Wie vanaf vandaag de trajectcontrole van de Craybeckxtunnel op de E19 in Antwerpen of die van de E314 tussen Lummen en Halen passeert, let maar beter extra op zijn snelheid. De trajectcontroles zijn nu permanent actief en houden geen rekening meer met een tolerantiemarge.
Er staan heel wat trajectcontroles langs snelwegen in ons land, maar die zijn lang niet allemaal actief. Omdat het wettelijke gedeelte nog in orde moet worden gebracht of omdat er zogenaamde quota worden gehanteerd. Dat betekent dat de trajectcontroles op het ene moment wel en het andere moment niet actief zijn. Op die manier wil de overheid garanderen dat het parket de instroom aan boetes kan verwerken.
Zeven verschillende locaties
Federaal minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) wil daar nu verandering in brengen. Vergeleken met onze buurlanden sterven er bij ons nog te veel mensen in het verkeer, en overdreven snelheid is daar vaak de oorzaak van, aldus de minister. Met een proefproject op zeven verschillende locaties wil hij nu zien of de hogere instroom aan boetes onder controle blijft. Als het project succesvol is, wordt het naar andere locaties uitgebreid.
In eerste instantie doen twee trajectcontroles in Vlaanderen mee aan het proefproject: de trajectcontrole op de E19 in de Craeybeckxtunnel in Antwerpen richting Brussel, en die op de E314 tussen Lummen en Halen in de richting van Leuven. De trajectcontroles daar zullen gedurende de proefperiode permanent actief zijn, en alleen nog een technische foutenmarge hanteren. Dat betekent dat je bijvoorbeeld op de E314 vanaf 129 km/u onverbiddelijk geflitst wordt.
Ook in Wallonië
De vijf andere trajectcontroles van het proefproject staan in Wallonië. Daar is de trajectcontrole op de E42 tussen Fleurus en Jemeppe-sur-Sambre richting Namen nu permanent actief, net als die op de E19 tussen Seneffe en La Louvière richting Bergen, de E42 tussen Bernissart en Pérulwez richting Doornik, de E420 tussen Charleroi en Pont-à-Celles richting Nijvel, en de E411 tussen Assesse en La Bruyère richting Brussel.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 11 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden