Vraag je aan de gemiddelde automobilist waarom die niet elektrisch rijdt, dan is de beperkte actieradius waarschijnlijk één van de redenen die je het vaakste hoort. Toch is de toekomst niet weggelegd voor EV’s met enorme batterijen, gelooft Mazda’s Amerikaanse baas. En volg even mee, want misschien is hij wel iets op het spoor…
Japanse constructeurs hebben vaak een eigenzinnige kijk op de toekomst van de automobiel. Zo is er Toyota dat zich vermoedelijk nog eerder op zijn zwaard laat vallen dan toe te geven dat de zelfopladende hybride niét het antwoord is, vergezeld door Honda dat zowat de schattigste EV ter wereld bouwde en het daarna voor bekeken hield. Mazda mag zich naadloos bij die twee aansluiten, want dat is officieel wel het enige merk ter wereld dat liever budget steekt in een wankelmotor voor zijn elektrische auto dan in een groter batterijpakket… al zit daar een goede reden achter.
Kwestie van denkwijze
In een gesprek met het Amerikaanse Green Car Reports heeft Jeffrey Guyton, de CEO van Mazda USA, namelijk laten vallen dat elektrische auto’s met een steeds groter rijbereik niet de toekomst zijn. Dat is wel waar klanten nu naar vragen, maar dat doen ze volgens Guyton omdat ze nog te diep geworteld zitten in het denkpatroon van een auto met een verbrandingsmotor. De topman voorspelt dat eigenaars die al even met zo’n EV met een grote batterij geleefd hebben, zullen inzien dat ze het gros van het rijbereik gewoon nooit gebruiken. Wanneer zij dan gaan zoeken naar een nieuwe auto, is de kans volgens Guyton groot dat ze zullen gaan voor een goedkoper model met een kleinere accu.
Dat is een interessante theorie, vooral in het licht van recente beloftes die Mazda gemaakt heeft. Zo willen de Japanners tussen 2028 en 2030 een compleet gamma aan zuiver elektrische auto’s gaan uitbouwen, en daar zullen ook wel exemplaren tussen zitten met een groot rijbereik. De CEO zegt dit dus niet gewoon om goed te praten dat hun enige EV, de MX-30, momenteel nog geen 200 kilometer haalt op een volle accu, maar omdat hij dit waarschijnlijk echt gelooft. En als de infrastructuur mee kan, dan zit daar misschien wel iets in.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 18 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 21 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden