De M-afdeling van BMW is niet de enige die vandaag iets te vieren heeft. Ook die andere letter krijgt zijn momentje in de spotlights: de R. Die overtreffende trap van de Volkswagen Golf bestaat vandaag namelijk 20 jaar, en viert dat met de krachtigste productie-Golf ooit.
Twintig jaar geleden besloot Volkswagens Golf-team om nog eens gek te doen. Dat deden ze een kwarteeuw eerder al met de introductie van de GTI, maar in zijn vierde generatie werd die hothatch maar lauw onthaald. Het moest dus nog heter, en de oplossing vonden de ingenieurs in een 241 pk sterke 3.2-liter VR6-motor en vierwielaandrijving. De Golf R32 was geboren, en sindsdien ging er geen Golf-generatie voorbij zonder een R-derivaat. Die twee decennia aan über-Golfjes wil deze '20 Years'-versie eer aandoen.
Meer dan blauwe verf
Dat doen ze in Wolfsburg niet door opnieuw een innovatieve V6 ter grootte van een viercilinder onder de kap te monteren, al betekent dat nog niet dat de monteurs stilgezeten hebben. Een subtiele motorische upgrade bevrijdt namelijk nog eens 13 extra paarden uit het gewoonlijke 2.0-liter TSI-blok, waardoor deze 333 pk sterke broekzakraket meteen de krachtigste productie-Golf ooit wordt. Dat vermogen wordt zoals gewoonlijk onder bedwang gehouden door vierwielaandrijving, al zet het in eerste instantie de voorwielen in lichterlaaie.
Dat extra duwtje in de rug is trouwens niet het enige voordeel van deze '20 Years'-versie, want je exemplaar krijgt ook Volkswagens R-Performance-pakket mee waar je anders voor moet bijbetalen. Dat ontketent niet alleen een topsnelheid van 270 km/u (in de plaats van standaard 250 km/u) maar brengt ook de Special- en Drift-modi binnen handbereik. Bij de reguliere Golf R krijg je met die upgrade ook een knoert van een spoiler en 19 inch Estoril-velgen mee, en die vind je dus ook op deze feesteditie terug.
Oplage beperkt (in tijd)
Denk daarom echter niet dat je special edition er net zo uit hoeft te zien als iedere doordeweekse Golf R, want de kenner zal hem wel degelijk onderscheiden. Zo geeft Volkswagen je de mogelijkheid om de velgen van je R '20 Years' te voorzien van een blauwe accentlijn op de spaken, en diezelfde kleur keert ook terug op de spiegelkappen. De anders zilverkleurige R-logootjes krijgen een gelijkaardige behandeling, en ook binnenin zijn er meer R'en dan je kan tellen. Bovendien wordt het dashboard bekleed met écht koolstofvezel — een primeur in Golf-land.
Hoeveel exemplaren Volkswagen precies van deze sterkste Golf ooit gaat maken, laten ze niet weten. Ze hangen echter wel een deadline vast aan de productie van deze speciale hothatch, want ze gaan hem bouwen van midden 2022 tot midden 2023. Een prijskaartje kunnen we nog niet meegeven voor deze Golf R '20 Years', en het is zelfs nog niet zeker of het model in België op de markt zal komen. Wordt dus vervolgd, of laat ons toch hopen...
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 7 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 11 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden