Studie toont aan: Belg is meest gestresseerde automobilist van Europa

Belg gestresseerd verkeer 2022

Geloof het of niet, maar van alle Europeanen heeft de Belg het meeste stress achter het stuur. Tot die conclusie komt de Fondation Vinci op basis van zijn jaarlijkse verkeersbarometer, en dat heeft blijkbaar nefaste gevolgen voor ons rijgedrag...

Nu de coronamaatregelen langzaamaan uit ons leven verdwijnen, gaan we met z'n allen weer vaker de baan op. Dat betekent dat we dus weer in de file komen te staan, en dat gaat gepaard met de nodige stress. Meer stress dan elders, zo blijkt, want uit de jaarlijkse barometer 'Verantwoord Rijgedrag' van de Fondation Vinci blijkt de Belg koploper te zijn op het gebied van verkeersfrustraties.

De eeuwige richtingaanwijzer

Zo zit volgens die bevraging minder dan de helft van de Belgische bestuurders stressvrij achter het stuur: amper 47 procent. De rest ondervindt dus frustraties in het verkeer, en dat zou wel eens de oorzaak én het gevolg kunnen zijn van de andere bevindingen die uit dat onderzoek naar boven komen. Zo vertraagt 63 procent van de ondervraagden niet voldoende wanneer er wegenwerken zijn, parkeert één op vijf wel eens los op een fietspad en laten we enkel de Spanjaarden en de Grieken achter ons als het op overmatig claxonneren aankomt. Bovendien slaagt iets meer dan de helft er niet in om het gebruik van de richtingaanwijzer onder de knie te krijgen, iets dat eerder dit jaar nog naar buiten kwam als één van de meest frustrerende fouten in het verkeer.

Belg gestresseerd verkeer 2022

De Fondation Vinci organiseert jaarlijks een dergelijke bevraging, waarbij in dit geval 12.400 automobilisten uit 11 Europese landen onder de loep genomen worden. Daarbij kwamen wij Belgen dus als slechtste uit de klas, en dat is niet voor het eerst. Ook vorig jaar eindigden we op de 11de plaats, en toen kwam een opvallende tendens naar boven in de voornaamste redenen om de regels te breken. Zo gaf 60 procent aan dat de Belgische verkeersregels vaak niet coherent genoeg zijn, maar wanneer ze die wél volgen deden ze dat voornamelijk omdat ze gewoon geen boete wilden betalen. Een jaar later blijkt dus nog steeds: iemand die iets doet waar die niet in gelooft, is een gefrustreerd iemand.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
FLP 09:32
afbeelding van FLP

"Iemand die iets doet waar die niet in gelooft, is een gefrustreerd iemand." Dat vind ik nu eens een zeer mooie omschrijving. Klopt bij mij ook perfect. Ik hou me altijd zo goed mogelijk aan de regels. Altijd pinken, vertragen bij wegenwerken (ookal is het zondag en is daar niemand te zien),... Maar 70km/u rijden op tweevaksbanen, of 30km/u op onbebouwde lange rechte straten zonder zijstraten, nee daar zie ik de logica totaal niet van in, en dat frustreert mij mateloos. Daar zal ik het inderdaad enkel en alleen doen om boetes te vermijden, niet omdat dat zogezegd het correcte is om te doen.

Adriaan 11:13
afbeelding van Adriaan

Wat mij ook heel sterk opvalt, is dat de algemene tendens in steden is zo veel mogelijk obstructies creeren, doorstroom moeilijk maken, overal eenrichtingsverkeer en alles kanaliseren naar centrale punten die dan compleet dicht slibben, rode lichten die specifiek afgesteld staan met het idee van de doorstroom te bemoeilijken, zone 30 te pas en te onpas gaan rondzaaien. Zeker in Brussel is dat met het idee: je moet maar het openbaar vervoer nemen. Allemaal goed en wel, had dan een alternatief geweest. Resultaat: mensen eten bijna letterlijk hun stuur op, hebben een zeer kort lontje, je staat overal vast en gunnen de tegenpartij, auto, fiets, wandelaar, bus,... geen centimeter. Snelwegen kampen met hetzelfde probleem, voorzien op een capaciteit uit 1970, zonder ergens echt noemenswaardige investeringen, moeten we maar blijven fille rijden. En nogmaals, had het openbaar vervoer een alternatief geweest, dan is het aan iedereen om te kiezen om of in de file te staan. Maar woon maar eens in een boerengat, en probeer eens alles zonder auto te doen...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws