Oldtimertijd: deze auto's worden 30 in 2020

kokoflanel

2020, een nieuw jaar, een nieuwe reeks oldtimers. In de nieuwe oldtimerregeling moet je wagen nog altijd 30 jaar zijn voordat hij het 'oldtimer'-label opgekleefd krijgt. Wij gaan eens neuzen naar de belangrijkste nieuwe oudjes.

Dat wil zeggen dat we onszelf 30 jaar terug katapulteren in de tijd. 1990 was het jaar waarin Mathias Reim een nummer 1 hit scoorde met Verdammt ich lieb' dich. Het was ook het jaar waarin we allemaal van "Stop, Hammertime!" zongen. Het is ook het geboortejaar van onder andere tennisster David Goffin. In 1990 gingen we ook met z'n allen naar Koko Flanel kijken in de cinemazalen. Maar goed, auto's dus.

Alfa Romeo Spider (Typo 4)

Alfa Romeo Spider 1990

Mocht je hopen om deze voor een klein prijsje op de kop te tikken, dan ben je te laat. Want de Spiders gaan al jaren omhoog in waarde. De sexy en strakke Spider staat hoog aangeschreven bij liefhebbers en dat zal, nu hij officieel weer een oldtimer is, niet veranderen.


BMW 8 Reeks

BMW 8 1990

De 850 was een kunststukje van BMW. Niet echt een opvolger van de 6 Reeks, wel een nieuwe topcoupé, die het aandurfde om de Mercedes R129 SL te beconcurreren. De vijfliter onder de kap durft dan wel eens een drinkebroer te zijn, zijn lijnen maken veel goed.


Honda NSX

Honda NSX 1990

Jammer voor Honda dat de Diablo in hetzelfde jaar gelanceerd werd, anders hadden zij de strafste supercar gelanceerd dat jaar. De Honda NSX groeide echter uit tot een icoon en je zal al goed moeten zoeken om een goed exemplaar onder de 50.000 euro te vinden. 275 pk was destijds genoeg om als Ferrari-killer gezien te worden.


Hyundai Scoupe

Huyndai Scoupe

Hyundai lanceerde in 1990 een coupé die we eerder... euh, grijs zouden kunnen noemen. De Scoupe bewijst dat je door het weggummen van twee deuren niet plots een begeerlijke coupé in het aanbod hebt zitten. Voornaamste verkoopsargument was dan ook zijn aangename prijs.


Lamborghini Diablo

Lamborghini Diablo

De Diablo volgde in 1990 de Countach op, waarmee hij grote schoenen te vullen had. Hij kreeg een 5.7 V12 met 492 pk. Later werd dat vermogen nog verhoogd maar in 1990 moest je het daarmee doen. De Diablo was een typische Lamborghini, al miste hij wel wat het brute van de Countach. Hij is ook wat minder gewild dan zo'n Countach, al ben je nog altijd de prijs van een klein huis kwijt als je eentje op je oprit wil.


Mercury Capri

Mercury Capri

Nooit officieel bij ons ingevoerd, maar op tweedehandssites circuleert er tegenwoordig wel eentje. De Mercury Capri van de laatste generatie was in tegenstelling tot zijn voorgangers een cabrio. Terwijl de Mercury Capri oorspronkelijk een hernoemde Ford Capri was, had deze laatste generatie niks meer met Fords Europese coupé. De Mercury Capri kwam er als antwoord op de Mazda MX-5 en de Toyota MR2.


Nissan 300 ZX

Nissan 300 ZX

De Nissan 300 ZX was in zijn tweede generatie een beetje een miskend beest. Uit zijn 3.0 V6 puurde Nissan 225 pk, of zelfs 304 pk in de Twin Turbo-versie. Prijzen beginnen stilaan te stijgen, al heb je nog wel makkelijk een exemplaar onder de 10.000 euro.


Porsche 911 Turbo (964)

Porsche 911 Turbo 964

De Turbo-versie van de 911 kwam er in 1990, met de 3.3-liter benzinemotor uit de 930, zijn voorganger. Met 320 pk op de achterwielen was hij geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. In 1994 kwam er een 3.6-motor, die de 911 Turbo 360 pk gaf. Die laatste versie is slechts in beperkte oplage geproduceerd vanwege de aangekondigde komst van de 993. Maar bouwjaar 1994 maakt 'm dus nog geen oldtimer volgens de huidige regels.


Renault Clio

Renault Clio 1990

Dertig jaar geleden lanceerde Renault de eerste generatie van wat we nu nog altijd kennen als de Clio. Als opvolger van de R5 was de Clio hun kleine stadswagen. Hij blijft rijden in Frankrijk, waar hij tegenwoordig deel uitmaakt van jouw vakantieherinneringen. Je koopt hem voor een appel en een ei, behalve de Clio 16V, of de Clio Williams. Die eerste kwam er echter pas in 1991, op de Williams was het wachten tot 1993.


Toyota Celica Mk.5

Toyota Celica 1990

Deze generatie Celica was de laatste met de opklapkoplampen. Opvallend was dat Toyota hem als liftback en notchback verkocht. Het kontje stond bij de ene wat hoger dan bij de andere. Een dikke GT-i 16 werd in België en Nederland verkocht. De GT-Four was dan weer een productieversie naar de versie waarmee Juha Kankunnen zijn WRC overwinningen behaalde.


Toyota MR2

Toyota MR2 mk1 1990

De bekendheid bij het grote publiek kwam er eigenlijk pas toen de Fast & Furious-films uitkwamen, maar in de kringen van ingewijden had hij toen al een cultstatus. Hij wordt benoemd als de "poor man's Ferrari", al gaan de prijzen stilaan de hoogte in.


Volvo 940/960

Volvo 940 1990

Zowat de enige luxeslee in de reeks van 1990. Beide modellen waren uiterlijk hetzelfde, maar de motorversie verschilde. Het was de laatste Volvo die het hoekige design kreeg, voordat Volvo overging naar de "modernere" vormen van de 850. Ook de achterwielaandrijving kende zijn laatste uitwerking op de 900-reeks. De 940 voerde de viercilindermotoren en de 2.4-zecilinder diesel van Audi-makelij, de 960 kreeg diezelfde diesel maar droeg ook de 3.0 i6 24v.


Worden verder ook nog 30 in 2020: De Alfa Romeo 'Nuova' 33, Fiat Tempra, Ford Escort Mk. 5, Hyundai Excel, Honda Concerto, Honda Accord, Rover 200/400-serie, Toyota Starlet, Toyota Previa, Volkswagen Polo Mk. 3 facelift,...

Auteur: Sven
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:22
afbeelding van Techno Patat

Deze supercar hier wordt er dit jaar ook 30 :D! Alleen krijg ik geen goedkopere belasting :p...

JL 20:44
afbeelding van JL

"Het was de laatste Volvo die het hoekige design kreeg, voordat Volvo overging naar de modernere vormen van de 850."

Einstein zei het al: alles is relatief ;-)

Coupé 11:13
afbeelding van Coupé

@Autofans, De Volvo 960 had natuurlijk een 6 in lijn motor ipv een V6. (Red:Thanks, aangepast)

Thomas L 16:35
afbeelding van Thomas L

Iedereen hier beseft toch nog steeds dat wagens tot en met 1992 al oldtimers zijn volgens de overgangs regeling in Belgie? Anders heeft mijne kameraad een prototype porsche 968 vorig jaar als oldtimer ingeschreven. Productie 1991 tot 1995

Bob J 23:29
afbeelding van Bob J

Graag correcte informatie: alle wagens die hun eerste inschrijving hadden voor 1 januari 1993 kregen het status oldtimer 25 jaar na hun eerste inschrijving. Voor wagens met een eerste inschrijving op 1 januari 1993 of later wordt de status oldtimer pas bereikt 30 jaar na de eerste inschrijving.

Joseph M. 07:48
afbeelding van Joseph M.

Onze Ford Scorpio 2500 TD is 30 jaar en vanaf nu iedere 2 jaar naar de keuring. Deze is nog volledig origineel en in zeer goede staat. 130.000 km.

Uw reactie