Goed nieuws voor zij die een Maserati MC20 wel kunnen smaken, want binnenkort kan je van die supercar genieten onder de blote hemel. De Italianen halen er namelijk het dak vanaf, en verzonnen dan ook een toepasselijke naam voor hun open creatie: hij gaat ‘Cielo’ heten.
Heel wat namen zijn bij ons op de redactie de revue gepasseerd wanneer we hoorden dat er een MC20 zonder dak aan zat te komen. De typisch Italiaanse keuze was bijvoorbeeld ‘Spider’ of ‘Spyder’ geweest, want die naam heeft al op de achtersteven van menig Alfa Romeo, Ferrari of — inderdaad — Maserati mogen prijken. Ze hadden hem ook gewoon ‘Cabrio’ kunnen noemen, zoals de GranTurismo in open vorm ‘GranCabrio’ heet. De naam ‘Cielo’ zagen we dan weer niet aankomen, al valt alles achteraf gezien wel op zijn plaats.
Hemels
‘Cielo’ wil in het Italiaans namelijk zoveel zeggen als ‘hemel’ of ‘lucht’, en Maserati heeft meer dan genoeg hints de wereld in gestuurd die naar dat concept verwijzen. Zo verscheen de open MC20 voor het eerst op ons netvlies in een lichtblauw camouflagepakje vol wolkjes. Op dat moment zag het er allemaal wat uit als de gemiddelde dekbedovertrek van je kind, maar nu blijkt dat een eerste hint naar de naam van het model geweest te zijn. Bovendien verklapten de Italianen vorige week nog de onthullingsdatum van de MC20 Cielo door te zeggen dat we dan “een nieuwe manier krijgen om van de open lucht te genieten”, en staafden ze dat met nog meer beelden van wolken tegen de blauwe hemel.
Die onthullingsdatum komt trouwens met rasse schreden dichterbij, want Maserati onthult zijn MC20 Cielo op 25 mei. We verwachten dat die niet al te veel zal afwijken van zijn gesloten broertje, want het ziet ernaar uit dat de Italianen hun Cielo voorzien van een soort stoffen targadak. Daardoor blijft de schuin aflopende achterzijde grotendeels overeind en kan enkel het bovenste flapje dak verwijderd worden. Dar moet hoe dan ook voldoende zijn om nog meer van de 3.0-liter Nettuno-V6 te genieten die achter de inzittenden ligt. Die blijft waarschijnlijk onveranderd, waardoor hij 630 pk en 730 Nm koppel naar de achterwielen brengt en je in de openlucht naar de 100 km/u katapulteert in zo’n 2,9 seconden. Klinkt hemels, toch?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden