Gelukkige 40e verjaardag, Volkswagen Golf! - Deel 2: de twee voorbije decennia

Vorig weekend was het 40 jaar geleden dat de Volkswagen Golf werd geïntroduceerd. De opvolger van de Kever slaagde er door de jaren heen in om zijn zware taak met glans te volbrengen, vandaag lees je daarover het tweede luik.

Generatie I en II waren vorige week reeds aan de beurt. Beide generaties mochten dan wel elk 9 jaar in de showroom hebben gestaan, de volgende jaren volgden de generatiewissels elkaar een stuk sneller op. In 1992 was het de beurt aan de Golf Mk III, in de wandelgangen Typ 1H genoemd.

kwaliteitsverlies

De Golf III werd iets langer dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis ongewijzigd bleef. Omwille van kostenbesparingen werd beknibbeld op een aantal zaken tijdens het productieproces, wat achteraf voor kwaliteitsverlies bleek te zorgen. De derde generatie Golf bleek namelijk wat gevoelig voor roest, iets waar de tweede generatie amper last van had. Toch slaagde Volkswagen erin het publiek te overtuigen van de goeie kanten van de Golf III en bij de lancering werd die wagen dan ook Auto van het Jaar 1992. In die competitie hield hij zijn concurrenten Citroën ZX en Opel Astra op een mooie afstand. Volkswagen had alweer zijn visitekaartje afgegeven.

De derde generatie betekende ook de introductie van de TDI-motoren op de Golf. In eerste instantie was die er in de bijna legendarische versie met 90 pk, later kwam er ook een variant met 110 pk, die GT TDI gedoopt werd. Ook de GTI kwam weer terug met 150 pk ditmaal, al was deze motorisatie voor het eerst niet meer de strafste in het Golf-aanbod. Volkswagen had door de jaren de VR6 ontwikkeld, een 174 pk sterke motor, waarbij de twee cilinderrijen geschrankt in V-vorm werden geplaatst. Zo werd plaats bespaard en was de V6-motor toch bereikbaar voor kleinere modellen als de Golf. Later werd de motor ook in andere modellen geplaatst, in de Corrado kreeg hij een vermogen van 194 pk. Met de CitySTROMer werd een elektrische Golf ontwikkeld, al was die enkel voor grote bedrijven beschikbaar en werd die slechts in een oplage van 120 stuks geproduceerd.

Ook bij de derde Golf waren er dus extra versies. De Caddy werd vervangen door een nieuw model, gebaseerd op de Polo. De berline kreeg niet langer de naam Jetta - hoewel hij die in de USA bleef behouden - maar werd Vento gedoopt. Voor het eerst in de geschiedenis werd een breakversie van de Golf ontwikkeld. Nadat de tweede generatie Golf de cabriolet van de eerste generatie overnam, kreeg de Golf III een volledig nieuwe cabriolet ter beschikking. De Corrado tenslotte, kwam de Scirocco aflossen als coupé van het aanbod. Qua looks leunde dit model dichter aan bij de Vento dan bij de Golf.

opnieuw opwaarts

In 1997 was het al tijd voor generatie vier, Typ 1J. Die generatie was een poging om de Golf hoger te positioneren in zijn klasse. Volkswagen maakte werk van het interieur en verzorgde de afwerkingskwaliteit van de wagen beter dan bij de vorige generatie. De Vento maakte plaats voor de Bora, de Bora kreeg ook een Bora Variant, waardoor de positionering van beide breaks wat minder duidelijk werd. De Bora Variant was meer bedoeld als luxe-stationwagon dan de Golf Variant, waardoor de Bora Variant van de zwaardere motoren in het aanbod gebruik maakte.

De Golf Cabrio werd mee overgenomen van de derde generatie. Volkswagen zorgde echter voor een stevige facelift waardoor de cabrio er als een Golf IV kwam uit te zien. Toch was hij gebaseerd op het chassis en de techniek van de Golf III.

Onder de kap van de Golf IV waren er verschillende nieuwigheden te vinden. De GTI werd opnieuw een 1.8 benzinemotor met 150 pk, terwijl de 2.3 V5 evengoed 150 pk produceerde. Daarboven kwam de 2.8 VR6 te staan, goed voor 204 pk. Als top of the bill kwam er een Golf R32, met een 3.2 VR6 motor en 240 pk. In deze laatste werd voor het eerst door Volkswagen een DSG-versnellingsbak gebruikt.

Ook bij de diesels was er een uitgebreid aanbod aan 1.9 TDI's, met vermogens tussen de 90 en 150 pk. Volkswagen koos voor de Pümpe-Duse techniek in de dieselmotoren, waar andere merken voor Common Rail kozen. De eerste was iets betrouwbaarder en krachtiger in de eerste jaren, de tweede was zuiniger en stiller. Later zou Volkswagen in de 2.0 TDI's voor Common Rail-techniek gaan kiezen. De Golf IV zong het uit tot 2003, de Variant tot 2006. In China word de Golf IV nog steeds geproduceerd, zij het met een licht gewijzigd uiterlijk.

andere looks, dezelfde betrouwbaarheid

De Golf V trad aan tegen eind 2003. Hij zou tot 2009 in productie blijven, waarbij we zien dat de levenscyclus van een Golf-model steeds korter wordt. Opvallend aan deze generatie zijn zijn ingrijpende veranderingen aan de looks, vooral achteraan ziet hij er een pak moderner uit. Volkswagen rakelt de Jetta-benaming weer op voor de berline en brengt in 2004 opnieuw een Variant op de markt. Opvallend is de Golf GTI W12, een conceptmodel voorzien van een W12-motor uit de Volkswagen Nardo, de supercar van VW die er nooit kwam.

Op basis van de Golf V werd de Golf Plus ontwikkeld. Dat is een model dat iets groter en hoger is dan de Golf en moet inspelen op de MPV-trend die al een tijdje heerst. Wie meer plaats wilde, koos voor de Touran. De Golf V kreeg geen eigen cabriolet, wel een Eos-afgeleide als cabriolet. Met die Eos speelde Volkswagen dan weer in op de heersende trend om een stalen wegklapdak te monteren op een cabrio. Later hebben ze zich die beslissing beklaagd, want de moeilijk te herstellen lekkages langs de daken waren talrijk. De Golf GTI kreeg een 2.0 TFSI motor met 200 pk, een Edition 30 had 230 pk. De Golf R32 kreeg de 3.2 V6 van de vorige generatie, al kreeg hij wel 10 pk extra. De Golf GTD was weer terug, voorzien van een 170 pk sterke 2.0 TDI motor.

downsizing begint

Na een kleine vijf jaar werd de Golf V in 2008 al vervangen door een Golf VI (Typ 5k). Aangezien die fel leek op de Golf V en ook op hetzelfde chassis stond, werd dat model door velen gezien als niet meer dan een facelift. Ook de motoren weken niet veel af, Volkswagen voegde enkel hier en daar wat extra pk's toe. De Golf GTI kreeg daardoor 211 pk, de Golf R, de 3.2 was vervangen door een 2.0 en R20 bekte minder mooi dan R32, kreeg 270 pk.

De 1.6 TDI-motor kwam de kleinere varianten van de 2.0 TDI vervangen. Van de nieuwe generatie Golf kwamen er opnieuw een cabriolet en een breakversie, terwijl de Golf Plus, Jetta en Eos gewoon bleven bestaan mits een kleine facelift. Ook introduceerde Volkswagen opnieuw een coupé en hergebruikten ze daarvoor de Scirocco-benaming.

modulaire modellen

De recentste Golf is de Golf VII, Typ 5G. Die is er sinds 2012. Ook bij dit model zijn de wijzigingen op het eerste zicht miniem. Toch investeerde Volkswagen stevig in de ontwikkeling en plaatste dit model op het MQB-platform, een modulair platform dat Volkswagen in staat stelde om eenvoudiger onderdelen met andere modellen uit te wisselen. De Golf Variant is er ook weer bij, net als een GTI, een GTD en de R-variant. Gepland zijn nog de GTE en de e-Golf. Volkswagen biedt tegenwoordig ook expliciet een aardgasversie van de Golf aan als Golf TGI, terwijl vroeger die brandstof vroeger nooit echt werd aangeprezen door Volkswagen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:34
afbeelding van Techno Patat

Enkele foutjes: in de Golf V ligt toch nog wel de 3.2 R32 en niet de 2.0 tfsi?

En bij de golf IV had je nog een SDI motor met 64? Pk! Oftewel, een atmosferische diesel :P! M'n schoonbroer heeft zo enen! Veel meer dan: 'hij heeft ene' kan je er ook niet van zeggen :D!

Sven 17:23
afbeelding van Sven

Toch staat het juist in de tekst hoor, het stukje waarover het gaat staat al onder de golf 6. En dat van de sdi klopt ook, het ging daar specifiek om de - destijds nieuwe - tdi's. Mijn zus heeft nog met een Bora SDI 68pk rondgereden, dat was ook zweten om vooruit te geraken.

Techno Patat 18:34
afbeelding van Techno Patat

Oke, godverdorie! Heb ik hier just een gans epistel getypt over waarom jij mis bent en ik juist! Bedenk ik me: hmm! Ben ik wel zeker dat de Golf 5 R32 de 3.2 V6 heeft? Ff checke!

BLIJKT DAT DIE DUS EEN 2.0 HEEFT ZOALS JIJ ZEGT :P! Gans mijn epistel in de vuilbak verdorie :P! Ik moet echt leren mijn 'bronnen' eerst te checken voor ik iets schrijf :P!

Dat is dan ook direct een reden (naast de vele typfouten dan) waarom ik een slexhte journalist zou zijn :D!

john 19:25
afbeelding van john

Verving de 1.6 tdi in de golf VI, niet de 1.9 tdi ipv de 2.0 ?

Adriaan 11:46
afbeelding van Adriaan

In de golf V had je zowel de 1.9tdi als de 2.0tdi. Maar in de golf VI kon je kiezen tussen de 1.6tdi en de 2.0tdi

Die 1.9 blijft toch een van mijn meest favoriete diesel motors, zeker die met 130 pk :p Leuk blokje, ofwel is het omdat ik nostaligisch ben :p

Rob 16:12
afbeelding van Rob

En daarbij schijnt de 1.9 lekker betrouwbaar te zijn, zeker in vergelijking met de 2.0 en 1.6.
Ook prettig ;-)

Techno Patat 17:47
afbeelding van Techno Patat

De 1.9 is inderdaad het beste blok uit vag stallen ooit! Een beetje lawaaierig, maar onverwoestbaar, heel goede rij en tuningseigenschappen en toch zuinig as hell!

Rob 11:54
afbeelding van Rob

Golf VR6, heerlijke wagen! Jammer dat ze massaal afgetrapt worden. Een fatsoenlijk exemplaar vinden is een hels karwei, en als je er eentje tegenkomt kost ie de hoofdprijs....

Bram 15:03
afbeelding van Bram

@ Techno patat: De Golf 5 R32 heeft toch wel het 3.2 V6 blok zoals in de golf 4 R32 (wel met 10 pk meer) en niet de 2.0 Tfsi.
@ Sven: Het gaat om de vermelding van de golf 5 R32 in de tekst boven de afbeelding van de Golf Plus waar het fout staat, en niet in het stuk over de golf 6 ;)

Techno Patat 15:33
afbeelding van Techno Patat

Dus tóch! Ahaaaaaa, ik dacht het al :P! Gvd, ik had al mijn eigenwaarde er al voor weggesmeten :D!

Sven 17:47
afbeelding van Sven

je hebt gelijk, ik heb het aangepast.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws