Volvo EX30 komt eraan: dit weten we al over de elektrische crossover

Volvo EX30 teaser 2023

Het is je vast niet ontgaan: er zit een nieuwe Volvo aan te komen. Dat wordt ook niet zomaar een Volvo, maar wel een zuiver elektrische crossover die een slagje kleiner wordt dan de XC40. En dat is nog niet alles dat we al weten over de EX30, met dank aan Volvo’s praatgrage marketingafdeling.

Volvo mag dan een merk met een bescheiden reputatie zijn maar als het op het lanceren van nieuwe modellen aankomt, gaan de Zweden all-in. Kijk maar naar hun teasercampagne voor de aankomende EX30, waar ze onze aandacht al een aantal weken aan een stuk weten te trekken met vage plaagplaatjes en snippers informatie. Kleef je die snippers allemaal samen en voeg je er een handjevol roddels aan toe, dan krijgen we al een redelijk goed beeld van de compacte, elektrische crossover.

Volvo EX30 teaser 2023

Volvo vindt hem klein

Want compact, dat vindt Volvo hem zelf blijkbaar zeker. Zo stuurden ze al de ene na de andere foto de wereld in waarop de EX30 werd afgebeeld als een miniatuurautootje, maar dat is niet de enige tip. Zijn formaat kunnen we natuurlijk het beste afleiden uit de naam, die de ’30’-reeks van Volvo voor het eerst sinds de teloorgang van de C30 nieuw leven in blaast. Zo weten we dat de elektrische crossover een slagje kleiner wordt dan pakweg de C40 en XC40, ook al leunt zijn design meer aan bij de forse EX90. Reken dus op strakke T-vormige LED-koplampen met een patroon van stippellijnen, terwijl de Volvo-typische rechtopstaande verlichting achteraan uit twee delen bestaat.

Volvo EX30 teaser 2023

Minimalisme ten top

Binnenin trekt Volvo de minimalistische lijn verder door dan ooit tevoren. Zo kregen we het dashboard in de nieuwste set teaserfoto’s uitgebreid te zien, en daar viel meteen op dat de EX30 zelfs geen tellerpartij achter het stuur krijgt. In de plaats daarvan wordt alle informatie Tesla-gewijs gegroepeerd op het centrale 12,3-inchscherm, en houdt de rest van de boordplank het lekker strak. Verder weten we al dat het handschoenkastje zowaar centraal komt te zitten, wat mogelijk is omdat de middenconsole los van het dashboard zal staan. Die eerste bevat ook de knopjes voor de raambediening om opbergruimte in de deuren vrij te maken, en om diezelfde reden zitten de audiospeakers ook gegroepeerd in één grote soundbar bovenop het dashboard.

Volvo EX30 teaser 2023

Milieubewuster dan ooit

Het design en het gebruiksgemak zijn trouwens niet de enige aspecten waarin het interieur wil uitblinken. Daarnaast wil deze cabine ook milieubewuster dan ooit tevoren zijn, en zo bevatten sommige van de zetelbekledingen gerecycleerde jeans terwijl het dashboard zoveel mogelijk uit doorlopende panelen bestaat om afval te beperken. Verder is een kwart van het aluminium dat Volvo bij de productie van de EX30 gebruikt gerecycleerd, net als 17% van het staal en de kunststof. Het resultaat is een geschatte totaaluitstoot van 30 ton CO2 over een levenscyclus van 200.000 kilometer, wat 25% minder is dan wat een Volvo XC40 weet te verwezenlijken.

Volvo EX30 teaser 2023

Volvo-waardige veiligheid

Eén van de belangrijkste pijlers van Volvo blijft natuurlijk veiligheid, en ook op hun kleinste modelletje is er geen ruimte voor compromissen. Zo beloven de Zweden niet alleen verstevigde A-, B- en C-stijlen en een schare zijdelingse airbags in de stoelen, maar zit er een sensor achter het stuur die je ogen 13 keer per seconde scant om te zien of je wel aan het opletten bent. Voorin zit er dan weer een radar die niet alleen voorliggers in de gaten houdt, maar het noodremsysteem ook kan activeren wanneer er een zijdelingse aanrijding dreigt op een kruispunt. Verder activeert de dodehoeksensor een melding wanneer je een deur wil openen terwijl er een fietser aankomt; met andere woorden: de EX30 wordt een echte Volvo.

Volvo EX30 teaser 2023

Stiekem een Smart

Die Volvo komt er wel uitsluitend met elektromotoren, en eigenlijk weten we ook al ongeveer wat we daarvan mogen verwachten. De EX30 deelt zijn platform namelijk met de Zeekr X en — misschien bekender — de Smart #1, en daarvan kennen we wel al de specificaties. Zo zijn die er in twee smaakjes: met één elektromotor en 272 pk, of met twee elektromotoren en 428 pk. De accu is dan weer 66 kWh groot, waarmee ze beide net geen 450 theoretische kilometers moeten halen. Reken dus op vergelijkbare cijfers voor de Volvo EX30, al werd daarover nog niks concreet bevestigd. We weten het zeker bij de onthulling op 7 juni.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws