We spreken er al even over, maar nu is het toch gebeurd: Tesla heeft zijn Belgische Supercharger-netwerk opengesteld voor iedere auto met een stekkerpoort. Die plotse gastvrijheid maakt deel uit van een internationaal pilootproject dat al even aan de gang is, en België is slechts één van de acht deelnemende landen.
Eén van de grootste troeven van een Tesla was altijd al dat je onderweg zeker een bereikbare, openbare én — niet onbelangrijk — werkende snellader zult vinden. Bestuurders van andere EV’s kennen namelijk maar al te goed de frustratie wanneer je merkt dat een publiek laadpunt toch niet zo ‘publiek’ blijkt te zijn, of het gewoon resoluut dienst weigert. Rijd je echter in een Tesla, dan kan je langs het infotainmentsysteem te allen tijde naar één van hun Supercharger-locaties navigeren, en ben je er ook nog eens zeker van dat die niet vol snoepende plug-inhybrides zullen staan omdat daar enkel Tesla’s toegelaten zijn. In dat laatste komt nu echter verandering, of toch in ons land.
Tesla-tappen
België mag zich sinds 14:00 deze namiddag namelijk tot één van de landen rekenen die deel uitmaken van de ‘Non-Tesla Supercharger Pilot’. Dat betekent dat iedereen met een laadpoort in zijn auto vanaf nu richting de Belgische Superchargers kan trekken om er gebruik te maken van de laadpalen. Dat is misschien minder fijn voor Tesla-rijders op doorreis, maar voegt wel weer negen locaties toe aan het lijstje van openbare Belgische snelladers. Je vindt ze in Antwerpen, Aarlen, Edegem, Heusden-Zolder, Lokeren, Namen, Remouchamps, Verviers en Waver.
Naast België sluiten ook het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Spanje en Zweden zich nu aan bij het pilootproject. Dat ging al eind vorig jaar van start in Nederland, Frankrijk en Noorwegen en breidt nu uit tot in totaal 2.900 laadpunten op meer dan 200 locaties. Daarmee is het Non-Tesla-deel van de Superchargers naar eigen zeggen meteen het grootste openbare snellaadnetwerk van Europa, al heeft Ionity wel meer locaties maar minder laadpunten. Om te kunnen Tesla-tappen moet je auto wel over een CCS-aansluiting beschikken, maar dat is bij de meeste courante EV’s en PHEV’s wel present. Daarnaast moet je de Tesla-app downloaden om de laadpalen te kunnen activeren. De prijzen variëren per locatie en liggen iets hoger voor de niet-Tesla-rijder, maar via een abonnementsmodel kunnen veelgebruikers toch gelijkaardige tarieven verkrijgen. Passeer dus eerst even virtueel langs de Tesla-website voor je richting hun Superchargers trekt!
Recente reacties
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 19 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 21 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Oef!! Eindelijk goed nieuws! Model begint te beteren qua aërodynamica en esthetiek en geen full...
Door Emmy Moens 1 dag geleden
Vraag: durf jij nog een dieselwagen kopen?
Idd makker. Toch 1 iemand die het systeem doorheeft. Lees de regering.
Door Jurgen 2 dagen geleden