AF-Vloot: 5 dingen die je moet weten over de Toyota C-HR

Dat we onderweg zijn met de C-HR van Toyota, dat wisten jullie al. Maar tijdens onze reizen langs Belgische wegen, duiken er af en toe wat vragen op.

de naam

Zelf spreken we de naam gemoedelijk uit als een langgerekt shehatesher, al is dat vooral grappend bedoeld. Want de C-HR staat eigenlijk voor Coupé High-Rider. Of Compact High Rider. Compact Hatch Run-about wordt ook al eens gebruikt, al doen ze dat bij Toyota zelf niet.

Extra weetje: de follow me home verlichting projecteert 'Toyota C-HR' op de grond onder de spiegels. Compleet nutteloos maar wel leuk, en net als bij de Range Rover Evoque en kornuiten.

Rowan Atkinson

De hybride aandrijving van de C-HR maakt gebruik van een benzine- en elektromotor. Dat Toyota als benzinemotor een 1.8 kiest en geen gedownsize'de versie, heeft te maken met de Atkinson-cyclus van die motor. Atkinson ging uit van de wijdbekende Ottomotor - de conventionele viertakt, zeg maar - maar zorgde ervoor dat de slag van de uitlaatklep 1,8 keer zo lang werd als die van de inlaat. Dankzij de variable kleppen timing kan dit tegenwoordig non-mechanisch.

Het principe van de Atkinson-cyclus zorgt voor een efficiënte verbranding van de brandstof, eerder dan voor een hoog vermogen. Daardoor komt het dat de C-HR 'maar' 82 pk heeft. De elektromotor is daar een perfecte aanvulling op.

B-stand

De CVT-versnellingsbak heeft ook bij de C-HR een B-stand. Waar de D-stand voor 'Drive' staat, zorgt de B voor 'Brake', remmen dus. Het zorgt er tegelijk voor dat je niet op de EV-modus gaat rijden als je het gaspedaal loslaat, maar dat je wel remenergie recupereert. Staat de bak in B-stand, dan vertraagt de auto direct wanneer je het gaspedaal loslaat.

tussensegment

Toyota speelt het slim door van de C-HR een SUV te maken die tussen twee segmenten valt. Slechts 3 centimeter kleiner dan een Nissan Qashqai in buitenafmetingen, steviger gezet dan een Peugeot 2008. Nochtans heeft hij ongeveer dezelfde bagageruimte als die laatste. De coupé-lijn die de C-HR hanteert heeft daar zeker mee te maken.

europese auto

Het verhaal van de C-HR is er eentje dat in Europa begint. In het testcentrum in Zaventem en het design center in . Hij beviel de grote bonzen in Japan echter zo goed dat ze van het in Europa ontwikkelde model globaal gingen commercialiseren. In het eerste jaar na de lancering werden er 93.506 exemplaren verkocht in Europa.

Nog vragen? Stel ze gerust, nog een hele week zijn we onderweg met de C-HR.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Mario 08:51
afbeelding van Mario

Hallo,ik rij nu met een Nissan Qashqai,bijna 3 jaar oud,en overweeg om te veranderen naar deze auto,wat is zijn werkelijke bereik op electriciteit ,wat is de totale tijd om deze op te laden?

Sven 09:26
afbeelding van Sven

Mario, de C-HR is er alleen als hybride, niet als plug-in hybride. Dat wil zeggen dat je alleen rijdend kan opladen. Alleen elektrisch rijden is praktisch onmogelijk omdat het systeem erg gevoelig is aan het indrukken van het gaspedaal. Bij het een beetje dieper induwen springt de verbrandingsmotor snel bij.

VonJot 11:50
afbeelding van VonJot

Als je slim rijdt met deze erg fraaie auto (ik heb hem nu 4 maanden) haal je met enig gemak ruim 1:20. Je moet even wennen aan het rijden met een hybride, maar zodra je dat onder de knie hebt is het genieten! Actieradius met de 43 liter tankinhoud ligt rond de 800km bij gemiddeld gebruik (je mag de tank NOOIT leegrijden met een hybride).
Je kunt best wel volledig elektrisch rijden (EV-mode), maar dan korte afstanden. Hier is een hybride echter niet voor bedoeld; de naam zegt het al. Beide aandrijvingen moeten samenwerken voor maximaal rendement.
Maar het rijdt fantastisch!

Antonie 11:19
afbeelding van Antonie

Hybride is heerlijk rijden .
Als je 80-85 rijd gaat die automatisch van benzine op elektrisch rijden.
Als het goed onder de knie kun je zeker 30% elektrisch rijden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws