Eerste kennismaking: Tesla Store en Model S

Tesla Model S in België

Het Amerikaanse Tesla is klaar voor de grote oversteek. Een wel doordachte oversteek. Niet zomaar dus dat ze wachtten tot ze de Model S klaar hadden. Vandaag openden ze officieel hun store in Brussel. Wij gingen een kijkje nemen, deden een babbel met de European Sales Director en gingen een blokje om met de Model S.

Morgen gaat de Design Store officieel open, maar vandaag mocht de media al een een kijkje nemen (het voordeel van de job). Veel moet je er echter niet van verwachten. Alleszins niet op oppervlakte vlak. Een pand huren aan de Avenue de la Toison d’Or in hartje Brussel is dan ook niet gratis en plaats is er beperkt. Wat je mag verwachten? Een handvol vierkante meters met plek voor één Model S en een muur waar alle kleuren en combinaties op getoond worden. Achteraan is er plek voor een gesprek met klanten.

Tesla Model S in België

Uitbouwen van het netwerk

Deze Tesla-Store is voorlopig de eerste in België. Dit jaar nog zal er een tweede komen in Antwerpen. Kort nadien komt er ook nog een derde op een niet nader genoemde plaats - wij gokken op Brugge of Namen. Wie een technisch probleem heeft of op onderhoud moet zal binnenkort naar Zaventem kunnen afzakken, daar zal Tesla haar onderhoudscentrum voorzien (momenteel nog in aanbouw). Net zoals bij de Concept Stores zal er een tweede en derde garage opgetrokken worden, waarvan één in Antwerpen.

Brussel is trouwens erg belangrijk voor Tesla. Enerzijds omdat we de Europese hoofdstad zijn, anderzijds omdat er erg veel Tesla-klanten zitten in Brussel en België. Dat er interesse is in de Model S is duidelijk. In België alleen zijn er al honderden besteld. Daarnaast is België ook een lease-markt, en laat Tesla daar nu net haar pijlen op richten. Tesla ondertekende reeds een contract met Athlon carlease voor het verdelen van hun Model S. Wie dus dacht dat deze elektrische Model S geen toekomst heeft, mag zich bij deze meteen bedenken.

Tesla Model S in België

Daily car

De Model S is voor Tesla de eerste alledaagse auto in haar gamma. De Roadster is speelgoed of ideale tweede wagen, deze Model S moet een eerste wagen en daily driver worden. Dat mensen dat ook zo percipiëren bevestigd Bryan Batista ons, Europees Sales Directeur met roots bij GM en Saab. De Model S is een gloednieuwe wagen. Geen enkel component werd overgenomen uit de Roadster, kennis en knowledge uiteraard des te meer. De Model S komt er in twee motorisaties, hoewel, elektronisaties (of hoe gaan we dat noemen?).

Je kan kiezen voor een 60 kWh en een 85 kWh variant. Die laatste is er ook nog in een performance variant. Een versie die wij kort door hartje Brussel jaagden (maar daarover later meer). Die sterkere variant heeft een standaard radius van 500 kilometer. En als we onze buitenlandse collega journalisten mogen geloven, kan je 300 à 320 kilometer op een volle batterij rijden bij sportief gedrag. Dat lijkt ons opnieuw een erg knap getal.

Tesla Model S in België

Investeren in Superchargers

Die radius van 500 km (of 300 km, afhankelijk van je voet) is trouwens een top voor Tesla. Niet omdat ze er niet meer kunnen uithalen, wel omdat ze vinden dat 95% van de eigenaars nooit verder hoeft te rijden. Het merk investeert dan ook enorm in Superchargers, snelle oplaadpunten over heel Europa die het mogelijk maken om binnen het halfuur je Tesla terug helemaal op te laden. Op die manier kan je nog altijd tot het zuiden van Frankrijk geraken. "Het toevoegen van batterijen zou de wagen alleen maar zwaarder maken en de kofferruimte verkleinen. Onze klanten wachten daar niet op," aldus Bryan.

Vierwielaandrijving wordt overwogen

Voorlopig koop je een Model S altijd met achterwielaandrijving. Met de komst van een vierwielaangedreven Model X (eind 2014) stijgt ook de vraag of die vierwielaandrijving zijn weg vindt naar de Model S. "Voorlopig niet", aldus Bryan, "Er wordt over gebabbeld, maar voorlopig zijn er geen plannen."
Veel werk blijkt het trouwens niet te zijn. "Een kleine motor op de vooras is alles wat er nodig is om een vierwiel aangedreven Model S te maken," aldus Bryan, "Daarmee krijg je ook meteen een pak meer vermogen, een enorm groot verschil met een oude verbrandingsmotor."

Tesla Model S in België

3-reeks/ A4/ C-klasse concurrent tegen 2016

Op lange termijn hoopt Tesla de wereld aan de elektrische wagen te krijgen. De Model S is hun eerste stap, eind volgend jaar beginnen de leveringen van de Model X (SUV). Tegen 2016 zou er een kleinere Tesla op de markt moeten verschijnen - door ons gedoopt tot Model A - die qua afmetingen in het segment van de BMW 3-reeks speelt en voor zo'n 35.000 euro de dealer moet buiten rijden (helft van de Model S prijs). Dit met hetzelfde motoren/ batterijenpakket van de Model S. De Duitse drie zijn gewaarschuwd.

Tesla Model S in België

4,4 seconden naar de honderd

Zelf mochten we, zoals eerder vermeld, kort een blokje om met de Model S P85. Met een nul naar honderd tijd van 4,4 seconden en 416 pk - al kan het wat meer zijn - ben je met een potente 97.550 euro kostende machine op de baan die het leven zuur maakt van RS'en, M-modellen en AMG's. Door de korte rit is het echter moeilijk om een oordeel te vellen over de Model S. Het drukke verkeer en de snelle stop voor de "kant-van-de-weg" foto's (waarvoor onze excuses) bemoeilijkten alleen maar de zaak. Een oordeel houden we dan ook voor een volgende keer (lees: een uitgebreide test).

Tesla Model S in België
Tesla Model S in België

Conclusie

Tesla pakt het groots aan en voelt als de Apple binnen de autosector. Dat merk je ook aan de blikken die de winkel wist op te werpen van toevallige voorbijgangers. Veel mensen weten misschien niet wat het is, maar voelen wel aan dat het iets uniek is.
Uniek, apart, tegendraads en - vooral - een sterke marketingsmachine. Dat is ook terecht. Want met de Model S hebben ze iets opmerkelijks in het autolandschap gecreëerd. Iets waar een Fisker niet is in geslaagd. Het merk kan twee kanten uit. Of het wordt een gigantisch succesverhaal, of het draait in de soep. Vergeet echter niet dat de oprichter van Tesla, Elon Musk, multimiljardair is. Het draait dus niet om het geld, wel om de prestige. Een drijfveer die veelal goed doet aan een merk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Carlos 20:36
afbeelding van Carlos

Dit S model mag er ZEKER wezen! Mooie wagen.

Wim 08:40
afbeelding van Wim

heel knappe bak idd, op foto lijkt het echt of iemand een monitor verticaal in het interieur heeft geplaatst :)

Adriaan 10:58
afbeelding van Adriaan

Voor een keer is het geen koekendoos dat ze uitgebracht hebben (ontwerpers van andere elektrische auto's hebben nogal een koekendoos fetish) En zelf met 320 km zou ik me gelukkig kunnen stellen. Daarmee kan je toch al naar de zee en terug als je in het centrum van het land woont, ja dat is voor mij een belangrijke maatstaf :p. Maar ik begrijp de puch niet die er momenteel is om mensen elektrisch te laten rijden. Als een groot deel van de mensen morgen met elektriciteit zouden gaan rijden, zitten we constant met black out's. We zitten nu al met een probleem op een zonnige dag, dat de locale productie niet voldoende kan gedistribueerd worden. Wat gaat het dan geven als iedereen in de nacht eventjes 32 ampere uit zijn stopcontact gaat trekken. Het zal in alle geval snel gedaan zijn met het nacht tarief :p

Mathieu 12:28
afbeelding van Mathieu

Haha, goeie conclusie Adriaan!
Maar, het is natuurlijk wel een grote mogelijke kaper op de "Lease" markt. En als nu eens al die bedrijven die deze wagen zouden aanbieden, ook nog eens eigen laadpalen zouden installeren, dan zou dat al een goed begin zijn.
De "gewone" sterveling is op dit moment toch nog teveel verknocht aan zijn benzine-/dieselwagen en de prijzen liggen, mijns inziens, toch nog veel te hoog van die elektrische wagen.
Bij Renault is het bijvoorbeeld moeilijk om je batterij die je moet huren, apart te verzekeren tegen diefstal en dergelijke. Renault zelf biedt het wel aan, maar een andere verzekeraar zoals ING, Ethias doen er moeilijk over. Kassa kassa voor Renault. :-)

Adriaan 14:23
afbeelding van Adriaan

De massa's inversteringen dat bedrijven gaan moeten doen om snel laadpalen te installeren gaat het allemaal niet zo snel laten lopen hoor. 10 mensen dat met zo'n auto rijden, zou willen zeggen 10 laadpalen. Als je over snellaadpalen gaat spreken, zit je al snel aan 125 ampere. Dat is 1250 ampere, dat is serieus groot verbuik. Maar dan nog, als we maar over 32 ampere spreken, en je zit in een bedrijven terrein, met pakweg 100 elektrische auto's (10 bedrijven met elk 10 wagens) moet je alleen al om uw auto's op te laden 3200 ampere voorzien. De huidige infrastructuur laat dat absoluut niet toe.
6 miljoen auto's (zoveel zijn er snel geschat in belgie) * 32 ampere * 240 volt= 44,16 gigawatt. Het huidig verbruik zit in Belgie rond de 10 gigawatt overdag. Die 44 gigawatt is piekvermogen, akkoord, maar laat ons dan nog zeggen dat 1/4 van de auto's tesamen aangesloten zijn, moet je in belgie alleen al dubbel zoveel elektriciteit gaan produceren om alleen uw auto's te laten rijden. Daar zijn we nog lang niet hoor. En met het huidig inversteringsbeleid gaat dat ook nog wel eventjes duren. Wetende dat er al voldoende waterstofgas geproduceerd wordt om 1 miljoen auto's te laten rijden, maar dat er daarmee niets gedaan wordt, omdat het in de industrie nu aanschouwd word als ongewenst bijproduct.

tomp 10:25
afbeelding van tomp

Zo een Tesla is op een uurtje opgeladen aan dat vermogen. Ik denk dat u een beetje overdrijft met uw pieken. Bovendien moet niet elke wagen elke dag worden opgeladen.
Wij hebben thuis 2 wagens, eentje doet 5000 km per jaar, de andere 50.000. In electrische Tesla laadbeurten wil dat zeggen pakweg een herlaadbeurt of 10/jaar voor de eerste en een 100/jaar tal voor de tweede (uiteraard te strak gemeten).

Adriaan 12:17
afbeelding van Adriaan

Je gaat met een elektrische auto anders omgaan, een benzine of diesel auto rij je tot wanneer je nog 10 km op de reserve hebt, ga dan eventjes tanken en je kan verder. Maar, en zo zou ik toch redeneren, wil elke dag geraken waar ik die dag moet zijn, en theoretisch gezien zal je wel toekomen hoor met maar 3 laadbeurten per week, maar wat als er dan eens iets onverwachts gebeurd, sta je daar schoon met uw ecologische batterij. Nee mensen gaan hun auto laden zoals ze momenteel doen met hun smartphone, thuis de auto parkeren, aansluiten aan het stopcontact zodat ze zeker zijn dat ze de dag erna het volle bereik hebben. Dat doen we nu ook, thuiskomen, gaan slapen, smartphone ff aansluiten op lader, ondanks dat die de dag erna nog probleemloos zou kunnen werken.
Nee ik blijf bij mijn conclusie, ons elektriciteits net is niet voorzien om massa's elektrische auto's te voorzien van de nodige stroom.
Om u een idee te geven, en dit kan je zelf opzoeken op de site van tesla, bij 240volt en 40 ampere (wat ontsettend veel is, een gemiddeld huis doet het tussen de 25 en 75 ampere) kan je per uur 49 km laden. Op een normaal stopcontact kan je ong 12 ampere trekken, en dan kom je aan ong 10 km per uur.
Ik kan en wil vooruitgang echt niet tegen houden, maar als het doel echt is dat we allemaal binnenkort elektrisch gaan rijden, gaat er serieus moeten geinvesteerd worden voor onze elektriciteits voorziening op peil te brengen hoor.

Jo 23:21
afbeelding van Jo

je zal idd je wagen elke nacht opladen, maar ... je zal dan steeds de gewone stekker insteken, waarbij je batterij traag oplaad en dus ook minder vermogen gaat vragen voor je oplaadbeurt.
Dit doe je om je batterijen te sparen, het is beter voor je batterijen om ze traag op te laden, dat geeft hen een langere levensduur.
Dus je laat je batterijen traag opladen gedurende de hele nacht, terwijl jij rustig ligt te slapen, en s'morgens is je batterij ook 100% vol.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws