Dat de Mercedes-Benz Vision EQXX een indrukwekkende EV is, hoeven we je vast niet te vertellen. Twee maanden geleden legde de conceptcar al ruim 1.000 kilometer aan openbare wegen af op één volle batterij. Dat kon echter nog beter, moeten zijn ontwikkelaars gedacht hebben.
De dames en heren van Mercedes-Benz hebben hun elektrische Vision EQXX nog eens vanonder het stof gehaald voor een tweede testrit. De laatste keer dat ze dat deden, reden ze ermee van thuisbasis Stuttgart naar het Franse Cassis zonder onderweg ook maar één keer te moeten bijladen. In totaal reed de conceptcar toen 1.008 kilometer op één acculading, maar na afloop had hij nog 15% aan batterijcapaciteit over… Reden genoeg voor de ingenieurs om tijdens een tweede test te zien hoever de auto écht kan komen.
Inclusief aircogebruik
Deze keer ging de reis van Stuttgart naar het circuit van Silverstone, in het Verenigd Koninkrijk. Onderweg reed de Vision EQXX net als de vorige keer mee met het gewone verkeer, wat bewezen wordt door de gemiddelde snelheid van 83 km/u. Hij pikte zelfs een treinritje door de Eurotunnel mee — de enige kilometers die hij niet op eigen kracht aflegde, belooft Mercedes-Benz. De rit duurde 14 uur en 30 minuten, waarvan de airco zelfs gedurende zo’n 8 uur aan stond.
Na aankomst stootten de testers echter op hetzelfde probleem als de vorige keer: er was nog wat accucapaciteit over. Daar hadden ze nu echter een oplossing voor, want ze hadden het circuit van Silverstone voor de gelegenheid afgehuurd. Zo wist de EV nog elf rondjes op zijn naam te zetten in handen van F1-belofte Nyck De Vries voor hij uiteindelijk de geest gaf.
Alle beetjes helpen
In totaal legde de Vision EQXX zo 1.202 kilometer af op één enkele acculading, waarmee hij zijn vorige record van 1.008 kilometer ruimschoots verbeterde. Ook het verbruikscijfer zakte van 8,7 naar 8,3 kWh/100 km, wat waarschijnlijk te wijten is aan de gunstigere buitentemperaturen tijdens deze test. Rond Stuttgart en in het zuidoosten van Engeland stootten de testers wel op een aantal files, dus in ideale omstandigheden was het resultaat misschien nog indrukwekkender geweest.
Dat de EQXX zo’n prestaties kan leveren, ligt vooral aan het clevere denkwerk van zijn ontwikkelaars. Zo pronkt hij met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.17, een gemiddeld 30% lichtere accu, een setje zonnepanelen op het dak en een aandrijflijn die zo weinig verlies genereert dat actieve koeling tot een minimum beperkt kan worden. En zo zie je maar: al die beetjes helpen.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 10 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 14 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 16 uur geleden