De Volvo-groep en de Zweedse batterijproducent Northvolt slaan de handen in elkaar. In eerste instantie komt er een gemeenschappelijk onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in thuisland Zweden, later volgt er nog een ‘gigafactory’ voor de productie van batterijen. Maar waar in Europa die komt, is nog niet bekend.
Vandaag kondigen Volvo en de Zweedse batterijproducent Northvolt een joint venture aan, waarbij ze samen nieuwe batterijen voor elektrische auto’s willen ontwikkelen én willen produceren. Northvolt heeft als toeleverancier van batterijen voor elektrische auto’s al samenwerkingen lopen met onder meer Volkswagen en de BMW-groep. Volvo zelf wil vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s bouwen en verzekert zich door de joint venture van een vaste toeleverancier.
Tegen 2022 willen beide Zweedse bedrijven samen een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum openen in thuisland Zweden. Daar moet naar eigen zeggen de “volgende generatie batterijceltechnologie” ontwikkeld worden, die in toekomstige elektrische modellen van Volvo en Polestar gebruikt zal worden.
In 2026 moet er dan een nieuwe ‘gigafactory’ opengaan, een productielocatie die tot 50 gigawattuur per jaar kan produceren. Waar die gigafabriek moet komen, hebben de Zweden nog niet beslist. Wel staat vast dat die in Europa komt en werk moet bieden aan zo’n 3.000 mensen. De elektrische opvolger van de Volvo XC60 wordt het eerste model met batterijen uit de Europese Northvolt-gigafabriek. Vanaf 2024 kan Volvo al 15 gigawattuur aan batterijcellen per jaar gebruiken van de bestaande Northvolt-fabriek in Skellefteå, in het noorden van Zweden.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 10 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 10 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden