AMG maar bon, ze hebben er hun koppeke mee boven water kunnen houden :P!

Sven 19:35
afbeelding van Sven

Ik geloof dat jij die ooit gesuggereerd hebt. Je ziet, we zijn 'm niet vergeten. Of net wel. Nouja...

Techno Patat 20:03
afbeelding van Techno Patat

Ik dacht het, maar ik durfde et niet zo te stellen :p! De meerderheid is die inderdaad vergeten, en ik heb zeker bijgeleerd hoor! Ik wist bijvoorbeeld niet dat de AMG onder de VR4 stond, cijfers kende ik ook niet! Nu wel dus, bij deze weer eens bedankt :-)!

Techno Patat 20:55
afbeelding van Techno Patat

Van hun geschiedenis allesinds niet veel :D! De cijfers ken ik niet helemaal en ik blijf vergeten waarvoor de 3 letters staan! Duitse namen zijn lastig ze :p!

Volgende AMG den diesel :P?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws