Het Franse Citroën verkeert in een woelige periode. De beste manier om daar uit te varen volgens de CEO van het merk, Linda Jackson, is door anders te zijn dan de rest. Hoe ze dat juist gaat doen? Dat legt ze open en bloot in een interview met Autofans.
Het is pompen of verzuipen bij Citroën, want de slabakkende verkopen bij het Franse merk brengen het gehele PSA (Peugeot/ Citroën/ DS) op een gevaarlijke helling. Het geloof is echter nog aanwezig, dat bleek uit een interview met Linda Jackson, de CEO van Citroën, op het autosalon van Frankfurt.
'We komen uit een karakterloze periode met Citroën', aldus Jackson. 'Té lang hebben we geprobeerd om te zijn zoals de rest (lees: Duitsers). Tot op het punt dat het verschil tussen een Peugeot en een Citroën niet meer uitgesproken genoeg was. Om te overleven moeten we dan ook net anders zijn dan de rest en die periode achter ons laten.'
Dat anders zijn zit volgens Jackson in de genen van Citroën en wordt anno 2015 ten berde gebracht door de C4 Cactus. 'Verwacht binnen de twee jaar dan ook drie nieuwe modellen die stijlelementen lenen van de Cactus. Let wel, het zullen volumemodellen zijn.' Duiken we even in de poel der logica, dan kunnen we ons waarschijnlijk verwachten aan een productiemodel van de Aircross Concept, een opvolger voor de C3 en een sedan (C5?). De Cactus M blijft volgens Jackson vooral een speelproject. 'Ik ben zelf fan van de originele Méhari maar een productiemodel zit niet meteen in de pijplijn.'
Adieu hydropneumatische ophanging
Andere belangrijke nieuwigheid is dat de hydropneumatische ophanging voorgoed naar de eeuwige jachtvelden wordt gestuurd. 'Tegenwoordig zijn er goedkopere manieren om met moderne technologie hetzelfde comfort te kunnen bieden', zegt Jackson. 'Afstappen van één van de pijlers bij Citroën (dat comfort) doen we niet, we gaan het op een andere manier opvullen. Binnenkort kan ik daar meer over zeggen.'
Tenslotte gelooft Citroën - net zoals zo veel andere merken - in de opkomende markten. Jackson: 'We willen globale wagens creëren die belangrijk zullen zijn voor markten zoals China en Zuid-Amerika. Daarbij mogen we niet voor duizend verschillende gezichten kiezen maar moeten we één sterke designtaal uitspelen.'
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden