Vrijdag Fandag: Citroën 2CV Charleston

Citroen-2CV-charleston-vrijdag-fandag-vfs04

Autofans zijn er in alle soorten en maten. Voor de vierde keer laten we de lezer zelf aan het woord over zijn auto in onze Vrijdag Fandag-rubriek. Zegt de kleurenstelling van de Eend van deze week je iets?

Naam: Dirk Vervoort
Leeftijd: 51 jaar
Wagen: Citroën 2pk Charleston
Eigenaar sinds: 1999
Vorige wagens: 2pk – BX14 RE – Xantia – C8 (=huidige 2de wagen) - C3 wagen die de kinderen momenteel gebruiken
Kort: Gezapig touren zonder stress

Het verhaal

Geschiedenis
Als bijna-twintiger kreeg ik in 1984 van mijn ouders een autootje om vlot mijn school en stageplaatsen te kunnen bereiken, een geitje en ik koos voor de Charleston uitvoering. Jarenlang heb ik daar plezier aan beleefd. We gebruikten hem ook als ceremoniewagen bij onze trouw in 1985. Toen onze dochter twee jaar later werd geboren, besloten we “voor de veiligheid” een andere wagen te kopen. De Charleston werd door de garage overgenomen en we kochten een nieuwe wagen, een BX. (Wat heb ik later spijt gehad dat we onze 2Pk hadden weggedaan, maar ja, als jong koppel was elke frank er eentje die we niet moesten lenen, dus…). Veel jaren later, we hadden ondertussen de BX vervangen door een Xantia, begon het idee te kriebelen om opnieuw een 2pk te kopen. En waarom niet onze eigen Charleston. Via onze garagist werd de auto gelokaliseerd, bekeken, gewikt en gewogen en toch maar niet gekocht. Er zou teveel werk aan zijn om hem weer in orde te krijgen. Dus ik was weer terug bij af.

Citroen-2CV-charleston-vrijdag-fandag-vfs04

Tot op een dag ik aan een frituur een Charleston te koop vond. Ik heb de wagen, na overleg met mijn echtgenote, meteen gekocht. Te snel bleek echter, want de auto was in dermate slechte staat dat enkel de onderdelen bruikbaar waren. En op dat moment heb ik een kapitale fout gemaakt en is het volledige chassis verloren geraakt... Eind de negentiger jaren heb ik dan opnieuw een 2Pk gekocht van 1984, maar echter geen Charleston-uitvoering. Het plan was om deze wagen te restaureren in Charleston-versie en ik zou alles zelf doen tijdens de schoolvakanties. Het demonteren viel goed mee, daar heb je slechts een basis aan gereedschap voor nodig. Maar het plamuren en schuren heb ik na enkele schuchtere pogingen al snel opgegeven en overgelaten aan de man met kennis van zaken in onze Citroën-garage Van Riel in Hoogstraten. Daar kon ik ook de wagen permanent stallen en in mijn vrije tijd aan de wagen knutselen of een handje toesteken.

Citroen-2CV-charleston-vrijdag-fandag-vfs04

Een nieuw chassis werd besteld en het chassisnummer werd na goedkeuring overgebracht. Het koetswerk, eerst gezandstraald, werd mooi opgeschuurd. De onderdelen van de Charleston werden in- en aangebouwd, (de mechanicien in de carrosserie kwam dikwijls goed van pas met het nodige professionele materiaal voorhanden). Nadat alle onderdelen weer allemaal op hun plaats zaten, werd de hele carrosserie netjes in de kleur zwart/bordeaux gespoten en voorzien van de juiste striping. De motor draaide nog soepel dus daar werd niets aan gedaan.

Citroen-2CV-charleston-vrijdag-fandag-vfs04

Na bijna 5 jaar was de wagen uiteindelijk helemaal klaar en mocht hij nog een tijdje in de showroom staan blinken. De eerste jaren heb ik de wagen met een gewone nummerplaat ingeschreven (de toenmalige oldtimervoorwaarden waren toen nog heel strikt), heb ik hem in de eigen garage geparkeerd en enkel getourd als het zonnetje scheen. Pas sinds dit jaar is de wagen ingeschreven als oldtimer.

Het is zalig om langs landwegen te cruisen, in een rustig tempo, op een reis naar de wijnstreek rond Beaune in Frankrijk en de champagnehuizen rond Reims. Fantastisch… picknicken naast een wijngaard. Auto aan de kant, dekentje op het gras, vers stokbrood, kaas en een glaasje rode wijn, kortom leven als god in Frankrijk! Het enthousiast elkaar begroeten wanneer een andere deux-chevaux het pad kruist. De bewonderende blikken als je je wagen parkeert. Het is gewoonweg zalig. We hebben ooit zelfs een flinke korting op ons hotelverblijf gekregen omdat de eigenares, zelf ook een fervente 2 pk-rijdster, zo blij was dat wij bij haar wilden logeren. Een kokette juffrouw aan de receptie van een bekend champagnemerk ging volledig uit haar dak toen ze merkte dat we met een 2 Pk Charleston gekomen waren. We hadden champagne gekocht en die zouden we best gekoeld vervoeren (airconditioning). Toen we vertelden dat we met een wagen met constante airconditioning reden en ze een blik wierp op de parking, rende ze meteen naar buiten om onze wagen van dichtbij te gaan bekijken en kirde van plezier.

Citroen-2CV-charleston-vrijdag-fandag-vfs04

Wat zou je anders aanpakken?
Onze wagen is dus geen originele versie en dat vind ik wel een beetje jammer.

Waar krijg je een glimlach van?
Met open dak genieten van het rijden langs rustige wegen, de zon en de wind… het is vakantie als je instapt.

Citroen-2CV-charleston-vrijdag-fandag-vfs04

Waar word je humeurig van?
Vroeger had ik heel wat startproblemen, maar nu er een elektronische ontsteking in zit, start hij als vanzelf.

Kostenplaatje
De aanschaf van de twee wagens, het nieuwe chassis en de werkuren in de garage drijven de kosten flink de hoogte in. Ik denk dat alles bij elkaar het hele project ongeveer een 9.500 euro heeft gekost.

Citroen-2CV-charleston-vrijdag-fandag-vfs04

Hamer & beitel
Er is niets wezenlijks veranderd aan de wagen, origineel was hij wit met een gewoon dashboard. Ik heb hem aangekleed in Charleston-versie.

Waarom een 2 CV?
Ik ben sowieso een Citroën-lover. Geef mij een Mercedes kado en hij staat morgen te koop om met de opbrengst een oude DS of een Traction Avant te kopen. Een 2Pk is rijden op mensenmaat, zorgeloos en zonder stress. Een wagentje waar je ofwel niet te nauw op moet zijn, of een pareltje om mee te cruisen.

Citroen-2CV-charleston-vrijdag-fandag-vfs04

Blijver of afschrijver
Deze wagen doe ik nooit van de hand !!

Gegevens

Huidige kilometerstand: 24.833 km
Leeftijd wagen: bouwjaar 1984
Motor: 602 cc
Overbrenging: manueel, 4 versnellingen
Topsnelheid: 115 km/u (met rugwind)
0 tot 100km/u: Dat hangt af van de tegenwind. (in theorie: 35s, nvdr.)
Vermogen: 28,5 pk
Koppel: 38 Nm bij 3.500 tpm
Aandrijving: Voorwiel
Gewicht: 560 kg
Gemiddeld verbruik: 4,5 l/100 km
Rijtaks: 35 euro
CO2-uitstoot: niet bekend

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen".

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Wim 12:24
afbeelding van Wim

Prachtige 2 CV!

Adriaan 13:07
afbeelding van Adriaan

Schitterend :) altijd zeer charmante autotjes gevonden, en wat een pracht model is dit (en dan heb ik het deze keer niet over de snor ;-) )
Om een of andere onbegrijpelijke reden vind ik de 2pk echt schitterend, ik kan er de vinger niet op leggen, want echt knap vind ik ze niet (een mini vind ik bv knapper) snel kan je ze ook niet noemen, maar charme en charisma hebben ze in overvloed.

bartelskie 13:55
afbeelding van bartelskie

Proficiat ! Prachtig verhaal en sublieme 2CV !
Ik heb al 2 x een 2 CV gehuurd om mee rond te cruisen en het zijn echt funwagentjes. Plezier dat we toen gehad hebben ! :-)

Linda 11:12
afbeelding van Linda

Leuk verhaal! Enne nog veel plezier ermee :-)

Freddy 10:00
afbeelding van Freddy

Mooi verhaal . . . mooie 2CV en mooie foto's geniet er nog vele jaren van !
Zelf altijd een beetje gedroomd, er ooit één te hebben, heb sinds vorig jaar mijn droom kunnen waar maken. Het is nu, vooral bij mooi weer, met open dak, zalig genieten tijdens het gezapig rondtoeren . . . :-)

Philip 20:54
afbeelding van Philip

Jouw verhaal is in het begin gelijk aan ons verhaal . In 1982 kreeg ik een 2cv en koos ik ook voor een charleston . Veel mee rond getourd met mijn lief die later mijn vrouw werd en er mee rond gereden tot onze zoon geboren werd . Om veiligheidsreden werd hij verkocht .
Voor een visa gt maar met de jaren wel spijt gekregen dat we hem verkocht hadden . Na heel veel jaren heb ik uiteindelijk dit jaar een nieuwe charleston kunnen kopen uit het jaar 1982 ( ingevoerd uit Italië en in heel goede staat)En nu is het zalig om er mee rond te toeren .

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws