Officieel: Porsche 911 GT3 RS zet alles in op aero (2022)

Porsche 911 GT3 RS 2022

Porsche heeft zijn voorlopig extreemste versie van de 911 voorgesteld. Deze GT3 RS belooft namelijk de beste rondetijden van het gamma, maar is stiekem toch niet de krachtigste der Elfers. Hoe hij dat dan toch wil klaarspelen? Met héél wat aerodynamische upgrades.

‘RS’ betekent in zowat alle talen en bij vrijwel alle merken hetzelfde: compromisloze sportiviteit. Bij Porsche staat het voor ‘Rennsport’ — Duits voor ‘racerij’ — en elk model met het tweeletterwoord op de kap mag het circuit dus zijn natuurlijke habitat noemen. Deze 911 GT3 RS is daarvan voorlopig de extreemste, al maakt dat er toch niet de krachtigste Porsche van.

Vermogen is niet alles

Onder de achterklep van deze machine schuilt namelijk hetzelfde, atmosferische blok dat je doorgaans in de RS-loze GT3 zou vinden, mits wat subtiele ingrepen. Zo werd de motor bijvoorbeeld voorzien van nieuwe nokkenassen, waardoor het vermogen uitkomt op 525 pk ten opzichte van de 510 pk van de reguliere GT3. Dat is echter nog steeds 125 pk minder dan wat een 911 Turbo S op de rollenbank laat optekenen, en ook de topsnelheid komt niet meteen in de buurt. Waar zo’n model met turbolader namelijk doorgaat tot 330 km/u, houdt de GT3 RS het voor bekeken vanaf er 296 op de teller verschijnt — stiekem ook 22 km/u vroeger dan de GT3-zonder-RS.

Porsche 911 GT3 RS 2022

Deze Porsche is dan ook het rijdende bewijs dat vermogenscijfers en topsnelheden niet het volledige verhaaltje vertellen. Zo snelt hij naar de 100 km/u in 3,2 seconden in plaats van de 3,4 van de reguliere GT3, en dat dankt hij niet alleen aan iets meer vermogen maar ook aan een andere versnellingsbak. Iedere GT3 RS krijgt namelijk een PDK-automaat mee met kortere verzetten, wat meteen ook verklaart waarom de topsnelheid lager ligt. Een handbak, zoals in de 911 GT3, kan je dus in geen geval bestellen op deze RS-versie.

Van voice command naar F1-techniek

Het opvallendste aan deze nieuwe Porsche zijn echter zijn aerodynamische aanpassingen, en die zijn talrijk. Om te beginnen wordt de GT3 RS voorzien van de hoogste achtervleugel die ooit op een productie-Porsche mocht prijken, want die steekt zelfs boven de daklijn uit. De spoiler beschikt trouwens ook over F1-waardige DRS-techniek — kort voor Drag Reduction System — waarbij de bovenste schoep in een rechte lijn vlak blijft voor maximale snelheid en tijdens het bochtenwerk of het remmen kan kantelen voor meer luchtweerstand. Het knopje om die functie te activeren zit trouwens op de plek waar anders de voice command-knop zit, dus GT3 RS'ers worden bij deze de enige 911-eigenaren die niét per ongeluk de stemassistent activeren tijdens het betere bochtenwerk…

Porsche 911 GT3 RS 2022

Ook de rest van het extra gevleugelte valt nauwelijks subtiel te noemen. Zo zien we aan weerszijden van de voorwielen flinke geleiders om de lucht efficiënt langs de wielen te laten stromen, en zijn de achterste wielkasten elk voorzien van een grote inlaat die de lucht dan onder de achterlichten terug uitspuwt. In totaal wekken al die aanpassingen 409 kilogram aan neerwaartse druk op aan een snelheid van 200 km/u en zelfs 860 kilogram tegen 285 km/u — drie keer zoveel als de reguliere GT3. De koeling van de motor nemen trouwens de twee inlaten in de voorklep voor hun rekening, want daar zit — ten koste van enige bagageruimte — een grote radiator.

Snelst stoppende Porsche

Nog meer indrukwekkende cijfertjes nodig? Geen probleem: de remschijven meten vooraan maar liefst 40,8 centimeter in diameter, en zijn voorzien van klauwen met zes zuigers. Achteraan vinden we de gekende GT3-remmerij met schijven van 38 centimeter en vier zuigers per klauw. Optioneel kan je koolstofkeramische remmen van vooraan 41 en achteraan 39 centimeter monteren, waarmee dit de snelst stoppende Porsche ooit wordt. Voor een volledig aanpasbare ophanging hoef je dan weer niet bij te leggen, want bij iedere GT3 RS kan je in Track-modus meer parameters aan de dempers aanpassen dan je het bestaan van afwist. Ondanks al die technologie weegt de RS-versie toch slechts 1.450 kilogram, dankzij koolstofvezel in de deuren, de voorklep, de zijvleugels en het dak.

Porsche 911 GT3 RS 2022

Je zou het misschien niet zeggen, maar deze extreme Porsche is wel gewoon straatlegaal. Toch kan je nog het één en ander toevoegen om de auto écht klaar te stomen voor het circuit. Het Clubsport-pakket is bijvoorbeeld een kosteloze optie die een rolbeugel, een brandblusser en een zespunts racegordel toevoegt. Staat er echter helemaal geen rem op je ambities — of je budget — dan kan je het Weissach-pakket aanvinken dat niet alleen het koolstofvezel van de carrosseriedelen bloot laat, maar ook componenten van de ophanging vervangt door exemplaren uit met koolstofvezel versterkte kunststof. Een Belgische prijs voor al dit lekkers? Die hebben we uiteraard ook! Minimaal 240.000 euro ben je kwijt voor deze opper-GT3.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws