Special: De Dunlop SportMaxx lancering op het circuit van Ascari

Dunlop Ascari 2012

We zijn hier heel eerlijk in. Wanneer Dunlop ons uitnodigt om hun nieuwe performance band uit te testen op het circuit van Ascari, dan hebben we maar weinig bedenktijd nodig. Ondergetekende trok dus naar Spanje voor een hoge snelheidstest van de Sport Maxx RT & Sport Maxx Race. Voor het "behind the scenes" verhaal, kan je op onze Facebook pagina terecht.

Dunlop Ascari 2012

Droomcircuit
Dunlop heeft niet zomaar het Ascari Race Resort uitgekozen als testondergrond. Op het resort ligt een 5,5 km lang circuit dat over replica’s van 's werelds bekendste bochten beschikt. Deze autotempel is een kind van autofan en multimiljonair Klaas Zwart. Hij heeft een prachtige streek uitgekozen om zijn droom neer te zetten. Het schilderachtige Ronda is omringd door gigantische olijfboomgaarden en bijhorende kronkelweggetjes. Ons avontuur begint dan ook niet op het circuit, maar op de openbare weg.

Dunlop Ascari 2012

Grip
We gaan op pad met de BMW Z4 sDrive28i die voorzien is van vier Sport Maxx RT banden. RT staat voor Race Technologie. Dunlop wil dus duidelijk aantonen dat het zijn mosterd, voor de ontwikkeling van straatbanden, haalt in het racecircuit. Deze band zou dan ook wat vermogen moeten aankunnen. Onze 245 pk sterke BMW heeft in ieder geval grip genoeg op de smalle asfaltbaantjes van Ronda. Maar of de Z4 of de Dunlops hier het grootste aandeel in hebben is moeilijk te zeggen. In ieder geval hebben ze de RT op 4 manieren serieus aangepakt. Eerst en vooral hebben ze een nieuwe rubbersamenstelling. Ten tweede maken ze gebruik van speciale profielblokken. Ten derde, en dat is echt zichtbaar, heeft de band een breed buitenste schouderblok.  Dat zou meer controle en stabiliteit in de bochten moeten geven. Het vierde en laatste punt is de constructie van de band, die zou zo geoptimaliseerd worden zodat die tot een lager brandstofverbruik leidt. Dat laatste klinkt misschien vreemd op een performance band, maar Dunlop heeft een goede reden om dit te vermelden.

Dunlop Ascari 2012

EU-labels
Vanaf 1 november 2012 zijn alle bandenfabrikanten verplicht hun banden te labellen volgens de Europese normen. Men kan van Europa op 3 vlakken punten scoren. Op rolweerstand, rolgeluid en op de prestaties op een nat wegdek. Deze labels zijn van groot belang voor een A-merk als Dunlop. Zo belangrijk dat ze een studie gedaan hebben naar het koopgedrag van potentiële klanten in combinatie met de EU-labels. Daaruit blijkt dat maar liefst 89% zou afgaan op de labelling. Met dat in je achterhoofd, kan je maar beter heel goed scoren met je premium band.

Dunlop Ascari 2012

Supercarbanden
Op dag 2 mogen we die andere nieuwe band testen, de Sport Maxx Race. De naam zegt het natuurlijk al. Deze band is ontwikkeld om nog meer vermogen op de baan te zetten. Hij richt zich volgens Dunlop dan ook op het “supersportief” segment. Vrij vertaald is dit dus een band voor supercars. Daarom mogen we hem testen op de 525 pk sterke Audi R8 V10. Deze keer is er een uitdagend stuk Ascari afgezet en staat de tractie controle helemaal af. Met deze circuittest wil Dunlop aangeven dat je met deze band zo het circuit op kunt. Zelf raden ze 80% weggebruik en 20% circuitgebruik aan. Niet toevallig vinden we de banden ook standaard terug op de Mercedes C63 AMG Black Series, de Audi TT RS+ en de Porsche 911 GT3 RS 4.0. Om zijn prestaties nog extra in de verf te zetten, mocht BMW’s fabrieksrijder Augusto Farfus een deel van de presentatie voor zijn rekening nemen. Die kan uiteraard wel wat vertellen over het belang van high performance banden. Na Farfus en de R8, mochten we nog even de 333 pk sterke Audi S4 uitlaten op een ander stuk Ascari. Wederom veel grip, maar desalniettemin kunnen we niet zeggen wie daarvoor het meest verantwoordelijk is. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat Dunlop ons met hand en tand wil uitleggen hoe zij voor die extra grip zorgen, en dat geldt toch al voor iets.

Dunlop Ascari 2012

Meer info op Dunlop.be

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:09
afbeelding van Techno Patat

Leuk! Jammer dat je niet echt kon vergelijken met banden van de concurrenten ofso, dan hadden die tests toch een beter beeld gegeven!

dat van die labels: Persoonlijk vind ik het belachelijk! Als ze een beetje werken zoals de euro Ncap ben je er vet mee! Ik zou persoonlijk liever in een 4 sterren Volvo zitten die verongelukt dan in een 5 sterren Renault! En ik vermoed dat ze wel goede standaarden hebben voor gewone banden, maar ofdat de sportbanden daar een beetje op gaan scoren lijkt me twijfelachtig! Zo had ik vroeger sportmaxx TT's! En dat waren volgens een test van de anwb de banden met de meeste grip, kortste remweg en beste bochtsnelheden! Maar hij werd toch 2e geplaatst omdat er een andere band was die minder verbruikte en die minder lawaai maakt...
Als je een sportmaxx TT, Race, RT, ... legt is het omdat je GRIP wilt en niet omdat je de zuinigste band wilt... Dan koop je toch een energy-saver? Ik hoop dat ze echt onderscheid maken in de soort band, al lijkt me dit sterk!

Voor mij mag het altijd Dunlop zijn, maar voor m'n bella maken ze geen banden in de juiste maat met juiste snelheidsindex... Jammer!

Wim 16:31
afbeelding van Wim

@patat: dat ging wel, maar wanneer het event is georganiseerd door één van de merken is kunnen we moeilijk iets over de concurrentie zeggen natuurlijk :) Dat zou met een onafhankelijke bandentest wel gaan.

Techno Patat 13:53
afbeelding van Techno Patat

Bwa, van banden heb je toch wel snel een gevoel vind ik! Zeker op de auto's die vrij comunnicatief zijn! Een onafhankelijke test is idd beter, maar je kan toch al een idee hebben?

Wim 08:29
afbeelding van Wim

Tuurlijk, er was bakken grip, meer dan op mijn R8 :)

Techno Patat 13:56
afbeelding van Techno Patat

Ik snap wel dat hij in het artikel geen vergelijking kon aangaan, maar puur persoonlijk: geen voorkeur voor bepaalde eigenschappen van de ene of de andere band?

Lijkt me idd zeer leuk! Een dagje spelen met leuke auto's kan toch niet echt tegenvallen hé :p!

Rene Wouda 21:08
afbeelding van Rene Wouda

- edit: voor reclame kan je terecht op ons contactformulier (https://autofans.be/contact) -

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws