Waarom 2025 het einde van de dieselmotor betekent

Foto door Johannes Rapprich via Pexels

Geen woord was de voorbije tien jaar zo smerig in autoland als diesel. Het goedje dat ons zuinige, koppelrijke en CO2-vriendelijke motoren gaf werd in één dieselgate-ruk verketterd naar de diepste krochten van de verdommenis. Heeft de diesel nog een toekomst? En is het slim om nu nog een diesel te kopen?

Het moet zowat de meest gestelde vraag zijn richting ons hoofd: "Kan ik nu nog een diesel kopen?" Het meest simpele antwoord daarop is: ja. Want ja, je kan vandaag nog een nieuwe auto met dieselmotor kopen. Meer nog, die motoren zijn zuiniger dan ooit, stoten een stuk minder CO2 uit dan een benzinemotor én kunnen tegenwoordig op NOx-niveau wedijveren met moderne benzinewagens. Echter is het eerlijke antwoord een stuk complexer. Want de toekomst van de diesel ziet zo gitzwart als het goedje zelf.

Complexiteit killed the radio star

Laat ons voor we vooruit blikken even kijken naar de huidige moderne dieselmotor die nu wordt verkocht en voldoet aan de zogenaamde Euro 6D-norm. Op papier heeft die alles mee. Want de CO2-uitstoot is bijna hilarisch laag, de moderne diesel is zuiniger dan ooit en de NOx-uitstoot is fors teruggedrongen dankzij de gigantische reinigingsfabrieken die tegenwoordig onder de auto hangen. Een goede zaak, want een overdreven NOx-uitstoot ontketende dieselgate destijds én helpt onze gezondheid naar de vaantjes. De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones.


OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom. Het gaat specifiek over Euro 6D diesels.


Klinkt allemaal puik, toch? Wel, er hangt één groot probleem rond de moderne Euro 6D-dieselmotor. En dan hebben we het letterlijk over het reinigingssysteem met partikelfilters en adblue-tank. Dat systeem is hypercomplex en werkt enkel optimaal onder optimale omstandigheden. Rijd je niet genoeg kilometers - en kan je motor derhalve niet over langere periodes op optimale gebruikstemperatuur werken -, dan zal het systeem verstopt geraken. Waardoor je een duur bezoekje aan de garage voor de boeg staat. Kortom, hoewel de moderne diesel groener en zuiniger is dan ooit, is hij enkel nog interessant voor de veelrijder. Niet toevallig dat de brandstof zo interessant is voor vrachtverkeer, bestelbusjes en taxi's.

Euro 7 is watching you

Heb je aandacht gelezen wat hierboven staat, dan weet je dat de huidige generatie dieselmotoren op het randje van "überhaupt nog bruikbaar" balanceren om te kunnen voldoen aan de uitstootnormen. En kijk, daar loert de Euro 7-norm al om de hoek. Die wordt naar alle waarschijnlijkheid in 2025 uitgerold en zal nog een stuk strenger worden. Hoe streng? Dat is Europa momenteel nog aan het bepalen. Al wordt aangenomen dat de NOx-uitstoot nog eens met de helft moet halveren en de CO2-uitstoot nog eens met 66% moet dalen. Zonder de hulp van elektrificatie (hybride - of plug-inhybride) is dat technisch onmogelijk voor een diesel- of benzinemotor.

Foto door Darius Krause via Pexels

Al is die verplichting tot elektrificatie niet hét grote probleem rond de nieuwe Euro 7A-norm die in 2025 zal verschijnen. Hét probleem is het momenteel ontbreken van duidelijke spelregels. Probeer als automerk maar een dieselmotor te ontwikkelen die binnen vier jaar de markt op moet zonder te weten wat de vereisten of restricties gaan worden. Anders gezegd: constructeurs hebben weinig zin om bakken geld te investeren in een motor met een onzekere toekomst. Merken zoals Volkswagen, Audi, Renault, Nissan, Mitsubishi, Volvo en Lexus hebben alvast laten weten dat ze niet meer werken aan een nieuwe generatie diesel.

Imagoprobleem

Oké, we hebben vastgesteld dat de moderne diesel uitermate complex is om te voldoen aan de emissieregels én dat automerken nog geen idee hebben waar een nieuwe generatie dieselmotoren aan moet voldoen vanaf 2025. Nu, zolang we en masse diesels blijven kopen is het voor een automerk nuttig om nog een diesel naar voren te schuiven, niet?

Wel, hier presenteert zich de derde nagel in de dieselkist: We kopen geen dieselwagens meer. Hoewel er geen exacte cijfers zijn voor vandaag, was het aandeel van de diesel bij personenwagens in Europa al gedaald onder de 30% (cijfer begin 2020). Als je weet dat diesel in 2016 nog een marktaandeel van 50% wist te behalen in Europa en dat de diesel elk jaar enkele procentpunten verliest, dan is het niet ondenkbaar dat het marktaandeel van de diesel tegen 2025 onder de 20% duikt in Europa. Kortom: diesel wordt een marginale brandstof.

Het verdict: RIP diesel

Leg je dan alle kaarten voor je neer - imagoprobleem, nodeloos complex en onzekerheden voor constructeur en klant -, dan lijkt alles er op te wijzen dat de dieselmotor in 2025 zal verdwijnen uit de klassieke auto, in het voordeel van de benzine, plug-inhybride en elektrische auto. Of dit wil zeggen dat je nu geen diesel meer mag kopen? Wel, het antwoord daarop is, zoals eerder geschreven, nogal complex. Op papier is een moderne diesel groen en ben je nog tot ten minste 2028 welkom in lage emissiezones. Alleen zal je genoeg kilometers moeten malen - lees: meer dan 30.000 km per jaar -, moeten aanvaarden dat er geen restwaarde meer zal hangen aan je dieselwagen binnen 4 jaar én is het niet ondenkbaar dat het steeds moeilijker zal worden om tankstations met diesel te vinden het komende decennium. De wereld op z'n kop.

Auteur: Yves
Reacties: 10 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
JL 11:25
afbeelding van JL

Vergeet ook het regeneratieproces van de filters niet: om de 400-500 honderd kilometer stoot zo'n filter gedurende enige tijd behoorlijk veel fijn stof uit, en werkt hij daarna nog even alles behalve optimaal. ( https://www.transportenvironment.org/publications/new-diesels-new-problems )

Davy VG 13:23
afbeelding van Davy VG

je vergeet 1 aspect: synthetische diesel
Het enige voordeel dat elektrische auto's dan nog hebben is dat ze minder onderhoud vereisen, maar Tesla heeft ons al geleerd dat ze al op andere punten wel verdienmodellen hebben uitgewerkt voor de garagisten...

Het lobbywerk voor een bepaalde zogezegde groene sector mag wel eens stoppen.
Aan heel dat kobalt/batterijverhaal hangt ook een serieuze mileuimpact vast voor moederaarde.
laat gewoon alles naast mekaar bestaan en diversifieer.

JL 10:44
afbeelding van JL

Diversifiëren zal sowieso nodig zijn. Er is geen enkele oplossing die voor alle toepassingen het meest geschikt is.

Er zijn veel veelbelovende technologieën. Vraag is telkens of ze voldoende matuur zijn, uit het labo in een massa-productieomgeving geraken, en of er voldoende geld en bereidheid is om het ganse eco-systeem errond uit te bouwen.

Mathieu 13:14
afbeelding van Mathieu

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik niet tegen vergroening ben, maar....
1) waarom gaan ze nu de kerncentrales gaan sluiten en spreekt men van 250miljoen euro te geven voor TIJDELIJKE gascentrales?? Want, het zou een tijdelijke oplossing zijn waarover men spreekt. Wij worden elektrisch in onze strot geramd, en dan gaat de regering wat gascentrales oprichten.
2) Men is in het algemeen de wagen aan het wegpesten. Ik woon in een gemeente in Oost-Vlaanderen en daar gaat ment vanaf volgend jaar onze Markt herinrichten. Men gaat van 140 naar 34 parkeerplaatsen. ALLE straten rondom worden kortparkeren, 30min in de 1e zone, 60min in een 2e zone en 120min in een 3e zone. Als bewoner zouden we ergens in de 2e of 3e zone mogen gaan parkeren met 1 parkeerkaart. Dus mijn wagens moeten ergens onbewaakt op 200 a 300m van mijn woning gaan staan. De 2e parkeerkaart is al betalend. Gehandicatpten en oudere mensen krijgen geen voorrang. De Markt en alle mogelijke uibreidingen voor extra parkeerplaats in de gemeente worden een groene oase. Zelfs mijn wagen voorbereiden en inladen + dakkoffer installeren om op reis te gaan zal niet meer lukken. Ik kan dat niet binnen de 30min. Er is sprake dat je el lang zou mogen parkeren van 20u s avonds tot 7u 's morgens. Maar daar ben ik niets mee.
Ik heb het gevoel dat de wagen in het algemeen meer en meer aangevallen wordt en dat die moet verdwijnen.
Ook in het Gentse, in Sint-Amandsberg gaat men parkeerplaatsen opofferen, en daar heb je nu sowieso al geen parkerplaats meer over.
Ook Deinze maakt plannen in die richting.
Volgens mij zit er meer achter dan enkel het groene beleid, elektrisch of niet, ze vallen ALLE wagens aan in mijn ogen.

Adriaan 14:49
afbeelding van Adriaan

Het zijn volgens mij een paar factoren bij elkaar die hier spelen, lokale politiekers die zichzelf in de picture willen werken, en graag met een paar instagram foto's naambekendheid verwerven, maar dan zelf niet met de gevolgen van hun keuzes moeten leven. Druk van een paar zeer hevige en luidruchtige overtuigden die vinden dat de auto des duivels is, en alles moet maar wijken. De auto is en blijft een fantastische melk koe, door onze geweldige ruimtelijke ordening zijn we allemaal zo goed als verplicht om minstens 1 auto per gezin te hebben. Alles met het openbaar vervoer doen is voor velen gewoon onmogelijk, waardoor ze met gemak maar kunnen blijven melken, want er is amper een alternatief. Sommigen gaan mij hier heel hard in tegen spreken, maar dat zijn dan meestal die luidruchtigen waar ik het eerder over had.
De gemeente waar ik voordien woonde was ook zo een geval, daar ging de gemeente de dorpskern terug geven aan de plaatselijke bevolking, en laat het nu net die plaatselijke bevolking zijn die de aanpassingen niet ziet zitten. Al deze factoren, en ik zal er nog wel vergeten zijn, in combinatie met een ivoren toren mentaliteit van onze politiekers zorgt ervoor dat we zo'n zaken krijgen.

Baryon 09:34
afbeelding van Baryon

Het is misschien een domme vraag, maar wat maakt dat de benzinemotor wél leefbaar blijft? Diesel heeft een lagere CO2-uitstoot en een NOx-uitstoot die nagenoeg gelijk is aan die van benzine.
Je zou denken dat de benzinemotor dus nog meer onder vuur zou moeten liggen dan de diesel?

Yvesw 10:12
afbeelding van Yvesw

Perceptieprobleem en wereldwijde markt in mijn ogen. Op wereldvlak stellen dieselmotoren sowieso niets voor qua verkoop, dus is het logischer voor een constructeur om benzinemotoren (die wereldwijd nog wel gretig aftrek vinden) te elektrificeren. Mercedes is één van de weinige merken die een plug-in met diesel motor naar voren schuift. Maar is er zich volgens mij ter degen van bewust dat het daarmee enkel West-Europa aanspreekt.

Zoals je zegt, benzine- en dieselmotoren komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Waardoor ze hoogstwaarschijnlijk (in Europa) gezamenlijk zullen verdwijnen. Dat oude dieselmotoren een stuk meer NOx uitstoten dan oude benzinemotoren, is wel reden genoeg om strenger op te treden in lage emissiezones voor die oude diesels.

this 10:59
afbeelding van this

Ik dacht dat het vooral om de fijnstof uitstoot ging. Want dat is een lokaal probleem, terwijl co2 uitstoot eerder een globaal probleem is.
Maar als dat ongeveer gelijk zou zijn met benzine, dan ben ik eigenlijk ook niet zo goed mee waarom de diesel zo gedemoniseerd wordt.

Bart COUSSENS 13:13
afbeelding van Bart COUSSENS

Diesels creëren vooral meer gezondheidsproblemen (fijn stof, NOx, roet, ....) in vergelijking met benzine. CO (iets meer bij benzine) uitstoot is dan weer een klimaatprobleem, Vergeet vooral het degoutante regeneratieproces niet bij diesels, die telkens weer in artikels (en bij verkopers) straal wordt genegeerd (zie bovenstaande reactie). Ik heb onlangs een moderne 1.5 benzine gekocht waarmee ik gemakkelijk onder de 6l/100km blijf.
Notabene: Gascentrales kan je perfect regelen om pieken en dalen op te vangen, ze zijn een noodzakelijke aanvulling op continue en rigide kerncentrales. Maar ze blijven fossiel en door teveel onzichtbare lekverliezen blijven ze een bron van erg agressief broeikasgas. Kleine (niveau stad) ondergrondse kerncentrales, deels op basis van restafval, zouden, na lectuur van klimaatboek van Bill Gates, dé oplossing zijn. Laat het ons hopen. Met alternatieve eco stroom kom je er, op dit moment, helaas niet met deze steeds elektriciteits- gulzigere wereld.

Gregory 02:06
afbeelding van Gregory

Pfff allemaal zever Europa haha kijk voorbeeld als Europa nu euro normen maakt en wij België en Nederland,Frankrijk enz milieu vriendelijk worden waarom mogen andere landen dan nog met oude auto's rijden (China,enz) waarom zouden 746,4 Mil inwoners moeten opletten terwijl china 1,398 miljard inwoners telt praat dan enkel voor China er zijn nog meerdere landen die geen EU zijn dus ja we zijn daar maar de helft van China dus dikke zever allemaal wij eu kunnen alleen al niet de wereld reden enkel geld proppen in hun zaken doen ze

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws