Lexus heeft zijn vlaggenschip getrakteerd op een best welkome update. Qua design en qua aandrijflijn stond de luxesloep namelijk al op punt, maar vooral het gebruiksgemak liet enigszins te wensen over. Daar komt nu een einde aan met een modern nieuw infotainmentsysteem.
Lexus is een clubje voor en door eigenzinnigaards, en dat heeft zo zijn voor- en zijn nadelen. Zo hebben de Japanners vaak jaren voorsprong op hun concurrenten wanneer het op design aankomt — kijk maar eens naar een IS 300h en maak jezelf wijs dat die tien jaar geleden ontworpen werd — maar houden ze soms ook halsstarrig vast aan bepaalde zaken die écht niet beter zijn. Het schoolvoorbeeld daarvan was hun infotainmentsysteem dat bediend moest worden langs een soort muisje, maar gelukkig heeft Lexus dit jaar het licht gezien. En dat licht schijnt nu ook op hun topmodel, de Lexus LS.
Exit muismat
Zo krijgt ook die LS nu zijn eigen Lexus Link Pro-infotainmentsysteem aangemeten, in navolging van de UX en de ES eerder dit jaar. Die nieuwe interface gooit de muismat onverbiddelijk buiten en vult de vrijgemaakte ruimte in de middenconsole met handige sneltoetsen. Het opvallendste is echter het nieuwe aanraakscherm, dat 12,3 inch groot is en over de modernere vormgeving beschikt die we voor het eerst in de Lexus NX leerden kennen. Ook hier beschikt dat systeem over de nodige connectiviteit, van communicatie met de cloud voor over-the-air-updates tot afstandsbediening via een app of draadloze verbinding met je smartphone. Dat laatste geldt echter alleen indien je Apple CarPlay gebruikt, want het plebs met hun Android-toestel moet om één of andere reden wel nog een kabeltje aansluiten...
Los van de aangepakte multimedia blijft de Lexus LS gewoon herkenbaar. Zo verandert er helemaal niks aan het uiterlijk, en is de cabine nog steeds even luxueus en even minutieus afgewerkt als voorheen. Ook onderhuids blijft de LS uitsluitend verkrijgbaar als 500h, een zelfopladende hybride op basis van een 3.5-liter V6-motor dus. Momenteel staat de luxesedan nog mét muismatje in de Belgische configurator vanaf 105.580 euro. Het vernieuwde exemplaar zou vanaf volgende maand al geleverd moeten worden, al is nog niet duidelijk of de prijs dan identiek blijft.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 17 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden