Linda Jackson: 'Citroën moet karakterloze periode achter zich laten'

Het Franse Citroën verkeert in een woelige periode. De beste manier om daar uit te varen volgens de CEO van het merk, Linda Jackson, is door anders te zijn dan de rest. Hoe ze dat juist gaat doen? Dat legt ze open en bloot in een interview met Autofans.

Het is pompen of verzuipen bij Citroën, want de slabakkende verkopen bij het Franse merk brengen het gehele PSA (Peugeot/ Citroën/ DS) op een gevaarlijke helling. Het geloof is echter nog aanwezig, dat bleek uit een interview met Linda Jackson, de CEO van Citroën, op het autosalon van Frankfurt.

'We komen uit een karakterloze periode met Citroën', aldus Jackson. 'Té lang hebben we geprobeerd om te zijn zoals de rest (lees: Duitsers). Tot op het punt dat het verschil tussen een Peugeot en een Citroën niet meer uitgesproken genoeg was. Om te overleven moeten we dan ook net anders zijn dan de rest en die periode achter ons laten.'

Citroën-Linda-Jackson

Dat anders zijn zit volgens Jackson in de genen van Citroën en wordt anno 2015 ten berde gebracht door de C4 Cactus. 'Verwacht binnen de twee jaar dan ook drie nieuwe modellen die stijlelementen lenen van de Cactus. Let wel, het zullen volumemodellen zijn.' Duiken we even in de poel der logica, dan kunnen we ons waarschijnlijk verwachten aan een productiemodel van de Aircross Concept, een opvolger voor de C3 en een sedan (C5?). De Cactus M blijft volgens Jackson vooral een speelproject. 'Ik ben zelf fan van de originele Méhari maar een productiemodel zit niet meteen in de pijplijn.'

Adieu hydropneumatische ophanging

Andere belangrijke nieuwigheid is dat de hydropneumatische ophanging voorgoed naar de eeuwige jachtvelden wordt gestuurd. 'Tegenwoordig zijn er goedkopere manieren om met moderne technologie hetzelfde comfort te kunnen bieden', zegt Jackson. 'Afstappen van één van de pijlers bij Citroën (dat comfort) doen we niet, we gaan het op een andere manier opvullen. Binnenkort kan ik daar meer over zeggen.'

Citroën-Linda-Jackson

Tenslotte gelooft Citroën - net zoals zo veel andere merken - in de opkomende markten. Jackson: 'We willen globale wagens creëren die belangrijk zullen zijn voor markten zoals China en Zuid-Amerika. Daarbij mogen we niet voor duizend verschillende gezichten kiezen maar moeten we één sterke designtaal uitspelen.'

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Marc Verschelde 21:15
afbeelding van Marc Verschelde

Mevr Jackson zegt dat citroen moet anders worden. Welnu Citroen WAS ANDERS door de hydractive vering waar ik nu al 21 jaar zeer tevreden over ben in mijn Citroen XM met 421 000 km op de teller. De technologie was zogezegd te duur. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Mevr Jackson door de samenwerking met GM, alleen maar de troeven van Citroen afneemt ten voordele van GM. Ben zeer benieuwd wat de nieuwe ophanging zal zijn die beter is dan Hydractive die zo fantastisch is.

Dirk 16:55
afbeelding van Dirk

Volledig eens met Marc!
De eigenzinnigheid van Citroën is nooit een probleem geweest.
Je kan alleen niet alles willen.
En een vreemde eend en massa verkoopcijfers gaan niet samen..
Als je een niche product aanbied is je marktaandeel nu eenmaal kleiner.
ze zouden beter inzetten op betere kwaliteit, service, en dealer support.
Als transporteur ben je van deze 3 pijlers afhankelijk!
En laat PSA nu net op ALLE 3 van deze punten volledig de mist ingaan.
Ik kan er een boek van schrijven, de onophoudelijke pannes en storingen.
En dan nog maar te zwijgen over de schandalig slechte service van de garages.
Tot op vandaag moet ik nog altijd een behoorlijke Citroën dealer tegenkomen.
Verkopen, dat wel. Maar daar stopt het echt wel.

Ignace 12:27
afbeelding van Ignace

Beste Citroën-marketeers,

Ik wil hier volmondig dhr Verschelde ondersteunen. De vering is vaak de reden waarom bestuurders Citroën kozen. Maar niet alleen dat. Ook de modellen waren m.i. vaak revolutionair. Ik reed met 3 BX'en, 1 C5 en 2 XM's en alle 3 deze modellen waren exceptioneel tegenover andere merken. Al te vaak heb ik gehoord dat de C6 niet verkocht. Maar aub Marketeers, je hebt er ook nooit publiciteit rond gemaakt. Niettegenstaande dit gegeven heb ik nooit goed begrepen waarom je de lijn van de CX overnam. Die had een slechte roest imago meegekregen. Waarom niet doorgaan met het model XM. Dat is een droom van een wagen, een ongezien comfort, en vandaag, mits kleine aanpassingen, nog steeds een revolutionaire styling.
Waarom moesten jullie persé de Duitsers volgen. Is het nu stilaan duidelijk dat daar heel wat mis loopt? Ik reed met een nieuwe passat gedurende 1.5 jaar. Wat ik daarmee tegenkwam, wil je niet weten. Die was niet op maandag, maar op zondag gemaakt (3 nieuwe turbo's, de computer kapot, de radiator plots lekken en toppunt van alles, het koelsysteem van de brandstof brak af - daar ging de veiligheid). Laat aub het gezegde "Duitse degelijkheid" varen.
AUB Citroën mensen, kom terug met een top als XM
Ik wacht....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws