Mercedes trakteert haar statige S-Klasse op de performante plug-inaandrijflijn van de van de pot gerukte AMG GT E Performance. Daardoor mag de favoriet van ieder staatshoofd uitpakken met 802 pk en 1.430 Nm koppel.
De Mercedes S-Klasse, een toonbeeld van luxe, elegantie en een uiterst comfortabel rit. Maar wat als je daar geen moer om geeft en vooral snel wil gaan met je S? Wel, dan heeft Mercedes eigenlijk een ruim arsenaal aan keuzes in de vorm van de AMG-derivaten. Er heeft echter een nieuwe koning de troon betreden; de Mercedes-AMG S 63 E Performance!
Koppelbeul
Voor krachtbron onderin ging de S-Klasse te raden bij broeder AMG GT E Performance. Die zegent zijn 4-liter twinturbo V8 met een elektromotor en compacte accu om vortig veel vermogen los te laten naar de vier wielen. Niet anders bij deze S 63 E Performance. Zo is de V8 voorin op zichzelf al goed voor 612 pk en 900 Nm koppel. Vijs daar een elektromotor van 190 pk en 320 Nm aan vast en je tilt het systeemvermogen richting 802 pk en 1.430 Nm koppel.
De prestaties die losgepulkt worden door deze krachtinjectie spreken voor zich: Hoewel een kolos van 2.6 ton sprint de S 63 E Performance in amper 3.3 seconden naar de honderd. Daarmee laat deze luxesloep enkele uitermate performante EV's achter zich. De top schermt Mercedes af op 250 km/u maar als je wappert met je staatsvlag (en een zak geld) verhoogt het merk met de ster die met plezier richting de 290 km/u.
Subtiel voorkomen, efficiënte aandrijflijn
Hoewel Mercedes dus +800 pk in de S-Klasse wist te proppen, blijft het uiterlijk relatief subtiel. Geen vunzige spoilers of schreeuwende stickers. Bestel deze knaap in het zwart of grijs en niemand heeft door dat je hier met een stoplichtsprinter van jewelste aan het rondtoeren bent. Enkel de gril met verticale spijlen en vier einddempers geven ietwat teken van zijn kunde.
Nu goed, een plug-inhybride met meer dan 800 pk, wat wil dat zeggen qua zuinigheid? Wel, bekijk je het vanuit een performance-standpunt, dan is deze S E Performance uitermate indrukwekkend. Want hoewel beestig vermogend, noteert hij een verbruik van amper 4.4 l/100 km en 100 g/km CO2. Zuiniger dan een Toyota Corolla Cross Hybrid, om maar iets te zeggen. Dankzij zijn accu van 13.1 kWh legt hij daarnaast een elektrische range van 33 kilometer voor (21.4 kWh/100 km). Al gaat het AMG vooral om die extra performance dankzij de elektromotor.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 5 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 10 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 10 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 15 uur geleden