Het kleinste autosegment is alweer een modelletje minder rijk. Citroën kondigt namelijk aan dat zijn allerlaatste C1 binnenkort van de band rolt in Tsjechië. Klanten voor compacte auto’s verwijst het voortaan door naar de piepkleine Ami of de Citroën C3.
We overdrijven niet wanneer we zeggen dat het A-segment zienderogen slinkt. Zo staat er bij Ford geen Ka meer in het gamma, gaf Opel zowel de Adam als de Karl verrassend snel weer op en doen Skoda en Seat het tegenwoordig ook zonder Citigo en Mii. De technisch identieke Volkswagen Up! leeft wel nog even voort, naast enkelingen zoals de Kia Picanto, Hyundai i10, Renault Twingo en Fiat 500. Ook Toyota stelde een nieuwe Aygo (X) voor, al speelt die met zijn crossover-carrosserie en Yaris-onderstel een beetje vals. Je merkt het dus: het stormt in het kleinste segment.
En de Peugeot 108?
Dat hebben ze ook bij Citroën gemerkt, want na een carrière van 17 jaar en 1,2 miljoen verkochte exemplaren trekken de Fransen de stekker uit de C1-naam. Het allerlaatste exemplaar rolt binnenkort van de band in de Tsjechische fabriek in Kolin, en er komt ook niet meteen een opvolger voor de stadswagen. Citroën beweert wel dat zijn gamma voldoende uitwijkmogelijkheden biedt voor voormalige C1-gegadigden. Zo stelt de constructeur je graag een ruimere maar ook duurdere C3 voor, of kan je ook voor een elektrische Ami-brommobiel gaan indien je écht enkel in de stad moet zijn.
Nu Citroën het A-segment verlaat is het niet zozeer meer de vraag of de technisch identieke Peugeot 108 nog mag verder leven, maar wel hoe lang die dat nog mag doen. Toyota kondigde ook al het einde aan van zijn huidige Aygo — nog zo’n verre neef van de C1 en 108 — dus de kans lijkt ons onbestaande dat de huidige productielijn in Kolin blijft draaien om enkel de kleine Peugeot in elkaar te steken. Verwacht dus binnenkort een gelijkaardig overlijdensbericht over de 108.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 18 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden