Is Brabus in je autobrein zowat synoniem met de modellen van Mercedes? Dan was je niet alleen, want wij verslikten ons ook in onze Spetzi wanneer we deze Brabus-zonder-Benz zagen verschijnen. De Duitse tuner is echter nog steeds een onafhankelijk bedrijf, en zet dat graag even in de verf met deze 820 pk sterke Porsche.
Porsche mag dan zwaar elektrisch geschut in zijn catalogus hebben met de Taycan-modellen, maar hun snelste model blijft de 911 Turbo S. Met 650 pk en 800 Nm uit zijn 3.8-liter boxermotor spurt hij namelijk naar de 100 km/u in 2,7 seconden. “Das muss noch schneller können,” moeten de tuners van Brabus tegen elkaar gebrabbeld hebben, en zo geschiedde.
Topsprinter of showbeest?
Dit is namelijk hun antwoord, en dat komt in de vorm van de P38S-820-upgrade. Met dat mondjevol in de motor geprogrammeerd tikt je 911 Turbo S namelijk de 100 km/u aan na amper 2,5 seconden, dus nog eens twee tienden sneller dan origineel. Dat doet de Brabus-Porsche dankzij een vermogen van — zoals de naam doet vermoeden — 820 pk en een koppel van maar liefst 950 Nm. Deze tune is niet te verwarren met het P38S-720-pakketje dat Brabus eveneens aanbiedt, want die instapversie geeft je Turbo S slechts 720 pk en 900 Nm. Ook dat is echter nog steeds genoeg om de standaard-Porsche nipt te verslaan met een 0-naar-100-tijd van 2,6 seconden.
Vind je dat maar een magere winst ten opzichte van het al best vlotte origineel, dan kan je de Brabus-upgrades ook gewoon kiezen voor hun uiterlijke aanpassingen. Zo moet de lagere bumper met zijn flinke pruillip de neiging van de vooras om op te stijgen tegengaan en wordt de auto nog strakker tegen het asfalt gezogen dankzij een grotere diffuser achteraan — of is dat gewoon het effect van de 2,5 centimeter verlaagde ophanging? Het klankspel wordt bovendien verzorgd door een setje 10 centimeter brede Inconel-uitlaten, en je krijgt de keuze uit specifieke Brabus-velgen van 21 of 22 inch. Dat deze Brabus geen Mercedes is, maakt er dus geen minder groot showbeest van.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden