Vrijdag Fandag: Maserati Ghibli GT 2.8

Maserati Ghibli GT 2.8 2nd gen

Autofans, ze koesteren hun wagen als hun dierbaarste goed. Omdat wij bij Autofans diep respect hebben voor deze liefhebbers van de vierwieler geven we de komende weken het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Fiat is van plan om de Maserati Ghibli nieuw leven in te blazen als kleinere sedan onder de Quattroporte. Vandaag tonen we een Ghibli van de tweede generatie. Een brok Italiaanse flair met turbo power.

Naam: Gwen a.k.a. Deltabelg
Leeftijd: 31 jaar
Wagen: Maserati Ghibli GT 2.8
Eigenaar sinds: 2000
Vorige wagens: Maserati 222 4v, Alfa Romeo 164 3.0, Alfa Romeo 75 3.0, Alfa Romeo GTV6

Het verhaal

Geschiedenis
Nadat mijn vader 336.000km op de teller van de Maserati 222 4v had gezet (nieuw aangekocht in 1992) werd het tijd voor een nieuwe wagen. Toen ben ik in 2000 op zoek gegaan in Duitsland.

Ik zocht specifiek de Ghibli GT, deze heeft heel wat verbeteringen ondergaan tegenover de eerste series van Ghibli’s. Met name de Ferrari 456 achterbrug, 17 duims velgen, Getrag 6 versnellingsbak, betere roestwering en één ontstekingsspoel per cilinder. Kenmerkend is de enkele tankdop zoals op de Ghibli Cup tegenover l&R.

Op een Duitse website heb ik dan gevonden wat ik zocht bij Ferrari/Maserati dealer Maranello Motors te Keulen. Het was een recente Ghibli gt met weinig kilometers op de teller (zo’n 8000km).

Maserati Ghibli GT 2.8 2nd gen

Wat zou je anders aanpakken?
Niets, alles is vlot verlopen

Waar krijg je een glimlach van?
Het acceleratie vermogen en het feit dat je nog altijd snel bent door het lage gewicht en het beschikbare koppel/vermogen. Door de brutale power delivery en geen elektronische hulpmiddelen maakt het dat je deze auto niet aan iedereen kunt meegeven en zeker niet in de regen.

Het geeft wel een zekere voldoening de Ghibli in de hand te kunnen houden.

Waar word je humeurig van?
Niets in feite. Enkel is het van een daily driver overgegaan in een youngtimer hobby auto. Soms moet er eens een plekje roest bijgewerkt worden, etc.

Maserati Ghibli GT 2.8 2nd gen

Kostenplaatje
Onderhoud van 40.000 km is rond de 2000 euro. Onderhoud van 80.000 km loopt rond de 3 à 4000 euro. Hiervoor moet de motor eruit om de achterste kettingen te wisselen. Eens de motor eruit vervangt men ook de koppeling etc.

Koplampen heb ik 2000 euro betaald op Ebay omdat ze niet meer beschikbaar zijn.

Hamer & beitel
Er zit een volledige Inox uitlaatlijn onder vanaf de turbo’s met een grotere diameter. Deze is op maat gemaakt door Motortec Overijse.

Waarom een Maserati Ghibli GT?
Het is een eigenzinnige wagen voor echte autoliefhebbers. Exclusief en snel maar met een scherp randje.

Maserati Ghibli GT 2.8 2nd gen

Blijver of afschrijver
Een Blijver. Hij wordt enkel nog gebruikt in de zomer voor het plezier. We hebben andere recentere diesel Alfa’s en een lancia Voyager voor dagelijks gebruik.

Gegevens

Huidige kilometerstand: 160.000 km
Leeftijd wagen: MY 1997
Motor: 2.8 V6 24v Bi-Turbo Benzine
Overbrenging: Zesbak manueel Getrag
Topsnelheid: 265 km/u
0 tot 100km/u: 5,4 sec
Vermogen: 284 pk (vermoedelijk 300 pk door de uitlaatlijn)
Koppel: +420 nm
Aandrijving: achterwiel
Gewicht: 1430 kg
Gemiddeld verbruik: 15l/100km
Rijtaks: € 740
CO2-uitstoot: Veel...

Maserati Ghibli GT 2.8 2nd gen

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Wim 12:54
afbeelding van Wim

5,4 naar 100, howla, ik had niet verwacht dat deze zo snel ging zijn :) Ook weeral een enorm zeldzame verschijning op de weg, daarom alleen al :"held" :)

Techno Patat 13:26
afbeelding van Techno Patat

Inderdaad, sneller dan ik dacht! En leuk dat jij hier voorbijkomt Deltabelg :)! Toen ze mij vroegen of ik niemand kende dacht ik al aan jou, maar wou je er niet mee storen! De Autofanners dus wel :D!

En zeldzaam is wel het minste dat je kan zeggen! Ik kan me de laatste keer niet meer herinneren dat ik er eentje tegenkwam (al kende ik ook het verschil niet tussen een 'gewone' en een gt :(!

deltabelg 15:47
afbeelding van deltabelg

bedankt ;)

1000m is 25,4 sec.

je kan makkelijk auto's met meer pk's bijhouden omdat je veel koppel beschikbaar hebt en door het relatief lage gewicht

deltabelg 22:27
afbeelding van deltabelg

thx!

met de inox uitlaat brult hij wel iets meer maar enkel als je echt doorduwt.;)

De turbo's nemen veel sound weg tegenover een atmosferische motor

http://www.youtube.com/watch?v=fnInaI3hwQY

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws