Lezersbijdrage: Wij reden de E-Mille Miglia met vier Tesla's

Hadden we vorige week nog een lezer die zijn betoog deed voor de plug-inhybride, dan hebben we deze week een straf verhaal van een Tesla-fanaat in hart en garage. Samen met enkele vrienden deed hij een roadtrip van dik 4.000 kilometer naar Italië om de Mille Miglia route te rijden, puur elektrisch uiteraard...

Het eerste idee om de Mille Miglia te gaan rijden begon op één van de feestjes onder Teslavrienden. De animo hiervoor was enorm groot, en agenda's werden naast elkaar gelegd. Uiteindelijk bleek bij 4 deelnemers de mogelijkheid samen te vallen om een 10-tal dagen vrij te nemen. Heel wat opzoekwerk en planning gingen vooraf. De Mille Miglia moesten we combineren met de Tesla superchargers en indien nodig, alternatieve laadoplossingen. Omdat we er van uitgingen dat we alternatieve laadinfrastructuur zouden nodig hebben, hadden we een verzameling van diverse type kabels, adapters en laadpasjes aangelegd. Bezienswaardigheden langs de route werden in kaart gebracht om de nodige cultuur onderweg op te snuiven en Stickers voor op de wagens werden ontworpen en gemaakt.

Het team

De Mille Miglia die normaal Brescia-Roma-Brescia is, zou voor ons Belgio-Brescia-Roma-Brescia-Belgio worden. met een totale afstand van meer dan 4.200km, puur elektrisch. Op vrijdag 16 september 2016, bij het vroege ochtendgloren, verschenen dan de 4 Tesla's op de afspraak aan de supercharger in Urmond. Het team?

tesla-roadtrip

Wagen 1: een rode Tesla model S 85 VIN ..101592 van Frank P. met Sandra als co-pilote
Wagen 2: een zwarte Tesla model S 85D VIN ...83262 van Herman DR. met Ann als co-pilote
Wagen 3: een blauwe Tesla model S 85 VIN ...68259 van Luc M.
Wagen 4: een grijze Tesla model S P85 VIN ...19910 van Dirk S. met Marianne als co-pilote

De eerste dag ging van Urmond naar een hotel bij het meer van Luzerne in Zwitserland met een ommetje door het Zwarte Woud. Deze tocht van 770km verliep via 4 korte Supercharger stops. In dag 2 stonden als opwarming voor de Mille Miglia een aantal Zwitserse passen op het programma. Zoals de Sustenpas, Grimselpas, Furkapas en de Albulapas. Samen goed voor meer dan 12.000 hoogtemeters.

tesla-roadtrip

Na het laden in Sankt Moritz hadden we de Malojapas nog op het programma om aan te komen bij het hotel in Chiavenna (Italië) na 55 kilometer met een verbruik van 0.0 kWh (in het afdalen regenereert de Tesla elektriciteit en laadt zo de batterij weer bij.)

Pauselijk

Dag 3 ging via Bergamo naar Brescia waar de eigenlijke Mille Miglia tour begon. Na een bezoek aan het Mille Miglia-museum waren we mentaal klaar om aan deze iconische tocht te beginnen. Van Brescia trokken we via het Gardameer naar Verona. Met 4 Tesla's op een rij kwamen we meestal niet ongezien voorbij en het was onmiddellijk opvallend dat de interesse in Italië enorm is voor deze wagens. Tegen het einde van de trip waren de opgestoken duimen en andere positieve gebaren niet meer te tellen. Waar we ook stil stonden kwamen geïnteresseerden aangelopen om foto's te nemen en vragen te stellen over de Tesla's en onze Mille Miglia tour.

Van Verona ging de tocht verder via Ferrara (nee, niet dat merk met het steigerend paardje) naar Rimini. Deze badplaats hadden we als overnachting uitgekozen omdat hier vele alternatieve laadmogelijkheden aanwezig waren. Uiteindelijk bleek ons verbruik zo laag te zijn dat we niet eens bij moesten laden, waardoor we met gemak de dag nadien de volgende supercharger konden halen. Door de smalle wegen en de vele bochten ligt de gemiddelde snelheid zeer laag, wat een laag verbruik met zich mee brengt.

tesla-roadtrip

De volgende dag ging via de staat San Marino, weer naar de kust om te laden bij Fano en de eindbestemming was Assisi. Toevallig had de paus die dag ook Assisi als bestemming gekozen waardoor deze stad niet echt meer te bereiken was. Gelukkig lag onze B&B een eindje verderop. De dag nadien, toen de Paus weer was vertrokken, hebben we de stad bezocht en doorkruist met de Tesla's. Die dag zakten we af tot Rome, het keerpunt van de reis. Rome bereikten we net in de spits en het was dan ook niet meer dan een "touch and go" dat we ons konden veroorloven om zo nog dezelfde dag in Viterbo te eindigen.

Wijn nippen bij Lamborghini

Op de etappe van dag 7 zijn we gestopt op het landgoed van Lamborghini. Tussen de wijnranken liggen de roots van de Lamborghini-bolides. Na een aangename ontmoeting en een wijnproeverij hebben we een aantal mensen een testritje in de Tesla's aangeboden en deze waren danig onder de indruk. Na de lunch te hebben genuttigd in het voortreffelijk mooi vernieuwde restaurant op het domein vertrokken we met enige vertraging richting Florence.

tesla-roadtrip

De volgende ochtend vertrokken de 4 Tesla's richting Bologna om daar een stop te maken bij de Lamborghini musea en fabriek in Sant'Agata Bolognese. Een andere "TeslaFriend" had connecties in de fabriek en had voor ons een afspraak geregeld voor een exclusieve rondleiding. Door omstandigheden kwamen we enkele uren te laat op de afspraak en moesten we even wachten in het Lambo-museum waar vrijwel gans de Lamborghini-geschiedenis te zien was en zelfs een glimp van de nabije toekomst .

De nieuwe Urus SUV die in 2018 in productie gaat stond er al te blinken. Enkele Belgische dozen koekjes doen blijkbaar wonderen en de rondleiding kon alsnog doorgaan. Het was vrijdag tegen het einde van de werkdag toen we de fabriek konden bezoeken. Alle foto- en filmapparatuur moest vooraf in een locker. Het werd evenwel een boeiende en geanimeerde rondleiding die eindigde met het inluiden van het weekend voor de werknemers. We vervolgden onze weg naar de Supercharger nabij Modena. Na een klein uurtje laden konden we via Parma naar de rand van Milaan om ons nieuwe eindbestemming van de dag op te zoeken.

tesla-roadtrip

De finale

Zaterdag werd het laatste stuk van de Mille Miglia ingezet. Van Milaan naar Brescia waar we onze geslaagde toer met een kleine viering besloten op het kasteel van Brescia. Daarna nog een blit bezoek aan het Mille Miglia-museum voor enkele foto's om dan de lunch aan het Gardameer te nuttigen. Na de lunch werd de terugtocht ingezet richting het noorden. Via Bolzano en de Brennerpas, de Oostenrijkse grens over om in Lermoos te eindigen in een hotel op 200 meter van de Tesla superchargers.

Zondag 25 september gingen we via enkele Supercharger stops dan weer richting ons vertrekpunt van 10 dagen eerder in Urmond, alwaar we na het diner afscheid namen van elkaar en ieder huiswaarts keerde.

tesla-roadtrip

Besluit

Wat een wagen hebben we toch om zo een tocht te ondernemen. Met één voet aan het pedalenwerk en vingers aan het stuur gingen we als vier sierlijke hindes door de bochten. Dikwijls hebben we stilgestaan bij de gedachte in welke condities en met welke wagens de originele race jaren werd gereden en is ons respect voor deze piloten alleen maar toegenomen.

We hadden een hoop werk gestoken om alternatieve laadvoorzieningen uit te pluizen, maar uiteindelijk hebben we zonder enig probleem en enkel via de Tesla superchargers de hele tour kunnen rijden. Er zijn momenten geweest dat we tussen 2 laadbeurten meer dan 420km hebben gereden. Dit is te wijten aan de lage gemiddelde snelheid die je op de kronkelende baantjes en smalle wegen kan halen.

Nog enkele tips voor zij die deze fantastische roadtrip willen rijden:
Doe dit best niet tijdens de vakantieperiode of andere drukke periodes. Er zijn vele wegen waar je liever geen tegenliggend verkeer tegen komt. Naar ons gevoel leken vier wagens ideaal om bij elkaar te kunnen blijven en voor de supercharger locaties. Momenteel is een Tomtom-navigatie nog noodzakelijk; tot op heden is het ingeven van een route met diverse way-points in de Tesla-NAV nog niet mogelijk. Een set walkie-talkies is een gemak en kan voor aangename verpozing zorgen.

in cijfers:

4 Tesla's model S
7 deelnemers
10 dagen
4.248 km
760 kwh (gemiddelde 179wh/km)
18 Tesla supercharger stops
totale kosten elektriciteit: 0.0 euro

Dank u Tesla, om dit soort roadtrips mogelijk te maken! Frank, Herman, Luc, Dirk, Sandra, Ann, en Marianne.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
John 11:11
afbeelding van John

Wat moeten we ons voorstellen bij een stop aan een supercharger bvb op de terugweg?
Hoeveel minuten voor hoeveel % extra batterijkracht?

frank 17:39
afbeelding van frank

Als je van SuC (supercharger) naar SuC rijdt is het de kunst op met zo weinig mogelijk aan te komen en net genoeg te laden voor de volgende etappe van om en bij de 250km.
Dan kan je na ongeveer 20 a 25 minuten zeker weer vertrekken. Dus: beentjes strekken, koffie drinken, even naar de wc en gaan!

Techno Patat 14:13
afbeelding van Techno Patat

Eén van de teslafeestjes? Man ik heb tonnen respect voor jullie gigantische onderneming en opzoekingswerk :)! Kheb zelf al eens een week getourt en aan meer dan hotels en museum's moest ik niet denken. Blij dat ik geen superchargers moest zoeken zeg :O!

Daarom ga ik de grapjes over electrische bbq's of kolenbbq's op die feestjes maar achterwege laat :D! Want het zou eigenlijk meer overkomen uit benijd omwille van jullie fantastische roadtrip met 7 vrienden dan dat de cleu zou aankomen :p!

Wel een vraagje, bijna 4 verschillende Tesla's die eigenlijk dezelfde Tesla's zijn... zat er dus een verschil in batterijlevensduur tussen de 'oudste' Tesla en de zotste Tesla (de P85d denk ik dat dit dan is?)? Maw is de batterijduur er echt zo op verbetert dat de ene al bang werd de laatste kilometers en de andere nog 40% had? Of kwam het door de rustige rijstijl allemaal op quasi hetzelfde uit?

Frank 17:34
afbeelding van Frank

De P85 was de oudste en enige zonder auto pilot functie. Raar maar waar, was hij de zuinigste, en ik met de meeste recente ,(1 jaar) de minst zuinige. Al steek ik dit grotendeels op mijn eigen gewicht en de massa bagage en liters water die ik meesleurde ( en ook terug thuis bracht) het minste dat ik bij een Supersharger aan kwam na 420km rijden, was met 14 km over. dus no problem.

Audi22 18:02
afbeelding van Audi22

Even off topic maar Ik krijg tegewoordig het gevoel dat elektrisch rijden in de markt wordt gezet als "de" toekomst en links of rechtsom willen of niet het zal ons door de strot geduwd worden. Ik zit zelf in de engineering en kan een ding duidelijk zeggen dat ik echt niet van deze politiek hou. Zelfde bv met de kerncentrales, iedereen is tegen en de sluitingsdatum stond al op papier jaren geleden, gevolg de privesector is jaren geleden gestopt met investeren/innoveren en het gevolg is we zitten nu met oude brol opgescheept alternatief is er niet, ipv vroeger zelfvoorzienend, kunnen we nu alleen maar elektriciteit invoeren en hopen dat niemand letterlijk de stekker eruit trekt plus de torehoge energieprijzen maar inslikken, die zullen hierdoor alleen maar gaan stijgen. Ik ben zeker niet tegen elektrisch en elektrisch kan zeker zijn nut bewijzen in dichtbevolkte gebieden maar niet gelijk nu op een paard wedden, de brandstofmotor kan men ook nog op vele zaken verbeteren. Ingeval de elite bevolking zal nog auto kunnen rijden over pakweg 20jaar..... On topic mooie roadtrip en ik ben blij voor jullie dat de tesla goed meevalt!

tomtom 13:47
afbeelding van tomtom

Elektrisch rijden is momenteel inderdaad de beste manier: het efficiëntst (want minder verlies bij omzetting van energie naar arbeid - over de héle weg van bron tot wagen!), het properst (zelfs een tesla aangedreven door de smerigste kolencentrale is nog properder dan een moderne turbodiesel), het leukst (hoewel er geen gebrul is van verbrandingsmotoren), het aangenaamst (stil! vermogen onderin de toeren!)

Kerncentrales zijn met de nieuwe regels en technologie gewoonweg te duur om zelf nog te kunnen bouwen. De enigen die het kunnen verwezenlijken zijn de Chinezen die al een project gestart zijn in de UK en die iets analoogs poogden in Frankrijk maar bot vingen dankzij protectionistische stemmen (en gelukkig maar).

Ondertussen zouden we gewoon moeten blijven investeren in onderzoek naar betere groene energie, want daardoor worden we minder afhankelijk van de enkele bronnen voor kernenergie (uranium) of fossiel (opec) maar kunnen we zelfbedruipend worden terwijl de nodige grondstoffen van quasi overal kunnen komen.

Als laatste is de verbrandingsmotor wel degelijk op zijn einde aan het lopen qua ontwikkelingen. Commonrailturbodiesel is de laatste vijftien jaar uitgepuurd en zit nu ongeveer op een dood punt. Met benzine zijn ze dezelfde vlaag pas later begonnen en is nog bezig, maar dat loopt ook stilaan dood. De enige innovatie die verbruik en uitstoot kan beperken is elektrohybridisatie, maar dat is dan weer toe te schrijven aan het elektrische karakter van de aandrijving - iets dat jou al niet aanstond afgaande op je eerste paar zinnen.

Jelle DR 10:31
afbeelding van Jelle DR

Respect! Eerst en vooral een schitterend idee maar een nog mooiere uitvoering. Ik ben er van overtuigd dat dit een gevolg zal krijgen.

Jammer genoeg heb ik zelf nog enkele ervaring met elektrisch rijden, dit komt vast wel in de toekomst. Alleen vind ik het frappant hoe ze ons nu overspoelen met elektrische wagens en warm maken voor een zogezegd nieuwe techniek.

Wat zit daarachter? Alvast geen contracten met olieproducerende landen. Waarom nu pas? Eigenlijk stond mijn destijds al heel ver.

https://m.youtube.com/watch?v=TigXp9lzbC8

Jeroen Lissens 16:44
afbeelding van Jeroen Lissens

Leuk om te lezen Frank!! Tot op één van de volgende 'Tesla' feestjes.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws