Infiniti. Oneindig. Maar een einde, dat komt er nu. Want de West-Europese tak van het luxemerk wordt volledig ontmanteld. Na een passage op ons grondgebied met stoten die Gaston & Leo zelf niet konden verzinnen...
Snel waren ze bij Infiniti om ons in gerief van het merk te steken. Want, zo dachten ze waarschijnlijk, die jonge websitegasten zullen alles wel ophemelen en willen enkel maar een dikke auto onder hun kont.
Ik vergeet het dan ook nooit, die eerste ontmoeting met de PR van het merk. Een Fransman die zich eveneens moest ontfermen over België. Of was het nu een Brit? Laten we het er op houden dat ongeveer iedereen binnen Infiniti Europe wel eens PR lijkt te zijn geweest. Op zich een unieke werksfeer. Maar goed, terug naar die ontmoeting in de toen enige Infiniti-dealer in België. Een getal dat uiteindelijk wist te groeien tot... 3.
Daar stond de PR in maatpak om ons welkom te heten bij hét nieuwe luxemerk van Europa. Een merk dat haar neus opstak voor Lexus en Jaguar en resoluut een plaats ging nemen tussen BMW, Mercedes en Audi. Geen mop, dat arrogante doel had Infiniti zichzelf vooropgesteld.
Tijd voor de sleutels van de QX123. Alleen was de QX123 nergens te bekennen. Wel de QXVS666 en een Q69, of ik denk toch dat dit de namen waren van de modellen. Paniek ten huize Infiniti? Natuurlijk niet. Een joviale lach en de sleutels van de Q69. Dat we voor de QX123 met de voor België interessante Mercedes-diesel kwamen ontging de man wat, we kregen een dikke V6 onder onze bips. Dat hebben die jonge knullen graag, toch?
Die Q69 pakte trots uit met steer-by-wire en niet één maar wel 2 aanraakschermen. Tijd om af te druipen BMW! Dat die steer-bij-wire vooral voor een vaag stuurgevoel zorgde en dat de software achter de aanraakschermen vaak niet voorbij het Infiniti-logo kwam... de prijs van premium rijden?
Ach kom, kinderziektes. Want hoera! Er komt een Europese Infiniti! Die Q30 - deze keer wel de juist naam denk ik- is eigenlijk een Mercedes A-Klasse in vermomming. Want Infiniti had geen zin om zelf miljoenen te investeren in een Europese auto. Europa werd tenslotte gebruikt om de verkoop in China aan te zwengelen. Niet onze woorden, wel die van Infiniti.
Om die Q30 te ontdekken kregen we een "persoonlijke uitnodiging". Niet van de lokale PR, want die is er niet, wel via een linkje naar een webpagina waarop we onze aanwezigheid moesten invullen. Geen simpele ja of nee, wel een vragenlijst tot en met de onderbroekenmaat en aantal ingegroeide teennagels. Raar, dat wel, maar premiummerken gaan tot de kleinste details.
Enkele dagen voor de internationale presentatie nog steeds geen woord terug van Infiniti. Dan maar snel een mailtje sturen naar Infiniti om een update te vragen. Alleen, wie was nu weer deze week PR van het merk? René, Jean Baptiste, Heinz of Silvie? Uiteindelijk contact. Telefonisch. Vanuit Frankrijk (al kon het ook Portugal zijn). Autofans stond op "niet aanwezig". Dat zouden we zelf op die webpagina hebben ingevuld. Ook al hadden we riant de tijd genomen om alle andere vragen tot in de kleinste details in te vullen. Toch wat raar, niet Infiniti?
Ach kom, een misverstand. Maar goed nieuws! Want eenmaal de eerste Q30 op Belgische plaat staat mochten we als eerste achter het stuur kruipen...
We wachten nog altijd op die Q30.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 16 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden