Audi heeft zopas de laatste conceptcar in zijn Sphere-familie onthuld, maar het verhaal krijgt alsnog een staartje. Hoewel geen van de studiemodellen bedoeld is als een concrete voorbode, zou de Grandsphere Concept toch heel wat gaan delen met een toekomstige EV. Dat wordt de A8 e-tron, en die krijgen we al volgend jaar te zien.
Bij de onthulling van de Activesphere Concept herhaalden we het nog maar eens: een productieversie hoefde je niet te verwachten. Dat was ook de boodschap wanneer Audi de overige drie leden van zijn Sphere-familie toonde, waaronder de Grandsphere Concept. Daar hoorde dan wel de kanttekening bij dat die laatste van alle Sphere-concepten het dichtst bij een toekomstig productiemodel stond, maar nu leren we pas hoe dicht.
Beperkt gewijzigde Grandsphere
In een gesprek met het Britse Autocar heeft Audi’s designbaas, Marc Lichte, namelijk verklapt dat de Grandsphere Concept uit 2021 eigenlijk een heel concrete teaser is naar de A8 e-tron. Die zou in 2024 op de markt komen als zuiver elektrisch alternatief op de A8, een beetje zoals de Mercedes EQS zij-aan-zij mag staan met de S-Klasse. Lichte verduidelijkte dat de gelijkenis niet één-op-één zal zijn, maar dat de A8 e-tron toch herkenbaar zal zijn als een Grandsphere met wat beperkte wijzigingen. Reken dus bijvoorbeeld op een meer realistisch vormgegeven cabine, al zou ook het productiemodel spelen met het feit dat de auto op termijn autonoom moet kunnen rijden tot niveau 4.
De gelijkenissen gaan trouwens ook onderhuids verder, want net als de conceptcar zal de uiteindelijke A8 e-tron gebouwd worden op het PPE-platform. Dat wordt het elektrische premiumplatform van de Volkswagen-groep waar naast bijvoorbeeld de elektrische Porsche Macan ook de aankomende Audi’s Q6 e-tron en A6 e-tron op gebaseerd zullen zijn. Modellen op dat platform zouden een rijbereik tot 700 kilometer moeten halen terwijl laden mogelijk zou zijn tot snelheden van 270 kW. De Q6 e-tron zouden we nog voor het einde van dit jaar te zien moeten krijgen, terwijl de A6 e-tron en de A8 e-tron op de planning staan voor 2024.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 10 min geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden