Vrijdag Fandag: Subaru Impreza GT Turbo

Vrijdag Fandag Subaru Impreza GT Turbo

Autofans, ze koesteren hun wagen als hun dierbaarste goed. Omdat wij bij Autofans diep respect hebben voor deze liefhebbers van de vierwieler geven we de komende weken het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week gaan we de iconische toer op met een blauw beest. Een Subaru Impreza die pure rally uitschreeuwt. Kick in the back, smile on the face, zo vat eigenaar Tom zijn trots samen.

Naam: Tom Braeckevelt
Leeftijd: 22 jaar
Wagen: Subaru Impreza GT Turbo
Eigenaar sinds: 2011
Vorige wagens: Toyota Carina E 1.6

Het verhaal

Geschiedenis
Mijn vader reed vroeger met een Subaru legacy coupé daarna heeft hij een Subaru Forester gekocht van de eerste generatie. Daar heb ik het Subaru-virus al opgedaan. Ook mijn Opa heeft een Subaru Impreza (je zou beginnen denken dat het overgaat met de genen). Ookal was het maar een fwd 1.6, ik vond het als klein manneke al een superauto. Als ik dan wat ouder werd ging ik regelmatig naar de rally en daar maakten de Impreza's de grootste indruk op mij qua geluid en looks. Na de Forester kocht mijn pa een Toyota Corolla Verso bij een Toyota verdeler. Deze verdeler begon na enkele jaren Subaru te verdelen en de zoon had een Subaru Impreza GT Turbo.

Iedere keer dat ik slachtoffer van dienst was om met de Toyota op onderhoud te gaan stond ik te dromen van dat hemelsblauwe monster met gouden velgen. Ik wachtte tot de wagen klaar was en zelfs na anderhalf uur vond ik het jammer om afscheid te moeten nemen van het uitzicht. Na de afronding van m'n studies ben ik beginnen werken en na een jaar sparen kwam ik op het punt van aankoop. Mijn vader bracht me het verstand bij van enkel een dealerwagen te kopen. Want ze zijn er ook niet jonger op geworden, en een jaar garantie vond hij wel een must. Ik ben dus naar die garage gaan informeren om een Impreza via hun te kopen. En na een gesprek onder liefhebbers heeft hij beslist van z'n geliefde een nieuwe thuis ging geven. Mijn thuis om precies te zijn.

Vrijdag Fandag Subaru Impreza GT Turbo

Wat zou je anders aanpakken?
Ik zou veel meer info hebben gezocht en niet blind vertrouwd hebben op een garagist. Mocht ik nog eens zoiets kopen zou ik eerst wat raad vragen en veel lezen op forums. Dan wist ik meer waar ik me aan kon verwachten.

Waar krijg je een glimlach van?
Als je de gaspedaal intrapt de “schop” dat je in de rug krijgt, het typische boxergeluid. En wanneer je hem van hoge toeren laat uitbollen krijg je van die leuke plofjes in de uitlaat.

Waar word je humeurig van?
Dat de wagen toch niet feilloos is. Maarja is ook een wagen van 14 jaar oud.

Kostenplaatje
€9500 aankoop wagen €1300 Roest laten wegwerken

De overige kosten werden hesteld in garantie. Nieuw onderblok, gescheurde radiatordarm, gescheurde turbodarm, dichtingsring aan cardan,... Allemaal kosten die typisch zijn aan auto's die lang weinig gelopen hebben en nu plots dagelijks gebruikt worden.

Vrijdag Fandag Subaru Impreza GT Turbo

Hamer en beitel
Er zit een STI-versnellingsbak met 6 versnellingen en is veel sterker dan de originele 5-bak. Open uitlaat → typische boxersound Nieuw onderblok ( garantie) Rallystuur Andere remklauwen achteraan

Waarom een Subaru Impreza GT Turbo?
In alle weersomstandigheden ongelooflijk veel grip, super motorgeluid. Geen electronica die ingrijpt maar het echte pure gevoel van autorijden. Dat er makkelijk aan te sleutelen valt is een leuke bonus voor mij. Het is voor mensen die graag met 4wd rijden en met pure turbo-charged wagens.

Vrijdag Fandag Subaru Impreza GT Turbo

Blijver of afschrijver?
Een blijver, maar ik blijf dromen van een 3-deurs. Dus als er iemand de mijne wil kopen en ik weet een 3-deurs staan die me aanstaat ga ik voor de wissel!

Gegevens

Huidige kilometerstand: 149.845 km (blok: 7000 km)
Leeftijd wagen: 1999
Motor: 2.0 boxer benzine met turbo
Overbrenging: zesbak manueel
Topsnelheid: 242 km/u
0 tot 100 km/u: 6,0 seconden
Vermogen: 230/240 pk
Koppel: 290 Nm
Aandrijving: permanent vierwiel
Gewicht: 1230 kg
Gemiddeld verbruik: 12,5 l/100km
Rijtaks: € 395
CO2-uitstoot: 240 g/km

Vrijdag Fandag Subaru Impreza GT Turbo

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
Yvesw 15:59
afbeelding van Yvesw

Geweldig ding! Ik heb het geluk om op exacte 1.5 km te wonen van een Subaru garage. Elke keer er hier één boxerent (hoe vervoeg je dat eigenlijk?) voorbijkomt krijg ik toch een glimlach op mijn gezicht :-)

Dequal 17:44
afbeelding van Dequal

Zalige wagen, ook altijd m'n favoriete rallywagen geweest, mede dankzij de vele Colin McRae-spelletjes. Toevallig geen filmpje staan van de wagen in actie? (geluid!!)

Wim 14:36
afbeelding van Wim

geweldige bak en ziet er een lekker origineel uit, er is toch maar één wagen waar felblauw en goud perfect samen gaan :)

Techno Patat 21:10
afbeelding van Techno Patat

Jup, kheb me ook goed geamuseerd die dag! Al moest ik eens denken aan wanneer dat Sam met de sub in de sneeuw meegeweest is :p! En toen kwam het plots terug: NIET TEVEEL GAS SAM, WIJ GAAN DUWEN :D!

enneuh @Speedy: ging jij vantweekend geen filmke opnemen? Waar zit da ier jong :p?

KEFR 15:00
afbeelding van KEFR

Volgens mij is er nooit een FWD Impreza gemaakt hoor...

Yvesw 15:06
afbeelding van Yvesw

@KEFR: Geen idee welke versie zijn grootvader reed, maar in de jaren 90 tot en met nu heb je ook voorwielaandrijving op een Impreza ;-)

chuwie 00:55
afbeelding van chuwie

old, but oooh sooo gold..

LDP 01:38
afbeelding van LDP

8 jaar dagelijks genoten van mijn GT turboke

desodt steve 23:20
afbeelding van desodt steve

beste Subaru rijders vandaag men eerste Subaru impreza gt gekocht van het jaar 1999 in goede conditie maar zoals bij iedere wagen zijn er aandachtspunten kunnen jullie me beetje wegwijs maken waar ik zoal op moet letten om zware kosten te vermijden mvg steve alias trage slekke

Techno Patat 08:24
afbeelding van Techno Patat

De versnellingsbakken zijn tere beestjes! Vooral proberen van eerste altijd rustig te rijden en pas vanaf 2e versnelling op te trekken eigenlijk :-)! Proberen van ook altijd de olie lekker warm te rijden voor je echt tot de hoogste toeren gaat, daar heeft de turbo deugd van! Verder weet ik er niet genoeg over om je echt te helpen, maar ik geef de link door aan de persoon van wie deze auto is, hij kan je meer vertellen :-)!

desodt steve 20:51
afbeelding van desodt steve

oke merci voor de tips was dat ook van plan om olie warm te rijden en rustig te zijn in eerste versnelling zo'n boxermotor zijn dat kilometervreters hij staat nu op 145000km met carpass is dat veel voor zo'n auto ? ps er zit ook een rechtstreekse lijn op van uitlaat de meest gestoken uitlaat iemand problemen met de arm de wet natuurlijk rekening houden met rijstijl
alvast bedankt voor de reactie's steve alias de turbo slekke

Turbo slekke 22:36
afbeelding van Turbo slekke

Hallo mijn versnellingsbak heeft het laten afweten was op het gemak aan het rijden en moest opschakelen trage snelheid en dan pats boem gedaan hoe komt zoiets is dat omdat er teveel pk's onder zitten en te zwaar belast wordt gelukkig nog garantie iemand al hetzelfde voorhad ?? Graag jullie reactie

Techno Patat 23:19
afbeelding van Techno Patat

Is een gekend probleem. Volgens dat ik hoor van m'n maat is het meestal van te dikwijls te launchen, van uw koppeling te geweldig te lossen of van teveel pk's. Is hij getuned uw auto? Of rij je er soms mee als een 'zwijn'? Of vorige eigenaar misschien?

Auto's zoals deze, met een Japanse 6-bak van een Type-R (of zoiets, ben niet zo thuis in die wereld!) gaan vlot over de toonbank ze, die bak alleen al kost je momenteel rond de 4.000€ als je ze al vindt...

Desodt steve 06:17
afbeelding van Desodt steve

Hallo ja auto is getuned steekt 320pk maar ikzelf rij daar sporttief mee eerste versnelling hou ik om gewoon te vertrekken daar ik op de hoogte ben gebracht via de site als ik zo de prijzen hoor om bepaalde dingen om te bouwen schrik ik toch even maar neemt niet weg te overwegen een zes bak te steken met grotere turbo en aanpassing van de software heb nu reeds 5000km op drie maanden tijd en moet zeggen sublieme auto zalig om te toeren maar mojn verbruik draaid dik rond 16l geen probleem dat weet je als je met zo:n auto rijdt maar is dat omdat iets verkeerd afgesteld staat daar ik soms verneem dat men een verbruik heeft van 12l ben me echt aan het verdiepen in de technologie van subaru daar ik men gt terug in perfecte staat wil krijgen en iets speciaal wil van maken want hij gaat nooit meer uit men bezit allee bedankt om te reageren en nuttige tips over te brengen grts turbo slekke

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws