De geschiedenis van de Spa Six Hours bereikte deze editie een mijlpaal met haar 20 jarig bestaan. En wat is er leuker dan met je oude man op stap te gaan richting Francorchamps en er de jeugd van zovelen te herbeleven.
Het begon destijds met een schitterend idee om een zes uur durende race te organiseren voor oude GT-wagens van voor 1965. Na twee decennia is dit evenement dan ook uitgegroeid naar een internationale meeting voor heel wat historische sportwagens en liefhebbers. Ik was zelf ook al toe aan mijn tweede editie, als 22-jarige nooit deze klasse wagens aan het werk gezien, maar was vorig jaar zo onder de indruk dat ik de komende jaren gegarandeerd weer mijn weekend reserveer om te genieten van het pure racen, toen geld nog geen einddoel was.
De Spa Six Hours heeft naast de 6 uren endurance racen, ook heel wat andere races van verschillende klassen en type wagens.
Op je eentje het circuit rondlopen is niet altijd even prettig, vandaar dat ik mijn vader had proberen overtuigen om mee te komen. Eerst met tegenzin, maar van zodra hij de herinneringen van vroeger bovenkwamen –het was meer dan 30 jaar geleden dat hij ooit nog een race echt had meegemaakt op Spa-Francorchamps- zou je er spontaan ook van gaan glimlachen.
Met de open pitlane voor alle bezoekers, waren er voor hem dus ook heel wat nieuwigheden te ontdekken. Het hele complex van de Formule 1 bestond toen zelfs nog niet, dus vroeg zich terecht ook al af hoeveel dit niet gekost moest hebben. Iets waar de F1 van tegenwoordig veel circuits de das kan omdoen vanwege zijn hoge kostprijs voor het organiseren van dergelijke events.
We hadden ook het geluk om net zoals vorig jaar weer een hele resem aan oude Formule 1-wagens aan de start te zien, die voor een klein halfuurtje de hele vallei deden weergalmen aan dat typische, schelle geluid. Je zou er voor minder nostalgisch om worden.
Het blijft zo moeilijk om de sfeer die er hangt te beschrijven, maar zoveel oldtimers, zoveel verwijzingen naar vroeger, naar het pure van het racen, het is echt iets dat je moet meemaken om te begrijpen wat het in een mens teweeg brengt. Het gaat de teams en piloten niet per se om het winnen tijdens de Spa Six Hours, maar vooral om het deelnemen en om de traditie in stand te houden. Want wat heeft het voor nut als je een oude GT wegsteekt in een museum of garage en dergelijke wagens niet in zijn natuurlijke habitat staan, ook al betekent dat jaarlijks voor enkele jammerlijke crashes?
Volgend jaar bent u hopelijk ook van de partij, voor drie dagen echt genieten.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden