Vrijdag Fandag: Volkswagen Bora

Vrijdag Fandag Volkswagen Bora

Autofans, ze koesteren hun wagen als hun dierbaarste goed. Omdat wij bij Autofans diep respect hebben voor deze liefhebbers van de vierwieler geven we de komende weken het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Dat het niet allemaal draait rond het aantal pk's en exclusiviteit bewijst Pieter-Jan met zijn Volkswagen Bora. Ook het verhaal is belangrijk, en hij heeft +650.000 kilometers aan verhalen over zijn Bora.

Naam: Pieter-Jan Huyghe
Leeftijd: 26 jaar
Wagen: Volkswagen Bora
Eigenaar sinds: 2003 (2005 effectief van mij, daarvoor van mijn vader)
Vorige wagens: BMW E30 318is (heb ik nog altijd)

Het verhaal

Geschiedenis
De wagen is de ex-firmawagen van mijn vader, omdat we deze goedkoop in het gezin konden houden, rij ik er nu nog altijd mee rond.

Wat zou je anders aanpakken?
Als ik de klok kon terugdraaien, dan kocht ik al veel vroeger een Coyote. DE perfecte upgrade voor gelijk welke auto. Wat de auto zelf betreft, zou ik er gewoon meer mee rijden. Als ik hem zelf had mogen samenstellen destijds, dan had ik een schuifdak voorzien in plaats van een airco. Die weegt immers meer en was toch nooit echt fantastisch.

Vrijdag Fandag Volkswagen Bora

Waar krijg je een glimlach van?
Dat hij blijft gaan, ondanks zijn kilometerstand en het feit dat er soms hard mee gereden wordt. Maar wat er vooral fantastisch aan is, is gewoon het terugdenken aan alle avonturen die de wagen al heeft meegemaakt (en dat zijn er inmiddels al heel wat). Ik kan er bijna een boek over schrijven. Deze wagen is speciaal omwille van wat hij allemaal al heeft meegemaakt in zijn 10 jarig bestaan, niet omwille van het merk, type of motorvermogen.

Hij doet dienst als taxi naar verre oorden, gaat de dag daarna op circuit rijden en de dag daarna driften op een besneeuwd vliegveld om daarna weer gewoon braaf naar de winkel te gaan zoals elke normale auto. Deze wagen is perfect voor 95% van de mensen op deze wereld, ondanks dat hij niet de snelste van het dagelijks verkeer is. Eens je hebt leren leven met het feit dat het geen racewagen is en je je rijstijl hebt aangepast aan de wagen, valt deze zeer goed mee voor zowat alles. Het is tenslotte niet waarmee je rijdt, maar hoe je er mee rijdt dat van belang is.

Waar word je humeurig van?
De afstandsbediening van de centrale vergrendeling is al 400.000km kapot, een luxe die ik gewoon was en nog altijd erg mis. Verder hebben alle Volkswagens een braaf chassis waar onderstuur in zit, want de “gewone” mens denkt dat dat veiliger is, ik ben het daar niet mee eens.

Vrijdag Fandag Volkswagen Bora

Kostenplaatje
Het grootste deel van de kosten is uiteraard de diesel die verbrandt wordt. Het geschatte aantal diesel na 650.000km is ongeveer 35.000L. Als je dat omzet naar euro, dan kom je aan +/- 40.000 euro aan brandstof alleen. Dat is veel meer dan de wagen zelf ooit nieuw heeft gekost. Als je daar eens over nadenkt, is dat eigenlijk een hallucinant bedrag

Hamer & beitel
De wagen is nog volledig origineel, maar gezien zijn kilometerstand zijn er natuurlijk al heel wat slijtage onderdelen vervangen:
• 10 sets remblokken
• 8 distributieriemen
• 1 koppeling
• 77 oliefilters
• 2 alternatoren

Waarom een Volkswagen Bora?
omdat hij alles doet wat je van een normale wagen zou verwachten. Hij is sportief en snel te rijden mits de juiste banden (op Spa Francorchamps heb je uiteraard niets te zoeken, maar de Nürburgring kan tof zijn). Deze wagen is perfect voor een normaal gezin, zo is hij geschikt voor de huismoeder die de kinderen gaat halen aan school en daarna gaat winkelen, de huisvader kan er mee naar zijn werk, de zoon gaat er mee op reis naar de andere kant van Europa en de dochter kan er mee leren rijden.

Vrijdag Fandag Volkswagen Bora

Hij biedt voldoende rijplezier, gebruikscomfort en betrouwbaarheid aan voor een relatief lage running-cost zonder dat deze wagen daarom saai hoeft te zijn. Daarom is het eenvoudiger om op te noemen voor wie deze wagen NIET geschikt is: mensen die willen opvallen en daarvoor een auto kopen (gezien worden, snel optrekken, lawaai maken). Hij is anoniem, wordt makkelijk over het hoofd gezien en trekt ongeveer niemand aan. Deze wagen is een gebruiksvoorwerp, ook al is hij voor mij persoonlijk veel meer dan dat.

Blijver of afschrijver
Hij blijft tot hij echt niet meer rijdt. Hoelang dat nog is, durft geen enkele garagist zeggen.

Gegevens

Huidige kilometerstand: 651.104 km
Leeftijd wagen: Februari 2003 (10 jaar oud dit jaar)
Motor: 1.9 TDI ALH
Overbrenging: Vijfbak manueel
Topsnelheid: 187 km/u volgens fabriek, 202 volgens de GPS (maar dat is 300.000km geleden)
0 tot 100km/u: 12,3 sec
Vermogen: 90 pk
Koppel: 205 Nm
Aandrijving: voorwiel
Gewicht: 1250 kg
Gemiddeld verbruik: 5,3l/100km over de laatste 20.000km (vrij representatief voor het totaal)
Rijtaks: € 305,71
CO2-uitstoot: 135g/km

Vrijdag Fandag Volkswagen Bora

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Techno Patat 13:25
afbeelding van Techno Patat

Zalige foto daar op het einde :D!

Wat ik me wel afvraag, hoe zet je er in godsnaam zoveel km's op :o? Gebruik je hem ook voor je werk ofso? Ik doe jaarlijks een ver reisje, een paar ritjes naar de Nordschleife/spa/Nederland en ik zit aan 27.000km/jaar. Nu is dat nog niet zoveel, maar je moest er dus bijna 70.000 per jaar doen? 3x zoveel als ik :o!?

De wagen ziet er wel goed onderhouden uit, voor een auot met zoveel km's betrekkelijk weinig deukjes en dergerlijke... Misschien best, want zonder deftig onderhoud zou 650d niet te halen vallen vermoed ik :p!

Yvesw 19:45
afbeelding van Yvesw

Inderdaad een geweldig verhaal! De AF-redactie wenst je nog minimaal 600.000km toe ;-)

JL 20:26
afbeelding van JL

sinds september ook eigenaar van deze "sleeper", hij heeft nog 360 000 km te gaan om aan 600 000 te komen, en nog 20 000 euro aan diesel :D

john 22:16
afbeelding van john

Ik heb nogal gehoord van Bora's met 600K kmstanden. Ik heb 2j geleden een golf 4 met een 1.9 110pk ingeruild toen die 333k kms had. En volgens mij kon die motor nog wel een tijdje mee. Ben benieuwd hoelang de 1.6 tdi het gaat volhouden.

PJH 22:47
afbeelding van PJH

Wij hebben hier de bora lopen (die momenteel al aan 660.000 zit) en ook een VW 1.6 TDI Bluemotion 105pk in een VW Passat, die zit nu op 205.000km na 2 jaar en daar hebben niks anders dan problemen mee :(

De mensen van VW zeggen het zelf ook, volkswagen is volkswagen niet meer zoals het in de jaren 90 was. Wij hebben nu wel uitzonderlijk veel problemen, maar je merkt gewoon aan het motorkarakter dat de wagen zich niet goed voelt. In een Audi A1 is dezelfde motor dan weer wel perfect, maar dat komt door het veel lagere gewicht.

Techno Patat 12:01
afbeelding van Techno Patat

Velen delen dan ook de mening dat die 1.9 tdi uit deze Bora VAG's laatste schitterende diesel was! Gechipt in een Audi A4 had je een snelwegmonster dat nooit of te nimmer kapot ging!

PT Cruiser 21:18
afbeelding van PT Cruiser

Is het ooit een firmawagen geweest bij JDN?

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws