Dit zijn de 10 goedkoopste elektrische auto’s in België

Dacia Spring Electric 2021

“Een elektrische auto is niks voor mij,” hoor je vandaag de dag nog vaak. Als reden wordt er dan doorgaans verwezen naar ofwel het rijbereik, ofwel het prijskaartje van een EV. Maar zijn elektrische auto’s nog wel echt zo duur? Wij zochten het uit: dit zijn de tien goedkoopste elektrische auto’s verkrijgbaar op de Belgische markt.

Het zit als het ware voorgeprogrammeerd in het brein van de automobilist: een elektrische auto is een dure auto. De gemiddelde EV zit namelijk barstensvol nieuwe technologie, en ook aan die paar honderd kilo aan batterijmodules onder de vloer hangt een prijskaartje. Tegenwoordig doen fabrikanten er echter alles aan om hun EV’s betaalbaar te maken, en dit is het resultaat: de tien goedkoopste elektrische auto’s op onze markt.

Citroën Ami

Citroën Ami 2021

Jawel: je kan al elektrisch rijden vanaf 7.690 euro — al ben je dan wel beperkt tot 45 km/u. De Citroën Ami is namelijk technisch gezien een brommobiel, waardoor je trouwens met het rijbewijs voor een bromfiets al voldoende hebt om deze vierwieler te besturen. Zijn elektromotor biedt 8 pk en de accu is 5,5 kWh groot, waarmee de Citroën zo’n 75 WLTP-kilometers kan afleggen. Je kan de Ami gewoon bestellen bij Citroën, of in de Fnac zoals al je andere kleine electro.

Dacia Spring Electric

Dacia Spring 2021

Los van de brommobielen is de goedkoopste elektrische auto in België een Dacia, verrassend of niet. Deze Spring neemt de vorm van een (heel) compacte crossover aan en weegt amper een ton. De stadsauto heeft dan ook voldoende met een elektromotortje van 45 pk op de vooras en een accupakket van 27,5 kWh. Daarmee zou de Spring in ideale omstandigheden een mooie 230 kilometer ver komen. De prijs voor al dit lekkers is 17.190 euro.

Zhidou D2s

Zhidou D2s 2021

Op de derde plaats staat onze eerste Chinese kandidaat, want deze kleine EV komt uit het Verre Oosten. De auto biedt Smart-gewijs twee zitplaatsen voor een extra gezellige ervaring, maar krijgt wel heel wat opties mee zoals een achteruitrijcamera, lederen bekleding en zelfs keyless access. Zijn standaardprijs van 17.900 euro kroont hem tot derde goedkoopste EV van ons land, al biedt de Dacia hierboven wel meer zitplaatsen voor je geld. Je betaalt echter geen verkeersbelasting of inschrijving voor je Zhidou want hij valt onder de categorie van de quads. Deze Chinees heeft dan ook een topsnelheid van 85 km/u dankzij een motortje van 20 pk, en een rijbereik van zo’n 125 kilometer.

Renault Twingo Electric

Renault Twingo Electric 2021

Deze betaalbare EV komt uit de Renault-stal, net als de Dacia Spring. De Twingo is er ook met verbrandingsmotoren onder zijn (achter)klep, maar recent voegde Renault een elektrische variant toe. Die biedt wat meer volwassenheid dan de Dacia Spring met een motortje van 82 pk, meer ruimte en een betere materiaalkwaliteit, maar haalt dankzij een hoger gewicht en een batterij van slechts 22 kWh wel maar 190 theoretische kilometers. Als je daarmee voldoende hebt kan dit echter de ideale budget-EV zijn voor jou: je krijgt er eentje vanaf 20.300 euro.

Smart EQ ForTwo

Smart EQ ForTwo 2021

Ook de Smart ForTwo is een betaalbare elektrische auto, maar die gooit het duidelijk over een andere boeg dan zijn soortgenoten. Hij is namelijk kleiner dan de Twingo of de Spring en biedt slechts plaats voor twee inzittenden, maar is toch duurder. Dat heeft alles te maken met zijn premium-uitstraling: de Smart is een klein stijlicoontje zoals een handtas of een knap horloge dat ook kan zijn. Met een motortje van 82 pk is hij best vinnig, al is het na 115 kilometer wel einde verhaal met zijn accupakket van slechts 17,6 kWh. De Smart ForTwo begint aan 24.684 euro.

Fiat 500e

Fiat 500e 2021

Als we het over stijliconen hebben, dan kan ook de Fiat 500e niet ontbreken. Sinds kort is de retro-Fiat er ook als elektrische auto en die is verrassend laag geprijsd: je betaalt er slechts 24.990 euro voor en dan krijg je naast een brok uitstraling ook vier zitplaatsen — in tegenstelling tot de Smart. Voor dat geld krijg je de basisversie mee met een elektromotor met 95 pk en een accupakket van 24 kWh, goed voor 180 kilometer theoretische actieradius.

JAC E-S2

JAC E-S2 2021

Dit is de tweede Chinees in onze lijst, en deze keer mag je hem wel echt “auto” noemen. Sterker nog: de JAC E-S2 — tot voor kort gekend onder de naam iEV7s — is de eerste SUV van de shortlist. Nog in tegenstelling tot de Zhidou D2s beschikt de JAC over volwassen prestaties: zijn elektromotor stuurt 115 pk naar de voorwielen en zijn accupakket van 39 kWh groot geeft hem een rijbereik van zo’n 275 kilometer. Ook de prijs is echter volwassen: je betaalt minstens 29.990 euro voor je JAC.

Opel Corsa-e

Opel Corsa-e 2021

Terug naar Europa dan maar, want voor iets meer dan het geld dat een JAC E-S2 moet kosten kan je ook een Corsa-e op de kop tikken. Deze Opel ziet er dan wel uit als de gemiddelde Corsa, maar hij krijgt een accupakket van 50 kWh onder de bodem waarmee hij volgens de WLTP-cyclus 330 kilometer ver kan rijden. Zijn vermogen van 136 pk staat bovendien garant voor een levendige rijervaring. De Opel Corsa-e begint aan 30.495 euro.

MG ZS EV

MG ZS EV 2021

De negende plaats is opnieuw voorbehouden aan een Chinees, maar dan wel eentje met een paar jaar ervaring achter de kiezen. Het herboren MG verkoopt namelijk sinds 2019 terug auto’s op Europese bodem, en deze ZS EV heeft sindsdien al een facelift mogen ontvangen. Die gaf de auto naast een nieuw frontje ook een accu van 51 kWh, waarmee de MG 320 WLTP-kilometers optekent. Tegen een meerprijs kan je ook een exemplaar van 71 kWh bestellen, goed voor 440 kilometer. De goedkoopste ZS EV kost je 31.985 euro en biedt dus de kleinste batterij in combinatie met een elektromotor met 143 pk.

Renault Zoe

Renault Zoe 2021

De eer van tiende goedkoopste elektrische auto op onze markt gaat naar een icoon in het EV-landschap: de Renault Zoe. Dit model gaat inmiddels al zo’n acht jaar mee en kreeg tussendoor twee facelifts. De laatste was de uitvoerigste, met een grondig hertekende voor- en achterpartij, een nieuw interieur en een gemoderniseerde aandrijflijn. Zo biedt de Zoe tegenwoordig een motor met 108 pk en een accupakket van 50 kWh groot, goed voor een elektrische actieradius van 390 kilometer. Je plaatst de goedkoopste Renault Zoe aan je wallbox vanaf 32.300 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
suskewiet 16:30
afbeelding van suskewiet

als het dan echt moet koopt iedere europeaan hopelijk een europeaan.

Waxweazel 09:33
afbeelding van Waxweazel

Als die Europese fabrikanten niet snel hun prijzen naar beneden halen, dan zal de nuchtere Europeaan geen "Europese" auto kopen, maar gewoon die met de beste/laagste prijs dat te nog te betalen is.
Die prijzen zijn momenteel belachelijk hoog vergeleken met auto's met conventionele motoren die op zich zelf al duur genoeg zijn.

Edison 19:28
afbeelding van Edison

Voor nog net iets meer geld dan die Zoe, kan je ook een Mini Cooper SE kopen…

Waxweazel 09:34
afbeelding van Waxweazel

Dus als je al een auto wil voor je gezin, waar je dus minstens 3 of 4 personen in wil vervoeren en graag ook beetje wil mee kunt winkelen, moet je al direct 30 000 € neertellen. En dan heb je nog steeds een B-segmenter die niet al te groot is.
Te duur voor de modele werkmens.

Mathieu 12:41
afbeelding van Mathieu

Inderdaad. My thoughts exactly!

this 16:55
afbeelding van this

Inderdaad, betaalbaar is dus nog zeer relatief. Een betere vergelijking zou zijn van de prijzen met hun ICE equivalent.
Maar ik heb wel de indruk dat het serieus de goede kant uitgaat.
Nu nog wat beter tweedehands aanbod en het komt allemaal wel goed.
(Op vlak van auto's dan, op vlak van publiek laadinfrastructuur heb ik nog mijn bedenkingen bij)

andre123 17:58
afbeelding van andre123

die publieke laadinfrastructuur is voor de meerderheid meer dan voldoende,ik heb die dure snelladers nergens voor nodig,zelfs openbare laadpalen slechts enkele keren/jaar.in mijn omgeving vind ik binnen een straal van 3 km 6 openbare laadpalen met 2 aansluitingen,en geen enkel tankstation.........

Adriaan 13:39
afbeelding van Adriaan

Zonder thuis laadpaal zou ik toch behoorlijk gefrustreerd geraakt zijn op mijn ev's zene. Mijn eerste maand had ik thuis nog geen laadpaal, en dan vloek je toch behoorlijk als je nergens een laadpaal vind in de buurt van een winkel, of plek waar je moet zijn. Snelladers gebruik ik enkel als ik lange afstanden moet rijden, ga maar eens naar Frankrijk, dan kom je ook nog behoorlijk wat zwarte gaten tegen op het netwerk... Ik denk dat er wel nog genoeg ruimte is voor verbetering. *kuch*zei er iemand Nederland?*kuch*

andre123 16:09
afbeelding van andre123

natuurlijk is er ruimte voor verbetering,alleen moeten de mensen eens af van het idee dat ze op elk moment van de dag of nacht 500 km moeten kunnen afleggen,het overgrote merendeel heeft dat nergens voor nodig,en voor het klasieke jaarlijkse reisargument bestaan oplossingen voor wie ze wil zien.in functie van het aantal voertuigen zal de laadinfrastruktuur heus wel volgen,momenteel staan er meer laadpalen werkloos dan dat ze gebruikt worden.

this 10:07
afbeelding van this

Bedoel je de meerderheid die een privé parking heeft met laadpaal? Want als je thuis geen eigen laadpaal hebt of op je werk geen laadmogelijkheid hebt, is het toch allemaal niet zo evident meer.
En wat als het eens een zonnige dag wordt in het weekend en iedereen wilt richting zee. De laadpalen zullen nogal volzet zijn als we niet snel genoeg een pak laadpalen bij zetten.
Niet iedereen heeft een EV met 300-400km realistisch bereik, dus bij wat verdere ritjes gaan veel mensen al standaard moeten bijladen.

andre123 16:15
afbeelding van andre123

typische reactie van iemand zonder ervaring,die nog niet eens de moeite gedaan heeft degelijk te informeren.
ja,er zullen mensen zijn die(technisch) geen laadpaal kunnen plaatsen,maar de meerderheid heeft dat wel,bij sommige merken is deze zelfs voorzien in de aankoop,voor de andere,hier staan in de omgevingopenbare aansluitingen zat die zelden of nooit gebruikt worden.
ik,heb trouwens nooit een tankstation in mijn omgeving gehad...

Xander XENO 15:33
afbeelding van Xander XENO

Een EV is eigenlijk een Hybride zonder brandstofmotor en versnellingsbak en alles wat daar rond hangt maar, met een zwaardere batterij. M.a.w. EV"s zijn zwaar overprijsd. De zwaardere batterij rechtvaardigt geenszins se exuberante meerprijs. Daarlangs komen de meeste EV onderdelen uit China waar ze gemeenschappelijk worden gebruikt in Chinese modellen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws