Vrijdag Fandag: Chevrolet Camaro 3th gen

Chevrolet Camaro 3th Gen

Autofans, ze koesteren hun wagen als hun dierbaarste goed. Omdat wij bij Autofans diep respect hebben voor deze liefhebbers van de vierwieler geven we de komende weken het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week laten we wat American Muscle over het katern vloeien. De derde generatie Camaro is volgens eigenaar Tim Van Leuven dan ook een Torque-twisting gas-guzzling sideways-driven piece of machinery.

Naam: Tim Van Leuven
Leeftijd: 26 jaar
Wagen: '91 Chevrolet Camaro RS 3.1 V6
Eigenaar sinds: April 2005
Vorige wagens: Eerste wagen. Er zijn nog wagens bijgekomen, maar de Camaro is nooit weg gegaan.

Het verhaal

Geschiedenis
Toen ik 19 was, was ik op zoek naar een wagen. Ik wou niet eender wat, het moest iets unieks zijn. Ik had gedacht aan verschillende wagens: Citroën 2cv (slechte staat), een Ford Mustang (way out of budget) en een rx-7 (chassis stond scheef). De lijst gaat nog wel even door, maar toen kwam ik de Camaro toevallig tegen op een 2dehandssite. Een week later ging ik naar de wagen kijken. De week daarna had ik hem gekocht.

Chevrolet Camaro 3th Gen

Zeker in het begin was het een problemenkindje dat last had van backfire & zijn uitlaat opblies, 20l verstookte en 0-100 deed in 14 seconden. Niet te vergeten dat de radio vooral ruis ontving en soms - op een goede dag - ruis met een beetje radio in.
Er stonden zelfs geen vier dezelfde velgen onder. De vorige eigenaar had volgens mij de laatste 10 jaar geen onderhoud gedaan aan de wagen. Verder was de stuurinrichting zo ver uitgesleten dat men niet eens meer de uitlijning kon doen op de wagen. De toerenteller gaf 3x de werkelijke waarde weer, de voltmeter gaf 18 volt weer en de oliedruk meter stond ergens te te bengelen op -20psi.

Wat zou je anders aanpakken?
Ik zou de dingen niet anders hebben aangepakt. Het is altijd zo dat het makkelijker is om van een basis te beginnen waar al zoveel mogelijk opties op geïnstalleerd zijn.

Waar krijg je een glimlach van?
Het is altijd grappig als je iemand meeneemt. Ze zijn verbaasd over de opties die de auto heeft.
Een automaat, dak dat in de koffer kan, cruise control, elektrisch kofferdeksel, Centrale vergrendeling, elektrische ramen, elektrische spiegels (genomen van een perte total) en zeteltjes die beter zitten dan in menig moderne auto. Op dat vlak is dit een geweldige cruise auto.

Chevrolet Camaro 3th Gen

Waar word je humeurig van?
Roest…..de ziekte van elke oude auto, en je kan maar beter de ziekte in de kiem smoren voor deze volledig is uitgezaaid. Want dan kost het achteraf nog meer geld.
Verder zijn de remmen nogal ondermaats. De optionele grotere voorremmen en achterremmen heb ik op dit moment nog niet.

Kostenplaatje
De aankoop van een Amerikaanse wagen is over het algemeen maar 1/3de van de totale kostprijs. Toen ik de auto kocht stond deze op bijna zijn laagste punt, namelijk 2500 euro. Op dit moment betaal je 4000 euro voor een degelijke (dit kan oplopen tot 7000 euro voor een v6) en 10.000 euro voor een V8 TPI in perfecte staat. Kosten aan de wagen kan je zelf een beetje kiezen. ikzelf hou niet van half werk, op het einde van de rit moet het in orde moet zijn. Ik heb dus geen enkel probleem met een gloednieuw embleem van 30 euro aan te schaffen omdat er in het oude een barstje zit.

Natuurlijk kijken we sowieso eerst na hoe we iets het beste kunnen bekomen, Dit betekent ook dat ik vaak 2dehandssites afschuim naar onderdelen voor een goede prijs. Zo heb ik nog achterlichten weten te vinden in perfecte staat. Ook heb ik een perfecte flowmaster demper + sierstukken gevonden op een afbraak voor nog geen 20 euro.

Chevrolet Camaro 3th Gen

Hamer & beitel
De lijst van aanpassingen is enorm, dus hou je vast.
• Nieuwe voorruit
• Voor- en achterspoiler
• 4x hella H4 koplampen
• Digitaal dashboard
• Nieuw interieur (wit kunstleder)
• Sony gtx-300 radio
• Pioneer boxen
• Cd/mp3 speler in de koffer
• antenne weggewerkt achter het glas
• Bluetooth handsfree kit

• motor gereviseerd en terug opgebouwd
• transmissie shift kit geplaatst
• nieuwe benzinepomp
• grotere injectoren
• nieuwe remklauwen
• nieuwe remschoenen
• andere achteras
• nieuwe radiator
• nieuwe condensor
• nieuwe droger

• nieuwe vloerplaten
• nieuwe motorkap + fenders • respray voor de gehele wagen
• Pacesetter spaghetti uitlaat + flowmaster uitlaatdemper + sierstukken
• 17” American Racing Torq Thrust 2 zomervelgen (banden 245/45R17)
• nieuwe logo’s rondom de wagen
• ongeveer alle rubbers zijn vernieuwd

Chevrolet Camaro 3th Gen

Waarom een Chevrolet Camaro 3th Gen RS V6?
In mijn ogen zegt een auto veel over iemand zijn karakter.
De Camaro is niet de beste auto - er zijn er snellere, betere in het bochtenwerk, sommigen rijden zachter en andere dan weer harder. Maar op het einde van de rit is het een auto die altijd start en koppel heeft als een dieselmotor.

Het is trouwens ook een auto waar makkelijk aan te werken valt, die best nog wel leuk rijdt, hopen onderdelen voor te vinden zijn en die standaard een enorme optielijst heeft aan stukken. Gaande van achterasoverbrengingen, remmen, veren, tot creature comforts zoals elektrische zetels, spiegels, ramen, airconditioning. Je kan het nog ze gek niet bedenken of het was een optie in deze wagen.

Blijver of afschrijver
We kunnen enkel hopen dat hij blijft

Gegevens

Huidige kilometerstand: 380.000 km
Leeftijd wagen: juni 1991
Motor: 3.1 60° V6
Overbrenging: Vierbak automaat
Topsnelheid: Snelheidsbegrenzer springt in op 110mph of 176km/u. Het grappige is dat je voelt dat de auto nog meer in zich heeft, maar dat je gewoonweg tegen een muur aanrijdt waar de auto niet over wil.
0 tot 100km/u: 9,9 sec
Vermogen: 140 pk
Koppel: 260 nm
Aandrijving: achterwiel
Gewicht: 1500 kg
Gemiddeld verbruik: 12l/100km à 15l/100km (9l is mogelijk op de snelweg)
Rijtaks: €970 en €200 voor de lpg
CO2-uitstoot: Volgens Brussel “right of the scale”. Raar genoeg haal ik altijd een zeer lage waarde op de keuring.

Afsluiten doet Tim met volgende wijsheid van MCM man Moog:
"I'd rather lose by a mile because I built my own car than win by an inch because someone else built it for me, your car is your story... so don't let someone else write the book"

Chevrolet Camaro 3th Gen

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Techno Patat 12:54
afbeelding van Techno Patat

Haha zalige auto dit! Ik zou zoiets ook nog wel willen, maar niet als eerste auto :p! Eerder als weekendauto! Want gezien de problemen die je ermee gehad hebt in het begin heb je dus dikwijls een auto moeten gaan vragen aan papa omdat je Camaro lastig deed :D?

En blijkbaar eens heringeschreven aangezien er verschillende nummerplaten op hangen? Ik vermoed verzekeringstechnisch oid? Want toen ik m'n Volvo 2.4 kocht met 126PK kreeg ik het met m'n 19 jaar niet verzekerd omdat het motorvolume hoger was dan 2.1l... Dan is dat met jouw 3.1 nog veel slechter gesteld denk ik :p?

Verder nog iets dat in m'n gedachten opkomt: als je de 2cv liet staan omdat hij in slechte staat was en deze niet. Hoe ver was die 2CV danwel :D?

Wim 17:50
afbeelding van Wim

vind hem niet echt mooi, maar uniek is hij zeker op onze wegen, topbak!

Tim 19:43
afbeelding van Tim

@ techno patat, heb een bedrijfswagen ;)
heb hem ooit uitgeschreven toen we aan de werken zijn begonnen.

verder stond de auto erst onder mijn moeder haar naam met mij als courante bestuurder = 500 euro tax.
nu stat hij onder mijn naam en is het 560 euro., de 2cv was eigenlijk een RX-7 een blauwe eerste generatie. het chassis stond vooraan scheef in elkaar.

Jonas 20:34
afbeelding van Jonas

Mooi verslag Tim! En de foto's spreken voor zich als het gaat om het gedane werk!
Zalige wagens gewoon! ;)

@Techno patat: Ik heb dezelfde generatie camaro, ook als eerste wagen op mn 19de. Maar wel de 2.8 V6 versie. 135 pk, wel 1 fiscale PK lager dan Tim. Kreeg ik gewoon verzekerd. Is vermoedelijk een kwestie van welke maatschappij en hoeveel verzekeringen jij (of je ouders) daar hebt. +- 700 euro tax, +-700 euro verzekering als studentje ervoor ophoesten doe ik al 4 jaar met veel plezier.

Remco Prooij 20:03
afbeelding van Remco Prooij

Hallo Jonas,

Ik heb een vraagje. Ik zie dat jij een 2.8 V6 Camaro rijdt, ikzelf ben ook op zoek naar eenzelfde model Camaro om als dagelijkse auto te gaan gebruiken. Alleen vraag ik me af wat het gebruik nu ongeveer is van zo'n V6(waarschijnlijk toch wat minder dan een 5.7 V8 haha). Weet jij ongeveer wat je verbruik ermee is? Alvast bedankt,

Groeten Remco

Yvesw 21:18
afbeelding van Yvesw

@Remco: Staat onderaan in de tekst bij gegevens ;-) Gemiddeld verbruik: 12l/100km à 15l/100km (9l is mogelijk op de snelweg)

bertman 23:17
afbeelding van bertman

echt super !! heel knap werk. Prachtig !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws