Special: Le Mans 2012 en een Deltawing

Nissan Deltawing Le Mans 2012

In onze intro vorige zaterdag noemden we Le Mans het Mekka van de motorsport. Wie naar de 24 uur is geweest kan dat beamen. Maar liefst 250.000 fans trekken jaarlijks naar de provinciestad onder Parijs. Vooral Britse, Duitse en Deense racefanaten, maar af en toe ook een Belg of Nederlander. Nissan wist deze liefhebbende Belg mee te nemen, ze wilden ons dan ook iets heel speciaal laten zien.

Bij het inrijden van het tijdelijk circuit de la Sarthe wordt al snel duidelijk dat er hier  twee constructeurs de plak zwaaien, namelijk Audi en Nissan. Van Audi is de reden bekend, sinds 2000 stonden ze al 10x op het hoogste schavot. Het verhaal van Nissan is iets minder bekend. Nissan voorziet zowat de helft van alle LM P2’s van een Nismo V8. Als merk zijn ze bij twee van die LM P2 teams verbonden, Greaves en Signatech. Leuk om weten is dat elk team over een GT Academy winnaar beschikt, die jongens zaten twee jaar geleden nog gewoon voor hun Playstation. Ook ouwe rot Martin Brundle was van de partij, het werd voor Martin een editie om nooit te vergeten want hij mocht samen met zijn zoon Alex racen. De Nissan teams werden uiteindelijk 8e en 9e in hun klasse.

Nissan Le Mans 2012
Brundle
Nissan Le Mans 2012

Ondanks Nissan’s LM P2 teams en V8 motoren ging de meeste aandacht naar de Deltawing. Vader Deltawing, Ben Bowlby, is al sinds 2008 bezig met zijn concept. Oorspronkelijk is het Deltawing concept ontwikkeld voor IndyCar. De organisatoren van Indy zagen zo’n revolutie toch niet zitten, later heeft Nissan Ben Bowlby en zijn Deltawing opgepikt om hem als nog in productie te nemen als Le Mans Project 56 racer. Project 56 is door Le Mans in het leven geroepen om nieuwe technologie te laten deelnemen zonder beperkingen. Marketing Director Nissan Europe en racefreak Darren Cox zag wel iets in Ben Bowlby’s racket. Cox is ook de man achter de Juke R en ook de Deltawing was voor hem weer recht in de roos. Maar naast een geslaagde marketing oefening is de Deltawing ook echt een knap staaltje toptechnologie. Zo beschikt hij amper over een 1.6, dankzij een turbo levert die toch nog 300 pk en 310 Nm. Hij weegt ook maar 475 kg en is door zijn spitse snuit dubbel zo aerodynamisch als een “gewone” racewagen. Zijn rondetijden waren vergelijkbaar met de LM P2’s, maar zijn verbruik zou gehalveerd zijn. De twee voorbanden werden speciaal door Michelin ontwikkeld en waren driemaal zo smal ten opzichte van de achterbanden. Grappig toeval, ze hadden exact dezelfde afmeting als een deux-chevaux band, om maar aan te tonen hoe smal dat is voor een Le Mans racewagen.

Nissan Deltawing Le Mans 2012
Nissan Deltawing Le Mans 2012

Naast het tonen van hun technisch kunnen, had de Deltawing ook als doel de jeugd wereldwijd warm te maken voor racerij. Aan de internationale aandacht te zien lijken ze in hun opzet geslaagd. Op Le Mans zelf had Nissan 2 Juke’s voorzien van gigantische boxen. Die knalden zo luide dubstep, dat het hospitality gebouw er van trilde. Nog voor de “jeugd”, was de Juke Nismo aanwezig, deze hete cross-over mogen we begin 2013 verwachten. Verwacht in de toekomst meer hete Nismo Nissans, ze houden alle mogelijkheden open(lees: ze zijn alle modellen aan het testen). Nismo is bij ons niet zo’n bekende naam, maar in Japan in het al lang een begrip.

Nissan Le Mans 2012
Nissan Le Mans 2012 Press Room

Voor de Deltawing was het Le Mans verhaal na 6 uur over. Een veel zwaardere Toyota LM P1 duwde de kleine Nissan foutief van de baan. Rijder Satoshi Motoyama probeerde tevergeefs het differentieel nog te blokkeren, om hem zo nog naar de pits te rijden (video hier). Satoshi was van dichtbij betrokken bij de ontwikkeling van de Deltawing (die trouwens in 100 dagen is gemaakt), met tranen in de ogen moest hij de aftocht blazen. Heel het Toyota-team, met rijder Kaz Nakajima op kop is achteraf officieel hun excuses komen aanbieden. Het was een beetje een anticlimax om op zo’n manier afscheid te moeten nemen van de Deltawing, maar om de race zelf was het natuurlijk niet echt te doen. Met de Deltawing is weer eens bewezen dat er knappe koppen rondlopen in de autobranche en dan hebben we het niet alleen over de ingenieurs. Wij zijn er van overtuigd dan projecten als deze inspireren. Als wij in de organisatie van Le Mans zaten, zou de open klasse dan ook uigebreid mogen worden. Hopelijk luisteren ze.

Nissan Le Mans 2012

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Nissan en Wim Verboomen

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Quin 14:17
afbeelding van Quin

Inderdaad, dergelijke events moeten ingenieurs de kans geven om hun kennis en experimenten ten toon te spreiden, het kan de sport alleen maar interessanter maken.

Nadeel van zo'n projecten is de onvoorspelbaarheid. Nissan had natuurlijk geen fout deze keer, maar een mislukte wagen kan de topwagens wel snel hinderen.

Trouwens ook eens geprobeerd voor die GT Academy, mijn beste tijd ligt ruim 7 seconden van de top, dus ik zal er niet voor in de wieg gelegd zijn :) (ofwel moet ik eens zo'n stuurtje aanschaffen).

Wim 14:23
afbeelding van Wim

@quin: ik dacht dat Yves wel dicht bij was, en ivm de onvoorspelbaarheid, zou toch goed geregeld moeten zijn denk ik

Yvesw 15:18
afbeelding van Yvesw

@Wim: Heb een tijd lang 5de gelegen, maar de werkloze Walen hebben zich volgens mij er ten volle opgesmeten... Zit momenteel 1.5sec van de eerste (wat nog altijd een eeuwigheid is...) Och ja...
ps: Eens een raceke doen Quin? :-p Mijn tag is gewoon yveswouters medunkt ;)

Quin 16:40
afbeelding van Quin

In orde :p.

Ik dacht dat ik Quin_BE noemde? Ik zou het eens moeten checken, maar dacht het wel :)

Yvesw 19:46
afbeelding van Yvesw

@Quin: Allright! It's a date ;)

Yvesw 20:58
afbeelding van Yvesw

Oké Cuore, geef uw tag ook maar door :p It's a autofans.be race :p

Yvesw 22:43
afbeelding van Yvesw

@Cuore: Zolang ze maar niet met race-uitlaat zijn, want die dingen verpesten heel de beleving :p

Quin 09:15
afbeelding van Quin

@Pieter: haha, nee, niet meer. Hoe was jouw nickname nu weer indertijd ;)?

Wim 19:19
afbeelding van Wim

Zou de Deltawing naar GT5 komen vraag ik mij af, of zit hij er al in?

Yvesw 14:02
afbeelding van Yvesw

@Wim: GT5 wordt op dit moment totaal verwaarloosd... Terwijl Forza maandelijks nieuwe wagens krijgt is het op GT5 dodelijk stil. Ik denk dat ze er klaar mee zijn (is tenslotte al 2 jaar oud) en aan het werk zijn voor GT6. Al gaan ze daar serieus uit hun kas moeten komen want na GT3 & het epische GT4 is GT5 wil een teleurstelling van formaat! Ze hebben jarenlang alleen in het genre gezeten, maar ondertussen zijn ze toch ingehaald door Forza (wat doet dit pijn om te zeggen :p). Als <a href="http://www.youtube.com/watch?v=xy8JA4pqrI4">Forza Horizon</a> potten kan breken zie ik me toch de overschakeling maken naar den duivel (xbox)...

Techno Patat 15:23
afbeelding van Techno Patat

Als forza horizon nog mar de helft van z'n verwachtingen inlost wordt het een topper! Want ik speel enorm graag free roam games en sim-games! Maar een combinatie van die 2 is momenteel gewoonweg onbestaande!

En forza wordt inderdaad goed gesupport! Maandelijks een hele hoop auto's en content! En een behoorlijk grote comunnity ook!

Yvesw 15:43
afbeelding van Yvesw

@Patat: Forza is nu geen ultiem sim-game eh :p Nee, ik verwacht toch grote dingen! Test drive is het zelfde straatje ingegaan... Test drive unlimited 1 was ongelooflijk, Test drive unlimited 2 was een flopper van formaat. Nochtans had het een goede car line-up, tjoening en 2 zonovergoten eilanden. Maar als de handling niet goed zit...
Ik stel voor dat jij Horizon koopt en me dan probeert te overtuigen ;)

Techno Patat 17:55
afbeelding van Techno Patat

Geen ultieme sim, mar de besturing is toch behoorlijk juist in vergelijking mer de arcadeaxhtige tdu!

Kopen doe ik sowieso, u overtuigen niet ;)! Ik zal het je wel laten ervaren ;)! Ofwwel overtuigt de game u, ofwel niemand :P! Maar dingen opdringen is nooit een goe gedacht!

Yvesw 18:39
afbeelding van Yvesw

@Patat: Er is nog een dikke lijn tussen "opdringen" en "in de juiste richting sturen" eh :p
Dat moet jij toch weten als bakkersgast/ verkoper? ;-)
"Nee madammeke, als ge met 12 man zit zou ik toch voor deze iets grotere (en tevens 3x duurdere) taart gaan. Ge gaat er geniet van hebben!"

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws