Gelukkige 40e verjaardag, Volvo 240!

volvo 245 40 years heritage

Op 21 augustus 1974 werd de Volvo 240 aan het grote publiek getoond. Het werd de auto die kinderen tekenen als ze een auto willen tekenen. Veertig jaar later wordt hij nog eens in de spotlight gezet door Volvo.

Je zag hem misschien al opduiken in ons artikel over de langstgebouwde Volvo's. Daarin zag je dat "240" slechts één van de benamingen was voor de modellen van de 200-reeks.

Als eerste varianten waren er de 242, 244 en 245. De '2' was de modelbenaming, 4 stond voor het aantal cylinders en de laatste '2', de '4' of '5' stond voor het aantal deuren dat de wagen meekreeg. Een jaartje later volgden ook de "260"-modellen, dezelfde carrosserie voorzien van een zescilinder motor.

volvo 245 DL 40 years heritage

container op wielen

De Volvo 240 was de wagen zoals je hem zou tekenen als je niets van auto's zou kennen. Een grote rechttoe rechtaan auto die vol veiligheidsitems zat. Hij was dan ook gebaseerd op Volvo's VESC-auto die twee jaar eerder werd voorgesteld. Hij viel op door zijn stevige uitstekende bumpers en robuuste look.

volvo 245 crash test

Als basismotorisatie was er een 97 pk sterke benzinemotor met carburateur, met daarnaast de 123 pk sterke injectiemotor. Voor de 260-modellen was er een 2.7 liter V6 met 140 pk. Die benzinemotor was het resultaat van Volvo's samenwerking met Peugeot.

wereldprimeurs

Vijf jaar na de lancering kreeg de Volvo 240 als wereldprimeur een V6 dieselmotor, een motor die ontwikkeld was in samenwerking met Volkswagen. In 1981 kwam er voor de benzinerijders een 240 Turbo, voorzien van 155 pk. De 245 Turbo Wagon was daarmee de eerste benzineturbo-stationwagon in productie.

De Volvo 200-modellen kregen ook een setje afgeleide modellen. Zo bouwde Bertone de 262C op basis van Volvo's 262 coupé en kwam er ook een 264TE en een 245T, versies die 70 cm langer waren dan de gewone 264 en 245. Ook een 264 Top Executive kwam er als limousine, de 245 Transfer was een wagen die wilde concurreren met de minibusjes van die tijd.

volvo 245 transfer

De Volvo 240 werd gebouwd in het Zweedse Torslanda en Kalmar en in ons eigen Gent. Op 5 mei 1993 reed de laatste 240 van de band in Torslanda, hij overleefde de 700-reeks en werd opgevolgd door de 850-reeks.

Met 2.685.171 240's en 177.402 260's is de Volvo 200-reeks tot op heden het meest geproduceerde Volvo-model. In totaal werden er 2.862.573 wagens gebouwd tussen 1974 en 1993.

volvo 244 40 years heritage

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Mesoerrie 20:07
afbeelding van Mesoerrie

Blijven toch stoere karren, rechttoe rechtaan. Een echte Volvo

Techno Patat 01:24
afbeelding van Techno Patat

Ik zou graag nog een 240 turbo hebben als trackkar! Origineel ben je wel, snel zeker ook en ze zijn licht en rwd :D!

Diégo Claessens 22:26
afbeelding van Diégo Claessens

De diesels waren trouwens een 6-in-lijn die zo goed als rechtstreeks van VW kwamen (zelfde motor lag in de VW LT's). Wegens Volvo geen geld wou spenderen aan het ontwikkelen van een dieselblok hebben ze 'off the shelf' motorblokken bij VW gaan kopen. Niet dat je daar iemand hoort over klagen, heb ondertussen 2 240's (sedan en break) met allebei zo'n dieselmotor met beide dik over de 200.000km! Niet kapot te krijgen ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws