Autofans.be testte Gran Turismo 5 Pré-Launch

GT5 Brandspace 2010 Autofans.be

We bevinden ons zich bij  Sony Computer Entertainment   wanneer Robin -de marketing man van Playstation in de Benelux- ons verwelkomt in Room 299. Hij gaf ons een korte inleiding en privé persconferentie om ons een idee te geven wat Gran Turismo 5 te bieden heeft, wat het onderscheidt van haar voorgangers en vooral de concurrentie. Nathan was mee uitgenodigd en vertelt ons zijn ervaringen samen met enkele lezers die eveneens hun ei kwijt wouden.

Dat de TV's waarop we gingen spelen niet uit het Panasonic kwamen kon je zelf wel raden, wij speelden op twee 60” Bravia 3D tv’s,  meerdere andere 40”+ schermen, een handvol kleinere schermen, twee volledig uitgeruste racing simulators en enkele PSP's. Het eerste wat ik aan een test ging onderwerpen was hetgene waarvoor we eigenlijk zijn gekomen, hetgene waar menig Autofan al  zes jaar naar verlangt. dé Gran Turismo 5.

Het startscherm van Gran Turismo verscheen, maar aangezien het nog een test versie was (niet het uiteindelijke product)  konden we niet voor alle mogelijkheden kiezen. Ik koos quick race, en als eerste circuit was de keuze vlug gemaakt, de Nürburgring.  Een test versie zijnde waren ook niet alle circuits beschikbaar, enkel Toscane, Tokyo, de ring en enkele andere. Het is ongelooflijk hoe gedetailleerd de Japanners te werk gingen voor het nabouwen van niet alleen de wagens maar ook de circuits. Het gaat zelfs zo ver dat alle bomen rond de circuits op dezelfde plaats staan en even groot zijn. Althans op dit moment.

GT5 Brandspace 2010 Autofans.be

Autofans-lezer Kristof was aanwezig en vertelde er het volgende over:
Bedankt aan Autofans.be en Sony voor de toffe PlayStationnamiddag in Room 299.

Zij die de wedstrijd niet wonnen, hebben toch wel iets gemist. Interessant GT5 presentatie door Robin van PlayStation, spelen met de nieuwe PlayStation Move, maar vooral GT5!  Ook al hebben we nog niet de finale versie gezien, de game is echt indrukwekkend.  En of we het nu hebben over het interieur en exterieur van de wagens, de race tracks, de decors,...  de graphics zijn ongelooflijk vet en kloppen tot in het kleinste detail! Vooral het spelen in 3D en in de simulator waren echt indrukwekkend!

Ik kan niet wachten tot mijn exemplaar van GT5 ontvang! Ondertussen overweeg 'k serieus om mijn huis te verbouwen zodat er plaats is voor een home cinema system met 3D tv of een GT5 simulator...

GT5 Brandspace 2010 Autofans.be

Mijn keuze uit de beschikbare wagens (het was een testversie, weet je nog?) was ook vlug gemaakt, de 458 Italia in het Rosso Corsa. Driving aids rond 3/10,  Sports S3 banden, automatische versnelling voor te beginnen. Laadscherm, en weg was ik.  In 3rd person view (camera achter de auto) was er niets op aan te merken, maar het spel begon pas echt te schitteren als je naar de cockpit view overschakelde. 3D bril op en het was een beleving van jewelste. De details die in het ontwerp van de cockpit zijn gegaan zijn onvoorstelbaar, en in 3D geeft het nog een extra laag van realisme. Je krijgt ‘echt’ dieptezicht in je dashboard met een fantastische immersie in het spel als gevolg.

GT5 Brandspace 2010 Autofans.be

Over het grafisch gedeelte had ik dus geen klagen, maar hoe zat het met het langverwachte realistische schademodel? Dit vond ik een beetje spijtig dat ik  dit nog niet uitgebreid kon testen, want dit was ook weer nog niet volledig aanwezig in deze versie.  Toch, op het einde van mijn race geknoei zag mijn Italiaanse schoonheid  er  gehandhaafd uit. Na nog een race liet ik de controller over aan iemand anders, en ging ik verder op verkenning in het gloednieuwe Sony speelgoed. Ik zette mij naast Ponrow, die zich aan het uitleven was met Motorstorm Apocalypse, ook op een 3D tv.

Autofans-lezer Domien was aanwezig en vertelde er het volgende over:
Ik werd heel goed ontvangen door de man van Sony, hij stelde hij me alle zaken voor die ik kon ontdekken en testen die middag. Uiteraard begaf ik me direct tot een PS3 met GT5 erop. Ik was meteen verrast door het nachteffect van het spel. Maar toen ik de Powerpoint-voorstelling had gezien was ik pas echt diep onder de indruk van hoe uitgebreid GT5 wel is.

Bijvoorbeeld de functie van een raceteam te managen was mij helemaal nieuw, maar leek me heel leuk. Wat me ook opviel was de sterke samenwerking met Mercedes-Benz, met name de SLS AMG (als key feature?, doosje van de gewone versie, signature series,...). Dit is uiteraard geen slecht punt, aangezien, zoals de man van Sony reeds aanhaalde, GT5 de eerste game is met de SLS AMG. Dit was allemaal mooi en leuk, tot ik plaatsnam voor de 60" (wilde gok) 3D schermen, echt geweldig! Brilletje op, racetrack kiezen, auto en lakkleur kiezen, settings goed zetten, cockpitview selecteren en beleven! Gewoon fenomenaal! Wat ik er nog wil bij vermelden maar niet relevant is voor GT5 op zich is het volgende: De simulatoren met kuipstoeltjes vond ik dan weer minder, zag er wel heel goed uit maar het gevoel in het stuur en de pedalen was naar mijn mening soms nog niet wat je bij een gemiddeld stuursetje voor je pc hebt. Hiermee had ik al gereden op het Autosalon in januari 2010 en toen had ik hetzelfde gevoel.

Nogmaals bedankt voor de leuke middag, dit was een leuke actie, en wat misschien voor mij persoonlijk nog het leukste was, is van eens met de redactie te kunnen babbelen. Ik volg sinds een 4-tal jaar autoblog.nl, en ben sinds een paar maand overgeschakeld naar autofans.be, en het niveau dat jullie afleveren (dit is niet jullie full-time job heb ik begrepen) vind ik zeker zo goed, en de website zit gewoon veel beter in mekaar naar mijn mening. Enkel lof dus!

GT5 Brandspace 2010 Autofans.be

Wat een indrukwekkend spel om naar te kijken, nog meer om zelf te spelen. Racen door een stad die in volle apocalyptische fase is. Meteorieten die her en der inslagen, grondverzakkingen en ontploffende tankwagens zijn maar een kleine greep uit de animatie. Als je voor jou plots de grond ziet wegzakken, zoek dan maar vlug een schans waarmee je over de kloof kan springen, anders kan je wel eens kostbare plaatsen verliezen.

Even het spellen menu in de XMB  (Xross Media Bar) doorbladeren. Killzone 3, in 3D.  Ook een aanrader, een FPS in 3D is toch nog een heel ander gevoel dan een racing simulator.  Zeker de intro, waarbij je jezelf in een ‘helicopter’ bevindt en met een vast machinegeweer de vijand achter hun stellingen kan neermaaien.  Maar goed, dat  moet je zelf meemaken, woorden doen deze ervaring enkel teniet.

GT5 Brandspace 2010 Autofans.be

Over naar de Wii controller met die gekleurde bollekes, de Playstation Move dus.  Sports Champions opstarten, Gladiator Duel kiezen en heel kort vier controllers (ik ging duelleren met Wim) kalibreren.  Elke beweging je met de controller maakt wordt direct 1:1 vertaald naar een beweging van je avatar, zij het met je zwaard of met je schild. Epische gevechten waarbij sommige Gladiator scènes verbleken. Enkele indrukwekkende finishing moves en ik was gewonnen – en moe.

Er stond nog iets waar ik naar uitzag, Socom 4 – met de Move controller. Wat een aanpassing om echt te richten, in plaats van met de analoge stick.  Ik bakte er niet veel van, maar gaf vlug de Move door aan iemand anders die er wel wat van kon. Een indrukwekkend stukje technologie, die Move controller. Maar voor spellen als Socom 4 verkies ik toch nog liever de oude methode. Een kwestie van gewoonte, als je dit al gewoon bent sinds Socom 1.

GT5 Brandspace 2010 Autofans.be

Autofans-lezer Tim was aanwezig en vertelde er het volgende over:
Het was een hele leuke namiddag. GT5 was echt geweldig, de auto’s waren zeer gedetailleerd uitgewerkt. De rijeigenschappen van de wagens waren ook heel realistisch. De simulator met het Logitech Driving Force GT stuurtje die 900° kon roteren maakte het echt af. Het was heel jammer dat de weerseffecten nog niet getoond konden worden alsook dat het schademodel nog maar beperkt was. Ik vond het racen in 3D wel leuk, maar ik zie me geen uren gamen in 3D. Ik vind het iets te vermoeiend voor de ogen. Al bij al was het een zeer toffe namiddag, met andere woorden ik kan echt niet wachten tot ik het spel in mijn handen krijg!

GT5 Brandspace 2010 Autofans.be

Autofans-lezer Bert was aanwezig en vertelde er het volgende over:
Een babbel met mede autofans maken en ondertussen met een Ferrari Enzo of 458 over de Nürburgring rijden.
Meer hoef ik niet te zeggen, het was een aangename namiddag voor auto en game liefhebbers. Overigens was het ook leuk om de move controller en de 3D TV's eens uit te proberen.

Nogmaals bedankt voor de uitnodiging

GT5 Brandspace 2010 Autofans.be
GT5 Brandspace 2010 Autofans.be
GT5 Brandspace 2010 Autofans.be

Bedankt Sony Benelux voor de leuke samenwerking!

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Quin 21:55
afbeelding van Quin

En als je fan bent van F1, moet je zeker de recent uitgekomen F1 2010 kopen, zeker de moeite ;).

Wim 10:57
afbeelding van Wim

GT5 wordt wederom geweldig, die GT5 in 3D was alleen een meerwaarde in cockpit view, fijne namiddag, toffe mensen!

Quin 17:14
afbeelding van Quin

Zit je ook op 'short race weekend'? Dan heb je uurtje practice , half uurtje qualifying en de race (iets van 40 minuten), dat valt op zich nog mee (+ je kan tijd versnellen).

Maar 1 GP op één avond is inderdaad wel lang; bij mij duurt het meestal wel een week voor ik 1 GP heb afgewerkt ;).

Ik zit nu aan de 5de (Spanje, dacht ik). Ik denk dat ik moeilijkheidsgraad wel nog eentje zal moeten hoger zetten. 3 wins en een podiumplaats met een Toro Rosso lijkt me wel straf :-).

En was leuke namiddag en alvast merci voor de game!

Quin 12:03
afbeelding van Quin

@Ponrow, heb niet echt een gaming PC, dus op m'n PS3 gekocht. Toch aan het overwegen om een stuurtje te kopen, lijkt me het allemaal wel leuker te maken ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws