Hoe de juiste bandenspanning mijn T Sport compleet transformeerde

Project yaris T Sport Toyota Bandenspanning auto

Dat de juiste banden überbelangrijk zijn voor sportieve prestaties, dat weet het kleinste kind. Maar de impact van spelen met de bandenspanning wordt serieus onderschat. Of hoe enkele tientjes van een bar mijn T Sport compleet transformeerden.

Geen vrees autofanaat, Project Yaris TS is nog steeds alive and kicking. Want naast zijn tijd in de spotlight wordt 1-UBZ-298 volop ingezet als een no f$cks given transportmiddel ten huize Wouters. Een visite aan het recyclagepark? De T Sport slikt dat gipsplaatafval wel. Handen vol? Stomp de passagiersdeur maar dicht met de voet. 2 weken een auto in de volle zon in de buitenwijken van Brussel parkeren? Ik neem de Yaris wel.

Belabberd

Om maar te zeggen dat hij niet de liefde krijgt die hij eigenlijk verdient. Want zonder morren start de Yaris T Sport met 15 jaar op de teller telkens met plezier tot leven na een tijd van verwaarlozing op één of andere parking. Bij terugkomst van de BMW 1 Reeks lancering - video binnenkort op AF! #Embargo - werd het echter duidelijk, de Yaris rijdt nu wel opvallend belabberd.

Project yaris T Sport Toyota Bandenspanning auto

De sportieve(re) rit naar huis scheen wat licht op het probleem. "Die banden piepen nu wel heel hard". Thuiskomen, deur toe stompen met de voet en geen moeite nemen om de rakker op slot te doen. Zorgen voor morgen, wat er mis is met de Yaris.

Lucht derin

Zo weet ik bijvoorbeeld dat de rubbers van de stabilisatorstang toe zijn aan vernieuwing, net zoals de remblokken en olie, onderdelen die hier klaar liggen op het schap. Daarnaast is het oneerlijk om na het rijden met modern autogerief op Michelin Pilot Sport-rubber de Yaris te gaan vergelijken met die moderne scheurijzers. Toch, was er iets mis. Aha, gevonden! De banden stonden niet meer op peil. 2,2 bar vooraan en 2,4 bar achteraan schrijft Toyota voor. De band linksachter, die stond op 0,7 bar, die rechtsachter op 1,2.

Oeps.

Nu goed, tijd om dat euvel snel op te lossen. En waarom niet voor 2,4 bar rondom gaan. Ik vond namelijk dat de Toyo's Proxes T1-R op de vooras wat grip misten eenmaal ingestuurd. De testrit na de pompbeurt was een ogenopener. 1-UBZ-298 is compleet getransformeerd! Oké, hij stuurt nog steeds in als een hatchback van de jaren 90 - lees: met enige vertraging - maar eenmaal gezet in de bocht is het sturen zo veel gevoeliger. Je hoeft geen vrachtwagengedraai aan het stuur meer uit te halen om te corrigeren. Met twee pinkjes in de lucht en de nodige finesse kan je veel duidelijker de griplimieten opzoeken van de T1-R's.

Project yaris T Sport Toyota Bandenspanning auto

En o ja, ook de Toyo's achter hebben baat bij de verse lucht. Zo valt overstuur weer een stuk gedisciplineerder uit te lokken. Even subtiel van het gas en je voelt hoe de poep zich even opzij zet om nog net wat scherper de bocht door te gaan. Potverdorie, ik was vergeten hoe lollig deze T Sport eigenlijk is op zijn schoeisel!

Daarom dan ook een gouden raad: De juiste band kan het rijgedrag van een auto optimaliseren, spelen met de bandendruk kan dat gedrag verder transformeren. Ga nu niet allemaal 3 bar extra in je banden pompen, Speel eens met 0,1 à 0,2 bar op de voor- en achteras. De verschillen zijn groter dan je denkt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:18
afbeelding van Techno Patat

Yves, ik wil hier nu niet uit de hoogte klinken als zelfverklaarde sleutelaar :p... Maar hieraan zie je mooi hoe verwend jullie Journo’s eigenlijk zijn met persauto’s die altijd perfect geoptimaliseerd voor jullie klaarstaan :p!

Iedereen die al eens met z’n auto op circuit gereden heeft zou daar beter mee moeten spelen dan dat een kok speelt met de standen van z’n kookvuur :D! Eigenlijk iedereen die met z’n auto rijdt uberhaupt, maar aangezien dat 60% er nog niet slaagt om een pinker werkende te krijgen zullen we het maar houden op: elke autoliefhebber zou dit onder de knie moeten hebben.

Maar zoals je zegt, de juiste band voor de juiste auto doet ook heel veel! Mijn auto werd standaard geleverd op Sportmaxx RT, en man ik moet zeggen dat ik eerlijk waar vreesde voor een serieuze miskoop! Wat reed die auto flauw zeg: geen stuurgevoel, onvoorspelbaar onderstuur en gripniveau’s die verbleekten bij m’n Alfa en 0,0 comfort...
Na nog geen 3.000km’s die banden ervan onder gehaald voor Pilot Supersports (ondertussen al Pilot Sport 4s) en wat een verschil! Comfortabelder op de lokale betonbaan, heel wat meer grip en als je dan toch de grens opzoekt een heel progressief gripverlies, een redelijk stuurgevoel (het blijft electrisch sturen...), minder slijtage ook bij sportief rijden,... een compleet andere auto!

Sven 15:45
afbeelding van Sven

Je zegt daar zo wat. Op ongeveer hetzelfde schap liggen ook vervangonderdelen voor de A2. Stof te vergaren, want de dagen die de A2 op een maand voor de deur staat, kan je op één hand tellen. Ik ben al blij als ik hem eens deftig gewassen krijg. Laat staan dat ik mijn agenda afgestemd krijg met die van de A2 en die van de vriend die de onderdelen eronder kan plaatsen.

Techno Patat 17:49
afbeelding van Techno Patat

Hah ja dat is dan weer een luxe probleem natuurlijk die bij de job hoort!

Ik bedoel voornamelijk dat jullie 20-30.000 km per jaar doen met auto’s waar je niet lang genoeg in rondrijdt Om te ondervinden wat bandenspanning met de wegligging doet want je moet ze nooit aanpassen die bandenspanning doordat alles klaargezet wordt voor jullie :D!

Geen verwijt hoor, zeker niet! Hoewel het volgende wel gaat klinken als een verwijt verzeker ik je dat het geen is hoor ;-)! Het viel me gewoon op hoe oppervlakkig je de auto’s eigenlijk maar leert kennen als het je nu pas opvalt wat bandenspanning met wegligging doet :).

4g63 12:57
afbeelding van 4g63

Overstuur in een yaris, da's flink, hebben iets grotere generatie genoot, corolla, ben is één keer in gelukt en da was in gietende regen na een droogte van paar weken. Voor de rest niet kunnen laten uitbreken of rechtdoor laten schuiven.
Al zal het bescheiden vermogen versus de T sport ook wel heel wat uitmaken wsl.
Voordeel aan zo'n hatch zoals yaris bijv is dat je banden bijna een autoleven mee gaan en dat ze meestal nog voor de slijtage grens worden vervangen wegens droogte scheuren opzij.
Kunt erna dan qua verbruik de beste nemen maar qua kwaliteit de goedkoopste, verslijten toch amper.

Yvesw 19:29
afbeelding van Yvesw

4G63: Het feit dat de auto binnen gestript is (achterbank, isolatie, etc) helpt ook niet natuurlijk. Het merendeel van het gewicht zit op de vooras. ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws