Rijtest: Ford S-Max Hybrid (2021)

De Ford S-Max behoort tot een uitstervend ras. De MPV's zijn namelijk op hun retour in het voordeel van de SUV's en crossovers. Toch besloot Ford de S-Max nog een update te geven met een nieuwe motorisatie. Geeft die kuur hem een nieuwe boost?

De kritieken waren lovend bij de lancering van de S-Max in 2006. Een monovolume die reed als een Ford-berline en dus strakker dan een gemiddelde MPV. Ook de tweede generatie loste in 2015 de verwachtingen in, als monovolumebroer van de Mondeo. Zowel die Mondeo als de S-Max lijken nu echter op hun laatste benen te lopen. Om de levenskwaliteit van de MPV te verhogen besloot Ford een basisversie en een hybridevariant aan het gamma toe te voegen.

oude bekende

De S-Max zelf kennen we intussen. Hij biedt een dynamisch ogende lijn en een binnenruimte waarin je een halve doe-het-zelfzaak mee naar huis kan nemen, met tot 2.020 liter stouwruimte of zeven zitplaatsen. Die bagageruimte wordt in de S-Max niet verstoord door het hybridepakket dat werd toegevoegd, iets waar de Mondeo Hybrid wel last van had. Aan het interieur zien we wel dat de wagen al een tijdje mee gaat. De S-Max krijgt namelijk nog de onopgekuiste versie van het dashboard, met overal toetsen en knoppen. Ook de displays laten ons voelen dat er al een hele hoop veranderd is in de afgelopen jaren. Ford maakt bovendien op de S-Max nog gebruik van harde plastics in het zicht van de gebruiker, wat het kwaliteitsgevoel in deze ST-Line niet ten goede komt, al is dat laatste misschien een detail.

ford s-max hybrid 2021 review

draadloos laden

Onder de motorkap van de S-Max vinden we een hybride set-up. Dit is echter geen plug-inhybride, voor de duidelijkheid: de S-Max doet het zonder kabel, net als de Kuga HEV. Daarbij maakt Ford gebruik van de relatief grote 2,5-liter viercilinder benzinemotor met Atkinson-cyclus die samen met een elektromotor zorgt voor 190 pk. De elektromotor haalt zijn energie uit een 1,1 kWh grote lithium-ionaccu. Deze opstelling zorgt ervoor dat de monovolume het verbruik van een diesel evenaart, terwijl de CO2-uitstoot toch 10 procent lager moet komen te liggen. In de praktijk blijkt dat verbruik inderdaad laag te liggen.

ford s-max hybrid 2021 review

We reden met deze MPV tijdens onze testweek een verbruik van slechts 6 l/100 km bij elkaar. Dat blijkt wat in de lijn te liggen van de Kuga HEV die we eerder reden, ook al is deze S-Max dan een generatie ouder. Verwacht echter geen scherpe prestaties van de hybride S-Max, Ford beperkt de snelheid elektronisch op 185 km/u en laat de snelheid in 10 seconden van 0 naar 100 km/u opklimmen. Mede verantwoordelijk daarvoor is de CVT-achtig aanvoelende achttrapsautomaat die zijn werk discreet maar op 't gemak doet.

ford s-max hybrid 2021 review

De Ford S-Max is er tegenwoordig alleen nog als hybride. Die kost minstens 39.640 euro. Voor de S-Max ST-Line Hybrid die wij mochten besturen vraagt Ford minimaal 44.620 euro. De Lucid Red-kleur kost nog eens 925 euro extra, al geloven we dat Ford voor de S-Max aan het eind van zijn carrière wel een serieuze korting durft geven. Kies je bij Ford voor de Kuga ST-Line Hybrid met dezelfde aandrijflijn, dan ben je 38.350 euro kwijt.

conclusie

Onder het dynamisch ogende uiterlijk van de S-Max schuilt een wagen die stilaan zijn ouderdomsrimpels niet meer kan verbergen. De hybride set-up brengt dan weer een sprankeltje leven in de brouwerij, al kunnen we ons de vraag stellen waarom Ford gewacht heeft tot de S-Max op pensioen mag om de Hybrid te introduceren. Hoe zuinig hij ook mag zijn, tegenwoordig werken andere merken al met plug-inhybride opstellingen, en zelfs die zijn binnenkort al niet meer fiscaal vriendelijk. Met de introductie van de hybride aandrijflijn werd de S-Max ook iets minder scherp dan voorheen, al blijft hij op dat vlak een prima alternatief voor SUV's allerhande.

ford s-max hybrid 2021 review

Specificaties

Motor

2.5L I4

Vermogen

190pk

Overbrenging

CVT-automaat

Topsnelheid

185 km/u

Prijs basismodel

€ 39 640.00

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

965 L

Max. kofferinhoud

2 020 L

CO2-uitstoot

147 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws